اثرات مضر نوشابه رژیمی

وقتی صحبت از نوشیدنی ها می شود، تقریبا همه می دانند که نوشابه برای شما مضر است. به عنوان منبع مواد شیمیایی فرآوری شده و کالری خالی، یکی از بدترین ها است. یک قوطی نوشابه 8 اونسی بیش از 100 کالری دارد و به اندازه یک آب نبات قند دارد. متأسفانه، بسیاری از افرادی که سعی می کنند نوشابه را کنار بگذارند، به جای آن، نوشابه رژیمی را جایگزین آن می کنند. حقیقت این است که نوشابه رژیمی ممکن است بدون کالری باشد، اما به اندازه نوشابه معمولی برای شما مضر است. نوشابه های رژیمی مملو از شیرین کننده های مصنوعی و مواد شیمیایی فرآوری شده هستند که در آزمایشگاه و نه در بدن شما تعلق دارند. اگر متقاعد نشده اید که نوشابه های رژیمی جایی در یک رژیم غذایی سالم ندارند، به خواندن ادامه دهید.

نوشابه های رژیمی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که بسیاری از آنها اثرات مضری در موش های آزمایشگاهی دارند. به دلیل این اثرات مضر، بسیاری از کشورها مقدار شیرین کننده های مصنوعی را که می تواند در غذاها گنجانده شود محدود می کنند و برخی کشورها به طور کلی آنها را ممنوع می کنند. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین یا سوکرالوز در واقع باعث می‌شوند که آنها بیشتر هوس غذاهای شیرین کنند. این از نظر علمی معتبر است زیرا مطالعات نشان داده‌اند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی سطح هورمونی را افزایش می‌دهند که باعث می‌شود افراد بلافاصله پس از نوشیدن آن احساس کنند که به شکر بیشتری نیاز دارند.

بسیاری از مردم واکنش های نامطلوب به طیف گسترده ای از شیرین کننده های مصنوعی موجود در بازار را گزارش کرده اند. این واکنش‌ها از سردردهای میگرنی گرفته تا تشنج و هوس غذایی متغیر است. از قضا، نوشابه های رژیمی می توانند باعث شوند که افراد به غذاهای شیرین با کالری بالاتر و غذاهای حاوی مقادیر بیشتری کربوهیدرات تمایل پیدا کنند. دانشمندان حدس می زنند که این به این دلیل است که بدن ما برای چشیدن غذای شیرین استفاده می شود که کالری یا انرژی دارد. از آنجایی که نوشابه های رژیمی طعم شیرینی دارند اما انرژی تولید نمی کنند، بدن شما پس از نوشیدن آن کالری را میل می کند. یک نوشابه رژیمی که برای کمک به کاهش وزن می نوشید ممکن است در واقع تلاش شما را با هوس کردن غذاهایی که کالری بیشتری دارند، خراب کند.

علاوه بر اثرات مضر شیرین کننده های مصنوعی، این نوشابه ها در واقع حاوی کافئین بیشتری نسبت به نوشابه معمولی هستند. این می تواند باعث شود که افراد احساس عصبانیت کنند یا در تمرکز روی کارها مشکل داشته باشند. مصرف روزانه قابل قبول کافئین برای بزرگسالان حدود 300 میلی گرم در روز است. این به حدود سه بطری 20 اونسی نوشابه می رسد که برای برخی افراد مقدار زیادی و برای برخی دیگر مقدار کمی است.

به طور کلی، نوشابه رژیمی نوشیدنی‌ای است که اگر می‌خواهید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، باید از آن اجتناب کنید. دانشمندان واقعاً از اثرات درازمدت تمام مواد شیمیایی موجود در نوشابه رژیمی اطلاعی ندارند. در بیشتر موارد بهتر است آب بنوشید، چیزی که بدن شما به هر حال به آن نیاز دارد. اگر از نوشیدن آب ساده خسته شدید سعی کنید چیزی برای افزایش طعم اضافه کنید. این می تواند مقدار کمی آب میوه 100٪، یک تکه لیمو یا خیار، یا یک چای کیسه ای برای تهیه چای شیرین نشده باشد. این به شما کمک می کند تا آب بیشتری بنوشید بدون اینکه از مزه آن خسته شوید.