آیا نوشابه رژیمی جایگزین سالمی برای نوشیدنی های معمولی است؟

بنابراین سوال این است که آیا نوشابه رژیمی واقعا یک انتخاب سالم نسبت به سایر نوشیدنی هاست؟ ممکن است وقتی متوجه شوید که پاسخ یک نه قطعی است، شوکه شوید! و نوشابه های رژیمی نه تنها برای شما مفید نیستند، بلکه می توانند منجر به چاقی شوند. شرکت‌های نوشیدنی واقعاً نمی‌خواهند شما این را بدانید و هر ساله میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا آن را کاملاً حفظ کنند و شما را باور کنند که شما را جوان، سالم و زیبا می‌کنند. اما، اگر شما یک معتاد به نوشیدنی رژیمی هستید، مثلاً من بودم، باید حداقل این را بشنوید و تصمیم خود را بگیرید.

ابتدا، اجازه دهید در مورد آنچه که نوشابه های رژیمی واقعاً با بدن شما انجام می دهند صحبت کنیم. عامل اصلی نوشیدنی های رژیمی آسپارتام است. یکی از اجزای آسپارتام متانول یا الکل چوب است که بسیار سمی است. بازاریابان نوشیدنی از شما می خواهند که باور کنید متانول بی خطر است زیرا در بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز یافت می شود. موضوع این است که متانول هرگز در مواد غذایی طبیعی بدون اتانول و پکتین وجود ندارد. اتانول در واقع یک درمان رایج برای مسمومیت با متانول است. اتانول و پکتین هر دو از تبدیل متانول به فرمالدئید در بدن شما جلوگیری می کنند. بله، شما در واقع خود را مومیایی می کنید. تجمع فرمالدئید در ماهیچه ها و مفاصل می تواند باعث درد شدید مفاصل و سایر علائم فیبرومیالژیا شود. به خاطر داشته باشید که این دردها مستقیماً در برابر چیزی که واقعاً برای کاهش وزن لازم است، یعنی ورزش، عمل می کند!

در مورد نوشابه های رژیمی که منجر به چاقی می شود، مطالعه شارون فاولر (دانشگاه تگزاس) و همکارانش ارتباط بین مصرف نوشابه های معمولی و افزایش وزن را همانطور که انتظار می رفت نشان داد. بخش شگفت‌انگیز این بود که افرادی که فقط نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کردند، حتی احتمال افزایش وزن بیشتری داشتند. مطالعه هشت ساله نشان داد که به ازای هر نوشیدنی رژیمی مصرف شده در روز، احتمال اضافه وزن 41 درصد افزایش می یابد. مطالعات دیگر نتایج مشابهی را به همراه داشته است.

یک نظریه برای این افزایش وزن این است که طعم شیرین نوشابه های رژیمی بدن شما را فریب می دهد تا انسولین تولید کند تا قند را جذب کند. از آنجایی که انسولین هیچ کاری برای انجام آن وجود ندارد، این امر اشتهای شما را تحریک می کند و شما تمایل دارید برای آرام کردن انسولین بیرون بروید و غذاهای ناسالم بخورید. نظریه دیگر این است که آسپارتام تولید سروتونین را مسدود می کند. این باعث می شود که شما هوس غذاهایی کنید که تولید سروتونین را تحریک می کنند مانند کربوهیدرات ها و سایر غذاهای راحت. سطح پایین سروتونین نیز می تواند باعث افسردگی شود.

بنابراین جواب چیست؟ خوب، اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، مطمئناً این نوشیدنی رژیمی نیست. تا به حال، بهترین چیزی که برای نوشیدن آب قدیمی خوب است. اگر به چیزی شیرین برای نوشیدن نیاز دارید یا می خواهید، آب میوه های طبیعی بهتر از هر نوشابه ای میل شما را برطرف می کند. در مورد کافئین، بهترین گزینه شما فقط یک فنجان قهوه در صبح است تا شما را به حرکت درآورد. اگر چه اگر بتوانید به طور کامل از کافئین دور شوید، از این کار خارج خواهید شد. یک نوشیدنی پروتئینی خوب نیز پس از یک تمرین سخت یک انتخاب عالی است. و به یاد داشته باشید، کلید کاهش وزن نوشابه های رژیمی نیست، بلکه یک رژیم غذایی متعادل و برنامه ورزشی است.