آیا رژیم کتو برای شما مناسب است؟

آیا شما علاقه مند به از دست دادن وزن هستید؟ آیا از رژیم های غذایی که طرفدار چربی های کم یا بدون چربی هستند و هوس خوردن گوشت های پرچرب خسته شده اید؟ شاید به فکر رفتن به رژیم کتو هستید، بچه جدید در بلوک. رژیم کتو که توسط بسیاری از افراد مشهور مانند هالی بری، لبرون جیمز و کیم کارداشیان تایید شده است، موضوع بحث های زیادی در بین متخصصان تغذیه و پزشکان بوده است. آیا نمی دانید رژیم کتو برای شما بی خطر و مناسب است؟

به هر حال رژیم کتوژنیک چیست؟

باید توجه داشته باشید که بدن برای عملکرد خود از قند به شکل گلیکوژن استفاده می کند. رژیم کتو بسیار کم قند بدن شما را مجبور می کند به جای شکر از چربی برای سوخت استفاده کند زیرا قند کافی دریافت نمی کند. وقتی بدن قند کافی برای سوخت دریافت نمی کند، کبد مجبور می شود چربی موجود را به کتون تبدیل کند، که بدن برای سوخت استفاده می کند – از این رو اصطلاح کتوژنیک به آن گفته می شود.

این رژیم غذایی پرچرب با مقادیر متوسط ​​پروتئین است. بسته به مصرف کربوهیدرات شما، بدن در کمتر از یک هفته به حالت کتوز می رسد و در آن باقی می ماند. از آنجایی که چربی به جای شکر به عنوان سوخت در بدن استفاده می شود، کاهش وزن بدون محدودیت کالری قابل توجه است.

رژیم کتو به گونه ای است که شما باید 60 تا 75 درصد کالری روزانه خود را از چربی، 15 تا 30 درصد از پروتئین و تنها 5 تا 10 درصد را از کربوهیدرات ها دریافت کنید. این معمولاً به این معنی است که شما فقط می توانید 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز بخورید.

در این رژیم چه چیزی می توانید بخورید؟

این رژیم یک رژیم غذایی پرچرب است که تا حدودی شبیه به اتکینز است. با این حال، تأکید بیشتری بر چربی ها، معمولاً چربی های “خوب” وجود دارد. در رژیم کتو می توانید داشته باشید

  • روغن زیتون

  • روغن نارگیل

  • روغن های آجیل

  • کره

  • گیلاس

  • گوشت گاو تغذیه شده با علف

  • مرغ

  • ماهی

  • گوشت های دیگر

  • پنیر پر چرب

  • تخم مرغ

  • کرم رنگ

  • سبزیجات برگ دار

  • سبزیجات غیر نشاسته ای

  • آجیل

  • دانه

همچنین می توانید طیف وسیعی از تنقلات را برای طرفداران کتو تهیه کنید. همانطور که از این لیست می بینید، میوه ها محدود هستند. شما می توانید مقادیر محدودی از میوه های کم قند (بیشتر توت ها) داشته باشید، اما باید از میوه های مورد علاقه خود صرف نظر کنید زیرا همه آنها شیرین و/یا نشاسته ای هستند.

این رژیم شامل غلات، سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی (و همه غده ها)، بدون شکر یا شیرینی، بدون نان و کیک، بدون لوبیا و عدس، بدون ماکارونی، بدون پیتزا و همبرگر، و الکل بسیار کمی است. این همچنین به معنای عدم قهوه با شیر یا چای با شیر است – در واقع بدون شیر و بستنی و دسرهای مبتنی بر شیر.

بسیاری از اینها راه‌حل‌هایی دارند، زیرا می‌توانید پاستا و پیتزای بدون کربوهیدرات تهیه کنید، می‌توانید برنج گل کلم بخورید، و اکنون حتی رستوران‌هایی وجود دارند که به طرفداران کتو پاسخ می‌دهند.

فواید رژیم کتو چیست؟

اگر می‌پرسید آیا این رژیم بی‌خطر است، طرفداران آن و کسانی که به اهداف کاهش وزن خود دست یافته‌اند، مطمئناً با بی‌خطر بودن آن موافق هستند. از جمله مزایای رژیم کتوژنیک می توان انتظار داشت:

  1. کاهش وزن

  2. افزایش قند کاهش یافته یا بدون آن

  3. کنترل اشتها

  4. اثر کنترل کننده تشنج

  5. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، فشار خون عادی می شود

  6. کاهش حملات میگرن

  7. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که از این رژیم غذایی پیروی می کنند ممکن است بتوانند داروهای خود را کاهش دهند

  8. برخی از فواید برای مبتلایان به سرطان

به غیر از چهار مورد اول، شواهد کافی برای حمایت از اثربخشی آن یا سایر بیماری ها وجود ندارد، زیرا در دراز مدت به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا این رژیم عوارضی دارد؟

هنگامی که رژیم کتو را شروع می کنید، ممکن است از چیزی که به آنفولانزای کتو معروف است رنج ببرید. این علائم ممکن است در همه افراد رخ ندهد و معمولا چند روز پس از رژیم زمانی که بدن شما در حالت کتوز قرار دارد شروع می شود. برخی از عوارض جانبی عبارتند از:

  • حالت تهوع

  • گرفتگی و درد شکم

  • سردرد

  • استفراغ

  • اسهال و/یا یبوست

  • گرفتگی عضلات

  • سرگیجه و عدم تمرکز

  • بیخوابی

  • میل به کربوهیدرات و شکر

با تطبیق بدن با رژیم غذایی جدید، ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا اینها فروکش کنند. هنگام شروع رژیم کتو ممکن است از مشکلات دیگری نیز رنج ببرید – ممکن است متوجه شوید که ادرارتان افزایش یافته است، بنابراین هیدراته ماندن بسیار مهم است. هنگامی که بدن شما به کتوز مطلوب رسیده است و می توانید از دهانشویه یا مسواک زدن بیشتر استفاده کنید، می توانید از تنفس کتو رنج ببرید.

معمولاً عوارض جانبی موقتی هستند و هنگامی که بدن شما با رژیم غذایی جدید سازگار شد، باید از بین بروند.

رژیم کتو چقدر ایمن است؟

مانند هر رژیم دیگری که غذاها را در دسته های خاصی محدود می کند، رژیم کتو نیز بدون خطر نیست. از آنجایی که نباید مقدار زیادی میوه و سبزیجات، لوبیا و عدس و سایر غذاها مصرف کنید، ممکن است در بسیاری از مواد مغذی ضروری دچار کمبود شوید. از آنجایی که رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده است و اگر چربی های “بد” را مصرف کنید، می توانید کلسترول بالایی داشته باشید که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

در درازمدت، رژیم کتو همچنین می‌تواند باعث کمبودهای زیادی شود، زیرا نمی‌توانید غلات، میوه‌ها و سبزیجات زیادی بخورید و فیبر و ویتامین‌های مهم، مواد معدنی، فیتونوترینت‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را از دست بدهید. آنها ممکن است از مشکلات گوارشی، کاهش تراکم استخوان (بدون لبنیات و سایر منابع کلسیم) و مشکلات کلیوی و کبدی (رژیم غذایی استرس مضاعفی بر هر دو اندام وارد کند) رنج ببرند.

آیا رژیم کتو برای شما بی خطر است؟

اگر آماده‌اید که غذاهای اصلی خود را کنار بگذارید و واقعاً به کاهش وزن علاقه دارید، ممکن است وسوسه شوید رژیم کتو را امتحان کنید. بزرگترین مشکل این رژیم، پیروی ضعیف بیمار به دلیل محدودیت کربوهیدرات است، بنابراین باید مطمئن باشید که می توانید با انتخاب های غذایی خود زندگی کنید. اگر برای شما سخت است که به آن پایبند باشید، می توانید نسخه ای از رژیم کتو اصلاح شده را انجام دهید که کربوهیدرات بیشتری ارائه می دهد.

با این حال، رژیم کتو قطعا برای کاهش وزن موثر است. بر اساس یک مطالعه اخیر، بسیاری از بیماران چاق تحت پیگیری در کاهش وزن موفق بودند. هر مشکلی که آنها با آن مواجه بودند موقتی بود. اگر هیچ مشکل سلامتی قابل توجهی به جز چاقی ندارید و پس از رژیم های معمولی موفق به کاهش وزن نشده اید، رژیم کتوژنیک ممکن است گزینه مناسبی باشد. شما باید کاملا مصمم باشید که وزن خود را کاهش دهید و مایل به پیروی از یک رژیم غذایی محدود طبق دستور باشید. حتی در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی می توانید به توصیه های پزشک و راهنمایی های متخصص تغذیه عمل کرده و از این رژیم غذایی پیروی کنید.

مطالعه دیگری که در مدت طولانی انجام شد نشان داد که رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن مفید است و همچنین منجر به کاهش سطح کلسترول با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

آیا رژیم کتو برای شما بی خطر است؟ اکثر پزشکان و متخصصان تغذیه موافق هستند که رژیم کتو برای کاهش وزن در کوتاه مدت مفید است. مطالعات بیشتر در دراز مدت مورد نیاز است. به یاد داشته باشید که چاقی انتخاب مناسبی نیست زیرا خطر مشکلات سلامتی خود را دارد.