آیا افراد دیابتی می توانند موز بخورند؟


آیا افراد دیابتی می توانند موز بخورند؟

فرد مبتلا به دیابت باید محتویات هر وعده غذایی را به دقت بررسی کند. در حالی که میوه ها و سبزیجات حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری هستند، برخی از آنها می توانند باعث افزایش قند خون شوند. موز چقدر برای دیابتی ها بی خطر است؟

در بیشتر موارد، خوردن موز در حد اعتدال برای افراد دیابتی بی خطر است.

افراد مبتلا به دیابت می توانند از شاخص گلیسمی (GI) برای بررسی اثر گلوکز خون یک غذا استفاده کنند. این سیستم رتبه بندی ایده ای از اینکه کربوهیدرات های خاص با چه سرعتی قند خون را افزایش می دهند به دست می دهد. موز GI پایینی دارد. بر اساس پایگاه بین المللی GI، موز رسیده دارای شاخص گلیسمی 51 است.

غذاهای با GI پایین دارای امتیاز 55 یا کمتر هستند. افراد مبتلا به دیابت می توانند از آن لذت ببرند به شرطی که اندازه وعده را با دقت در نظر بگیرند.

موز و دیابت

افراد مبتلا به دیابت می توانند موز را در حد اعتدال مصرف کنند.

اگر فردی مبتلا به دیابت باشد، می تواند مقادیر کنترل شده ای از موز را در رژیم غذایی خود قرار دهد.

محتوای ویتامین، مواد معدنی و فیبر موجود در موز می‌تواند مزایای تغذیه‌ای برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد، به شرطی که در وعده‌های زیاد مصرف نشود.

نویسندگان یک مطالعه کوچک در سال 2014، 250 یا 500 گرم (گرم) موز را برای صبحانه به 15 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2 و 30 شرکت کننده با سطح کلسترول خون بالا دادند.

آنها دریافتند که سرو کردن موز مستقیماً بعد از غذا تأثیر قابل توجهی بر گلوکز خون ندارد، اما خوردن وعده های غذایی هر روز صبح به طور قابل توجهی قند خون ناشتا را کاهش می دهد.

با این حال، نویسندگان مطالعه اذعان دارند که یک مطالعه بزرگتر برای تأیید اثر کاهش گلوکز موز به روشی مفید از نظر بالینی ضروری است.

یک مطالعه کوهورت در سال 2017 با 0.5 میلیون شرکت‌کننده نشان می‌دهد که اگرچه میوه‌های با شاخص گلیسمی پایین (GI) نسبت به میوه‌های با GI بالاتر برای افراد دیابتی ایمن‌تر هستند، اما هر دو می‌توانند در وهله اول به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کنند. کاستن.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کند که افراد مبتلا به دیابت باید میوه را در یک رژیم غذایی کنترل شده بگنجانند، مانند خوردن یک تکه کوچک میوه کامل یا نصف میوه بزرگ در هر وعده غذایی به عنوان دسر.

پخت و پز و آماده سازی

فرآوری برخی از محصولات موز ممکن است آنها را برای افراد مبتلا به دیابت مناسب تر کند.

به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی، چیپس موز خشک شده را به عنوان یک خوراکی یا میان وعده سالم به بازار عرضه می کنند.

با این حال، ممکن است برای افزایش طعم، شکر یا شربت اضافه شده باشد. خوردن یک وعده چیپس موز قند خون را بیشتر از خوردن یک موز کوچک و تازه افزایش می دهد.

حتما برچسب‌های تغذیه را با دقت بخوانید و میوه‌های خشکی که قند اضافه دارند محدود کنید یا از آن اجتناب کنید.

نکات ایمنی و رژیم غذایی

نکات زیر ممکن است به فرد مبتلا به دیابت کمک کند که با خیال راحت موز را در وعده های غذایی و میان وعده ها قرار دهد.

موز را با منبع «سالم» چربی یا پروتئین جفت کنید

خوردن موز همراه با منبع چربی های غیراشباع مانند کره بادام یا بادام زمینی، پسته، تخمه آفتابگردان یا گردو می تواند تاثیر مثبتی بر قند خون داشته باشد و همچنین طعم و مزه را افزایش می دهد.

یکی دیگر از گزینه های سالم برای افراد مبتلا به دیابت، ترکیب موز با منبع پروتئینی مانند ماست یونانی است.

این به فرد کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند، میل به خوردن میان وعده را در طول روز کاهش می‌دهد و به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

خوردن یک موز نارس را در نظر بگیرید، یک موز نارس ممکن است قند خون را کندتر از یک موز رسیده افزایش دهد و یک موز نارس ممکن است با سرعت کمتری نسبت به یک موز رسیده گلوکز ترشح کند.

در سال 1992، یک مطالعه قدیمی روی 10 فرد مبتلا به دیابت به بررسی تأثیرات موز رسیده بر قند خون پرداخت. محققان دریافتند که موز سبز یا نارس نسبت به موز رسیده تأثیر کندتری بر قند خون دارد.

موز نارس نسبت به موز رسیده حاوی نشاسته بیشتری است. بدن نمی تواند به راحتی نشاسته را به قندهای پیچیده تر تجزیه کند. این منجر به افزایش آهسته تر و قابل کنترل تر قند خون می شود.

موز کوچکتر بخورید

کنترل سهم می تواند بر میزان قند مصرفی یک فرد در موز تأثیر بگذارد.

موز در اندازه های مختلف موجود است. اگر فردی موز کوچک تری انتخاب کند، کربوهیدرات کمتری دریافت خواهد کرد.

به عنوان مثال، یک موز کوچک 6 تا 7 اینچی دارای 23.07 گرم کربوهیدرات در هر وعده است، در حالی که یک موز بسیار بزرگ کمتر از 35 گرم کربوهیدرات دارد.

چند عدد موز می توانید در روز بخورید؟

پاسخ این سوال به فرد، میزان فعالیت و نحوه تغییر قند خون موز بستگی دارد.

گلوکز خون برخی افراد ممکن است نسبت به سایرین نسبت به موز حساس تر باشد. دانستن اینکه چگونه موز بر قند خون یک فرد خاص تأثیر می گذارد می تواند به آنها در مدیریت داروها و تزریق انسولین در صورت لزوم کمک کند.

با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد گنجاندن موز در رژیم غذایی دیابت خود صحبت کنید.

یک موز متوسط ​​7 تا 8 اینچی به تنهایی حاوی تقریباً 26 گرم کربوهیدرات است. با یک تیم مراقبت های بهداشتی کار کنید تا میزان مصرف کربوهیدرات مورد نظر خود را تعیین کنید.

یک پزشک یا متخصص تغذیه در مورد کنترل سهم موثر و کنترل دریافت فیبر، پروتئین، چربی و کربوهیدرات به روشی عملی به فرد آموزش می دهد.

به خاطر داشته باشید که خوردن یک موز با منبع کربوهیدرات دیگری، مانند یک تکه نان تست یا غلات، به این معنی است که کل کربوهیدرات دریافتی از آن وعده غذایی بیشتر است. بسته به توصیه های تغذیه ای پزشک، ممکن است لازم باشد در وعده غذایی بعدی کربوهیدرات ها را جایگزین کنید.

نکات تغذیه ای

به طور کلی، موز دارای چربی اشباع شده و سدیم کم، مواد مغذی متراکم و فیبر بالایی است.

آنها همچنین منبع کلیدی پتاسیم هستند، یک ماده معدنی که به تعادل سطح سدیم در خون کمک می کند.

موز همچنین ترکیب خوبی از سایر مواد مغذی دارد، از جمله:

ویتامین B6

منگنز

منیزیم

ویتامین سی

موز میوه ای ایمن و مغذی برای افراد مبتلا به دیابت است که می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و فردی در حد اعتدال مصرف کنند.

فرد مبتلا به دیابت باید گزینه های غذایی تازه و گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهد.

موز مواد مغذی زیادی را بدون افزودن کالری زیادی فراهم می کند.

برای یک برنامه غذایی دقیق، بهتر است با یک متخصص تغذیه یا متخصص دیابت صحبت کنید