انتخاب بهترین رژیم غذایی برای چربی خون


بهترین رژیم غذایی برای چربی خون بالا، غذاهایی است که به کاهش چربی خون کمک می کند. یکی از کارهایی که کبد انجام می دهد و کاملا طبیعی است، تولید کلسترول است. در واقع، کلسترول به خودی خود بد نیست و برای بسیاری از وظایف و متابولیسمی که بدن انجام می دهد مفید است.

رژیم غذایی برای هیپرلیپیدمی

بهترین رژیم غذایی برای هیپرلیپیدمی

همانطور که می دانید تولید کلسترول یکی از ساده ترین و اساسی ترین کارهایی است که کبد می تواند انجام دهد. دانستن این نکته ضروری است که سبک زندگی بد منجر به تجمع بیش از حد کلسترول در رگ ها می شود و می تواند مشکلات زیادی مانند گرفتگی عروق و انواع سکته های مغزی را به همراه داشته باشد. همانطور که می دانید کلسترول چربی است و با آب مخلوط نمی شود و به راحتی از بدن دفع نمی شود. هنگام آزمایش، سطح تری گلیسیرید خون شما مقدار مشخصی است و کاهش یا افزایش آن می تواند نشان دهنده بیماری های خاصی باشد.

اگر بتوانید بایدها و نبایدهای رژیم غذایی خود را رعایت کنید، می توانید سطح کلسترول خون خود را به حالت عادی برگردانید و در نهایت از خود در برابر بیماری هایی که کلسترول بالا برای شما ایجاد می کند محافظت کنید. به یاد داشته باشید که نباید در رژیم غذایی خود احساس کمبود کلسترول داشته باشید زیرا این امر می تواند عملکرد طبیعی مغز و اعصاب شما را مختل کند و مشکلات شما دو برابر شود.

غذاهای با فیبر بالا

بلغور جو دوسر نوعی غلات است که سرشار از فیبر است و به شما کمک می کند سطح چربی خون خود را کنترل کرده و آن را به حالت عادی برگردانید. در واقع فیبر موجود در این دانه ها به شما کمک می کند تا میزان کلسترول بد خون را کاهش دهید و آن را از بدن خارج کنید. در واقع فیبر از جذب کلسترول توسط خون جلوگیری می کند و اگر بتوانید از 5 تا 10 گرم فیبر در روز استفاده کنید، می توانید سلامت خود را به دست آورید. استفاده از این غلات برای صبحانه می تواند 4 گرم فیبر به بدن شما برساند و اگر بتوانید از میوه هایی مانند موز و توت نیز استفاده کنید، میزان فیبر مصرفی شما افزایش می یابد.

ماهی مهم ترین غذایی است که به کاهش چربی خون کمک می کند.

استفاده از ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای بدن ضروری است. اگر بتوانید دو بار در هفته ماهی بخورید، می توانید به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و چربی خون خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در واقع، امگا 3 موجود در ماهی به جلوگیری از لخته شدن خون ناشی از چربی های خون بالا کمک می کند و خطر مرگ ناگهانی را تا حد زیادی کاهش می دهد. بهترین روش استفاده از ماهی کبابی است زیرا نیازی به اضافه کردن روغن نیست و تمام خواص آن حفظ می شود. ماهی هایی که در این زمینه به شما کمک می کنند عبارتند از:

  • شاه ماهی
  • ماهی تن
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی سالمون
  • ماهی سالمون

نکته : علاوه بر ماهی، یک سری مواد دیگر نیز وجود دارد که حاوی امگا 3 است و اگر نمی توانید از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنید، بهتر است از دانه کتان، روغن کانولا و گردو استفاده کنید.

آجیل

آجیل، به ویژه بادام، می تواند سطح کلسترول بد خون را متعادل کند و از مشکلات گسترده جلوگیری کند. افرادی که در معرض خطر حمله قلبی هستند باید در وعده های غذایی خود از گردو استفاده کنند. البته فراموش نکنید که آجیل کالری زیادی دارد و باید در مصرف آن بسیار دقت کرد.

آووکادو

آووکادو یکی از میوه های استوایی است و دارای اسیدهای چرب غیراشباع است و می تواند برای چربی خون در رژیم غذایی بسیار مناسب باشد. اگر بتوانید روزانه از این میوه استوایی استفاده کنید، می توانید میزان کلسترول بد خون را کاهش دهید و چربی خون خود را کنترل کنید و در نتیجه دچار چاقی و اضافه وزن نخواهید شد.

از انواع میوه ها برای کاهش چربی خون استفاده کنید

از روغن زیتون استفاده کنید

استفاده از روغن زیتون به جای روغن های دیگر به کاهش چربی خون و بهبود رژیم غذایی کمک می کند. این روغن فواید زیادی برای بدن دارد و می توانید از آن برای تفت دادن گوشت و پخت نان استفاده کنید تا علاوه بر استفاده از فواید آن، غذاهایی با طعم مطبوع تری تهیه کنید.

استانول ها و استرول های گیاهی

استفاده از غذاهای غنی شده با استانول ها و استرول های گیاهی به بدن کمک می کند که چربی ها را جذب نکند و بدون هضم آن ها را دفع کند. این مواد در گیاهان یافت می شوند، اما امروزه غذاهای زیادی وجود دارند که با این دو ماده غنی شده اند. به یاد داشته باشید که افزودن دو گرم از این مواد به غذاها می تواند جذب چربی ها را بین 5 تا 15 درصد کاهش دهد.

پروتئین آب پنیر

این پروتئین در لبنیات وجود دارد و علاوه بر فواید بسیاری برای بدن، می تواند میزان کلسترول تام و کلسترول بد را تا حد زیادی کاهش دهد و از بروز چربی خون بالا جلوگیری کند. پودرهای پروتئین آب پنیر را می توان از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرد و در رژیم غذایی برای چربی خون بالا استفاده کرد.

محدودیت های فردی با چربی خون بالا چیست؟

محدودیت ها

افراد مبتلا به چربی خون بالا باید از خوردن برخی غذاها به شدت پرهیز کنند زیرا این مواد می توانند طیف وسیعی از مشکلات را برای آنها ایجاد کنند. در ادامه یک سری محدودیت هایی که در رژیم غذایی برای چربی خون بالا باید رعایت شود را به شما می گوییم.

چربی های اشباع شده

این چربی ها خطر سکته و حمله قلبی را افزایش خواهند داد، بنابراین بهتر است رژیم غذایی روزانه خود را طوری تنظیم کنید که این چربی ها حدود 6 درصد از کل کالری روزانه شما را تشکیل دهند. در ادامه شما را با موادی آشنا می کنیم که با محدود کردن چربی های اشباع شده می توانند مصرف آنها را کاهش دهند. این مواد عبارتند از:

  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • گوشت خوک
  • مرغ با پوست
  • روغن های شیرینی پزی که تصفیه شده اند.
  • روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل؛ روغن پالم و روغن هسته خرما
  • کیک
  • کوکی
  • شیرینی های بسته بندی شده
  • چیپس
  • غذاهای سرخ شده
  • محصولاتی که در آنها از روغن قنادی استفاده می شود.
  • ذرت بو داده با کره

محدودیت های افراد در رژیم غذایی هیپرلیپیدمیک چیست؟

غذاهای کلسترول

به یاد داشته باشید که فرآورده های حیوانی حاوی کلسترول هستند و هیچ محصول گیاهی نمی تواند این ماده را وارد بدن شما کند، بنابراین باید استفاده از غذاهای حیوانی را به حداقل برسانید تا بتوانید رژیم غذایی مناسبی برای چربی خون بالا تهیه کنید و از جذب چربی بیشتر بدن جلوگیری کنید. انجام دادن. غذاهایی مانند گوشت قرمز، سوسیس و کالباس کلسترول زیادی دارند و بهتر است مصرف آنها را به حداقل برسانید.

مصرف الکل

الکل نیز ماده بسیار مضری است و افراد دارای چربی خون بالا به هیچ وجه نباید از آن استفاده کنند. در واقع، نوشیدن الکل می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید خون شود که می تواند منجر به فشار خون بالا و حملات قلبی شود. اگر چربی خون بالایی دارید، توصیه می کنیم مصرف الکل و موادی که حاوی سطوح پایین الکل هستند را کاهش دهید تا بتوانید چربی خون خود را برای جلوگیری از مشکلات بعدی کنترل کنید.

در نهایت، می توانید برای استفاده از رژیم غذایی برای کاهش کلسترول و رژیم غذایی سبزیجات برای کاهش وزن کلیک کنید.

منبع: آرگا

برچسب ها: