افزایش اشتها غذاهای اشتها آور کارشناس تغذیه تهران


کاهش اشتها زمانی اتفاق می افتد که اشتهای فرد برای غذا کاهش یابد. عوامل متعددی از جمله بیماری های جسمی و روانی می تواند دخیل باشد. اگر بی اشتهایی بیش از دو روز ادامه یابد، می تواند منجر به کاهش وزن یا سوء تغذیه شود. کمبود اشتها برای هر کسی، به خصوص کسانی که به شدت کم وزن هستند و می خواهند وزن کم کنند، می تواند خسته کننده باشد. در ادامه این مقاله دکتر مهدی شادنوش بهترین متخصص تغذیه در تهران چند راه آسان و مفید که باعث می شود افزایش اشتها مورد بحث قرار می گیرند.

افزایش اشتها - دکتر شادنوش

وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید

وقتی فردی دچار بی اشتهایی عصبی است، خوردن سه وعده غذایی سنگین می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. یکی از راه های ایجاد انگیزه در فرد برای غذا خوردن، تقسیم 3 وعده غذایی بزرگ به 5 وعده غذایی در روز است. با افزایش اشتها می توانید با افزودن مواد غذایی مختلف به تدریج میزان غذا را در هر وعده افزایش دهید تا کالری و مواد مغذی بیشتری به بدنتان برسد.

غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید

افرادی که اشتهایشان کم است بیشتر از غذاهایی مانند آب نبات، چیپس، بستنی و شیرینی های کره ای استفاده می کنند. اگرچه این گروه از تنقلات زیاد است پیش غذا به نظر کالری بالایی دارند، اما به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی نیستند، گزینه های خوبی به حساب نمی آیند. در عوض، اشتهای خود را برای غذاهای غنی از انواع مواد مغذی، مانند پروتئین های سالم و چربی های پر کالری، افزایش دهید. به عنوان مثال، بهتر است به جای بستنی، ماست یونانی مصرف کنید.

صبحانه را حذف نکنید

خوردن صبحانه یکی از نیازهای روزانه هر فرد است; مخصوصاً وقتی با او باشد افزایش اشتها به دنبال افزایش وزن مطالعات نشان می دهد که نخوردن صبحانه می تواند اشتهای شما را برای غذا در طول روز کاهش دهد. از طرفی این وعده روی مکانیسم چربی سوزی بدن تاثیر می گذارد و با سوزاندن کالری در طول روز اشتهای شما را افزایش می دهد.

زمان غذای خود را شاد و مفرح کنید

آشپزی و غذا خوردن با افرادی که دوستشان دارید می تواند در ایجاد انگیزه در شما برای خوردن بیشتر موثر باشد. می توانید از دوستان خود بخواهید که برای صرف غذا در کنار شما باشند. اگر این اتفاق نیفتاد، به جای صرف غذا در سکوت و تنهایی، می توانید تلویزیون را روشن کنید و در حین صرف غذا، غذای مورد علاقه خود را تماشا کنید.

مصرف غذاها و غذاهای حاوی فیبر را کاهش دهید

هرچه فرد در غذا یا میان وعده ای فیبر بیشتری داشته باشد، سریعتر احساس سیری می کند و کالری دریافتی کمتری دارد. این فرآیند برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند مناسب است. در یک رژیم غذایی معمولی مصرف این مواد در حد اعتدال توصیه می شود. اما اگر می خواهید اشتهای خود را برای غذا زیاد کنید و وزن اضافه کنید، بهتر است فیبر کمتری مصرف کنید. برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از فیبر می توانید به دکتر شادنوش بهترین متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در تهران مراجعه کنید.

علت کاهش اشتها چیست؟

کاهش اشتها می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • تهوع و استفراغ
  • رشد تومور
  • مشکل در بلع غذا
  • افسردگی
  • کاهش یا تغییر طعم
  • سیری

در بیشتر موارد می توان گفت که بی اشتهایی به دلیل اختلال در سلامت بدن اتفاق می افتد و یک مشکل ثانویه است.

برای افزایش اشتها چه باید کرد؟

توصیه های دکتر شادنوش بهترین مشاور تغذیه در تهران:

  • شما باید هر روز 3 وعده غذایی و 3 میان وعده داشته باشید. برای افزایش اشتها و افزایش هضم غذا نمی توانید یک وعده غذایی برای افزایش اشتها مصرف کنید.
  • سعی کنید وعده های غذایی خود را در زمان های منظم بخورید.
  • بین وعده های غذایی نباید چیزی بخورید.
  • افکار شما در جذب و هضم غذا بسیار موثر است، پس سعی کنید با اشتهای زیاد غذا بخورید.
  • صبحانه را حذف نکنید.
  • برای کاهش بو و عطر در دمای اتاق بخورید.
  • سعی کنید با خانواده و دوستانتان غذا بخورید.
  • از نوشیدن آب و سایر مایعات قبل از غذا خودداری کنید.
  • قبل از غذا ورزش و ورزش کنید.
  • خودتان را مجبور به خوردن نکنید.

چه غذاهایی باعث افزایش اشتها می شود؟

اگر دچار بی اشتهایی هستید، می توانید از مواد زیر برای افزایش اشتهای خود استفاده کنید:

  • زنجبیل تازه بخورید و مقداری نمک و آبلیمو به آن اضافه کنید و سپس بجوید.
  • دارچین، هل و برگ های خشک را به مقدار مساوی مخلوط کرده و با 1 قاشق مرباخوری سرو کنید.
  • مصرف انار نیز با افزودن نمک باعث افزایش اشتها می شود.
  • پودر زنجبیل خشک را با پودر فلفل سیاه، عسل یا شکر مخلوط کنید و این مخلوط را برای مدتی در دهان خود نگه دارید.