باورهای غلط در مورد مکمل ها


امروزه مکمل ها بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند. به عنوان مثال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که زنان در سنین باروری از مکمل های اسید فولیک استفاده کنند. به طور مشابه، مکمل های ویتامین D برای افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند توصیه می شود. تصورات غلطی درباره مکمل ها وجود دارد، اما آیا تمام نیازهای بدن با مصرف مکمل ها تامین می شود؟

باورهای غلط در مورد مکمل ها

در این مقاله به یک سری افسانه ها و باورهای غلط در مورد مکمل ها و مواد معدنی می پردازیم.

1. بیشتر همیشه بهتر است

یکی از باورهای غلط در مورد مکمل ها این است که بیشتر همیشه بهتر است. در واقع، مصرف بیش از حد آنها گاهی اوقات می تواند خطرناک باشد. از آنجایی که مکمل ها بدون نسخه در دسترس هستند، افراد می توانند از هر دوزی که می خواهند استفاده کنند. با این حال، دوزهای بالای برخی از ویتامین ها می تواند سیستم بدن را مختل کند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند در توانایی بدن در جذب مس اختلال ایجاد کند. همچنین، فسفر بیش از حد می تواند مانع از جذب کلسیم شود. بدن قادر به دفع مقادیر زیادی ویتامین A، D و K نیست و این ویتامین ها در صورت مصرف بیش از حد می توانند به سطوح سمی برسند. علاوه بر این، ویتامین C یا کلسیم بیش از حد ممکن است باعث اسهال و درد معده شود. مصرف زیاد ویتامین D در طولانی مدت می تواند باعث تجمع کلسیم در بدن شود که به آن هایپرکلسمی می گویند. هیپرکلسمی می تواند استخوان ها را ضعیف کرده و به قلب و کلیه ها آسیب برساند.

2. محصولات طبیعی بی خطر هستند

برخی از ترکیبات طبیعی گیاهان دارای خواص دارویی هستند. به عنوان مثال، ریشه قاصدک ملین است، در حالی که برگ قاصدک ادرار آور است. با این حال، طبیعی بودن یک محصول لزوماً ایمنی یا اثربخشی آن را تضمین نمی کند. همیشه سوالاتی در مورد این محصولات وجود دارد: پس از رقیق شدن، چه مقدار از ترکیبات گیاهی مورد نظر در محصول نهایی باقی می ماند؟ چه مقدار از محصول برای مشاهده اثربخشی مورد نیاز است؟ و مقدار مجاز مصرف چقدر است؟

3. مصرف مکمل ها همراه با داروها بلامانع است

برخلاف تصور رایج در مورد مکمل ها، بسیاری از مکمل ها حاوی مواد فعالی هستند که ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند. بنابراین، مکمل ها ممکن است اثرات داروها را تقویت یا کاهش دهند. در یک مطالعه مروری، تداخلات دارویی و موارد منع مصرف مربوط به گیاهان و مکمل های غذایی مورد بررسی قرار گرفت. 1491 تداخل مختلف بین مکمل‌های غذایی و گیاهی و دارو پیدا شد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل یا داروی گیاهی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

باورهای غلط در مورد مکمل ها

4. مکمل ها از سلامت قلب محافظت می کنند

داده های مربوط به استفاده از مکمل هایی مانند مولتی ویتامین ها، ویتامین D، کلسیم و ویتامین C هیچ مزیت ثابتی را در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته مغزی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری ها نشان نمی دهد. یکی از باورهای غلط در مورد مکمل ها این است که از بیماری قلبی جلوگیری می کنند. با این حال، نتایج نشان می دهد که مصرف اسید فولیک به تنهایی یا مکمل های حاوی ویتامین های گروه B، از جمله اسید فولیک، B6 و B12، با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

5. ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند

شواهدی که نشان می دهد ویتامین C می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند ضعیف است. در یک مطالعه مروری با هدف بررسی تأثیر مصرف مداوم مکمل‌های ویتامین C یا شروع مصرف این مکمل‌ها در صورت بروز علائم سرماخوردگی بر کاهش شیوع، طول مدت و شدت سرماخوردگی، دانشمندان دریافتند که مصرف ویتامین C، اگرچه شدت سرماخوردگی علائم و مدت زمان آن را کاهش می دهد اما از سرماخوردگی جلوگیری نمی کند. مصرف این ویتامین ممکن است برای افرادی که دوره های کوتاه مدت ورزش شدید انجام می دهند، مانند دوندگان ماراتن، مفید باشد.

6. ویتامین D از سرطان جلوگیری می کند

یکی از باورهای غلط در مورد مکمل ها، خواص ویتامین D است. در مورد اینکه آیا ویتامین D اثر ضد سرطانی مفیدی دارد یا خیر، اتفاق نظر وجود ندارد. یک مطالعه در سال 2018 به ارتباط بین مصرف مکمل ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان پرداخت. محققان دریافتند که مصرف ویتامین D در مقایسه با دارونما تاثیر بیشتری در کاهش خطر سرطان های مهاجم یا حوادث قلبی عروقی ندارد. با این حال، برخی از مطالعات ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D سرم و خطر بالای سرطان روده بزرگ را پیدا کرده اند. یک مطالعه بزرگ در سال 2019 به این نتیجه رسید که اگرچه ویتامین D بروز سرطان را کاهش نمی دهد، اما مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می دهد. یک کارآزمایی بالینی بزرگ دیگر همچنین نشان داد که اگرچه مصرف ویتامین D با کاهش بروز سرطان مرتبط نیست، اما با کاهش بروز سرطان پیشرفته مرتبط است.

مکمل های ویتامین D را بشناسید: ژل نرم Vivation vitamin D 2000

7. پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها همه بیماری ها را درمان می کنند

پروبیوتیک ها مکمل هایی هستند که حاوی میکروارگانیسم های مفید هستند و پری بیوتیک ها شامل ترکیبات مورد نیاز برای رشد باکتری ها در دستگاه گوارش هستند. شکی نیست که باکتری های روده برای سلامتی حیاتی هستند. علم میکروبیوم هنوز نسبتاً جوان است، اما دانشمندان قبلاً کشف کرده اند که در بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و افسردگی نقش دارد. اگرچه هنوز شکاف‌های زیادی در درک ما از رابطه بین میکروبیوم و سلامت وجود دارد، دانشمندان نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند در درمان برخی بیماری‌ها از جمله اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک و علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) موثر باشند.

8. آنتی اکسیدان ها باعث افزایش عمر می شوند

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی مانند ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم و کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هستند که از اکسید شدن سایر ترکیبات جلوگیری می کنند. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. تحقیقات نشان داده است افرادی که سبزیجات و میوه های بیشتری مصرف می کنند کمتر به بیماری های خاص مبتلا می شوند. با این حال، مشخص نیست که آیا این نتایج به میزان آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات و میوه ها یا سایر ترکیبات موجود در آنها، سایر عوامل در رژیم غذایی افراد و سایر انتخاب های سبک زندگی مربوط است یا خیر.
اگرچه به نظر می رسد مصرف آنتی اکسیدان ها ممکن است با کاهش اکسیداسیون خطر ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر را کاهش دهد، اما طبق مطالعات موجود، مصرف این مکمل ها منجر به افزایش عمر نمی شود.

آخرین کلمه
ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها برای سلامتی حیاتی هستند. با این حال، خوردن یک رژیم غذایی متنوع و سالم سطوح کافی از این مواد را فراهم می کند. به طور کلی صرف نظر از مصرف اولیه ویتامین ها و مواد معدنی در شرایط ضروری، استفاده بیش از حد از مکمل ها توصیه نمی شود. قبل از مصرف هر دارو یا مکمل بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید.