آنالایزرهای بدن برای تعیین درصد چربی، ماهیچه و استخوان


اول از همه، باید بدانید که مدل های مختلفی برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه به مقدار بیش از حد در بدن همه ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را می کنیم تا این چربی های مقاوم را از بین ببریم. با این حال، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی اجازه می دهد تا انرژی در بدن ذخیره شود، از اندام های داخلی محافظت می کند، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن کمتر از 4 درصد در دراز مدت برای سلامتی مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی همانطور که از نامش پیداست شامل هر چیزی در بدن است که چربی ندارد. این توده از قسمت های مختلفی مانند کلیه اندام های داخلی، توده اسکلتی عضلانی، آب و… تشکیل شده است. هر چیزی که چربی نباشد را می توان در این گروه قرار داد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار برای بدست آوردن درصد چربی بدن کافی است مقدار توده چربی را بر وزن کل بدن تقسیم کنید. در صورتی که فقط بحث افزایش چربی بدن باشد و اندازه گیری توده بدون چربی، توده عضلانی و غیره مهم نباشد، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم می کند که یکی از آنها مدل چهار جزیی یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب در بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی، ماهیچه، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیم ریزتر به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن بازتابی از پروتئین موجود در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتاً در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و در بافت استخوانی.
  • چربی

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل موثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان قادر به کنترل آنها نیست. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت عضلات نداشته باشید، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده کردن زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژن ها نقش مهمی در درصد کم چربی طبیعی بدن یا توانایی ذخیره چربی در نقاط خاص دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب بدن سالم


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح مونث

مرد

چربی ضروری 10% تا 13% 2% تا 5%
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6% تا 13%

بدن مناسب 21% تا 24%

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25% تا 31% 18 تا 24 درصد
چربی بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بهتر بتوانند در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته کم بودن بیش از حد چربی نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در زنان ورزشکار شامل اختلالات خوردن، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس، خطر آسیب دیدگی و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن باعث افزایش درصد چربی بدن می شود. برای بهبود ترکیب بدن باید با تقویت عضلات و استخوان ها حجم توده بدون چربی را افزایش داد و چربی اضافی بدن را از بین برد.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


شناخت ترکیب بدن اولین قدم برای بهبود آن است، بنابراین بهتر است هر چه زودتر ترکیب بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن، چگونگی بهبود سلامت بدن و کمک به دستیابی به اندامی متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روش ها سریع و آسان هستند، هرچند که فقط اطلاعات کلی و اولیه را ارائه می دهند. برخی از روش ها پرهزینه و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص با تجربه انجام شوند. در این بخش، چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس چین خوردگی پوست

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. معمولاً از کولیس استفاده می شود زیرا قابل حمل و استفاده آسان است، تقریباً همه می توانند پس از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید، چین پوست را بین بازوهای کولیس قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد به دست آمده در محاسبات ساده ریاضی برای بدست آوردن کل توده چربی قرار می گیرند. همانطور که می بینید، این روش بسیار ساده است. آنالیز مدل 2C (دو جزئی) را می توان به راحتی با کولیس انجام داد. کولیس فقط به شما می گوید چند درصد از چربی بدن. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس، باید به موارد زیر نیز توجه داشته باشید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه‌گیری‌ها یکسان نباشد و تکرارپذیری (به دست آوردن نتایج یکسان در اندازه‌گیری‌های مختلف) به خوبی آنالیزهای انجام شده با دستگاه‌های پزشکی نیست. ; دستگاه های پزشکی برای کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک که به عنوان کالیبراسیون زیر آب نیز شناخته می شود، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب، باید تمام هوای موجود در ریه های خود را خالی کنید و سپس در حالی که روی ترازو مخصوص نشسته اید، در زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن خشکی مقایسه می شود و این اعداد به اضافه چگالی آب استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با این محاسبات به دست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک، اگر به درستی انجام شود، روشی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلایی برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال، وزن سنج های هیدرواستاتیک، مانند اندازه گیری های کولیس، تنها درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی، آب بدن، یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEXA

DEXA که گاهی DXA نامیده می شود، یک آزمایش پزشکی است که از شما می خواهد روی یک تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی که ابتدا به بدن تابش می شود و انرژی خروجی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان ساخته شد، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با توزین هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کولیس و توزین زیر آب، DEXA توانایی اندازه گیری اجزای مختلف بدن را دارد. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه اسکن می شوند تا توده چربی، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش به طور دقیق اندازه گیری شود. برای انجام اسکن DEXA، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس الکتروبیولوژیکی

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) جریان الکتریکی کمی را در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. این روش بر خلاف روش های دیگر نیازی به حضور تکنسین ندارد و می توانید خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل این اندازه گیری را انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف وسیعی از کیفیت و دقت موجود هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاه ها از BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالایی بدن تعمیم داده می شود. دستگاه های دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از سوی دیگر، دستگاه‌های پزشکی مدرن می‌توانند تمام بدن را مستقیماً اندازه‌گیری کنند و بسیار دقیق هستند، به طوری که اندازه‌گیری‌های آنها با نتایج روش‌های «استاندارد طلایی» مطابقت دارد، بدون اینکه تأثیر آن روش‌ها را بر فرد تحمیل کند. پیشرفته ترین دستگاه BIA حتی قابلیت آنالیز قسمت های مختلف را نیز دارد. از آنجایی که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد، اطلاعات مفیدی از تفسیر آنالیز به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه‌های BIA درصد چربی بدن را گزارش می‌کنند، برخی از دستگاه‌ها پیشرفته‌تر هستند و وزن آب بدن، توده اسکلتی عضلانی، توده بدون چربی و غیره را ارائه می‌دهند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار بالا است، باید سعی کنید برای بهبود سلامتی، بهبود عملکرد ورزشی و در کل خلق و خوی بهتر، آن را کاهش دهید. خطر ابتلا به بیماری های مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است، باید تغییراتی ایجاد کنید تا درصد چربی خود را افزایش دهید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را تغییر دهید تا سالم تر و متناسب تر شوید، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش دهید و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور می توانید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه ورزشی منظم با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم شروع کنید یا به هدف خود برسید.