با علائم کمبود کلسیم بیشتر آشنا شوید


بدن ما مانند یک ماشین است. این خودرو برای حرکت به سوخت نیاز دارد. سوخت بدن انسان عوامل مختلفی هستند. شما باید چهار گروه اصلی غذایی را وارد بدن خود کنید. علاوه بر غذا، باید انواع مواد معدنی و ویتامین ها را نیز مصرف کنید. امروز قصد داریم در مورد یکی از مهمترین مواد معدنی یعنی کلسیم با شما صحبت کنیم. شاید فکر کنید این ماده معدنی خیلی مهم نیست. با این حال، کمبود کلسیم می تواند اثرات مخربی بر بدن شما داشته باشد. در ادامه شما را با علائم کمبود کلسیم بیشتر آشنا می کنیم.

با علائم کمبود کلسیم بیشتر آشنا شوید

استئوپنی چیست؟

استئوپنی از دست دادن استحکام استخوان و ضعیف شدن بیش از حد استخوان ها است. این وضعیت زمانی در بدن شما رخ می دهد که کلسیم کمی مصرف کنید. وقتی کلسیم را از دست می دهید، تراکم استخوان شما به طور چشمگیری کاهش می یابد. اولین قدم در کاهش تراکم استخوان، استئوپنی است. بعد، بدن شما دچار پوکی استخوان می شود. بنابراین برای درمان آن باید قبل از حادثه علائم کمبود کلسیم در بدن خود را بشناسید.

علائم کمبود کلسیم چیست؟

  • غش کردن؛
  • مشکل در بلع؛
  • ناخن های شکننده و ضعیف؛
  • اشتهای کم؛
  • بی حالی؛
  • گرفتگی عضلات؛
  • احساس سوزش در انگشتان دست؛
  • بی‌حس.
با علائم کمبود کلسیم بیشتر آشنا شوید

علائم کمبود شدید کلسیم در بدن چیست؟

  • فشار خون و ریتم نامنظم قلب؛
  • تاخیر در رشد و تکامل کودکان؛
  • پوکی استخوان؛
  • لخته شدن خون؛
  • آب مروارید؛
  • خارش مزمن؛
  • خشکی پوست؛
  • پسوریازیس؛
  • تغییر صدا و گرفتگی حنجره؛
  • درد قفسه سینه؛
  • نارسایی قلبی؛
  • پوسیدگی دندان؛
  • افسردگی و اضطراب؛
  • تحریک پذیری؛
  • سردی ذهنی.
با علائم کمبود کلسیم بیشتر آشنا شوید

تفاوت بین کاهش دریافت کلسیم و کاهش جذب کلسیم چیست؟

دو عامل در کمبود کلسیم دخیل هستند. اولین عامل کاهش مصرف کلسیم است. این در دستان شماست و شما بر آن کنترل دارید. شما کلسیم کمتری در بدن خود دارید. عامل دوم کاهش جذب کلسیم است. این بدان معناست که شما کلسیم کافی دریافت می کنید. اما کلسیم آنطور که باید جذب بدن شما نمی شود. زمانی که کلسیم جذب نشود، به طور طبیعی دفع می شود. دفع بیش از حد کلسیم نیز باعث آسیب کلیه می شود. همچنین باعث بروز علائم مختلفی از کمبود کلسیم می شود.

چه چیزی باعث کاهش جذب کلسیم می شود؟

  • کمبود ویتامین D در بدن؛
  • مصرف بیش از حد سدیم؛
  • کمبود منیزیم؛
  • مصرف بیش از حد فسفر مانند نوشابه؛
  • بیماری های کلیوی؛
  • استفاده مواد مخدر؛
  • عملکرد نامناسب پاراتیروئید
با علائم کمبود کلسیم بیشتر آشنا شوید

چگونه از مشکلات ناشی از کمبود کلسیم در بدن جلوگیری کنیم؟

شما باید منبع مهمی از کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. لبنیات یکی از بهترین منابع کلسیم در رژیم غذایی است. تمام محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند. در عین حال، برخی از لبنیات حاوی کلسیم بیشتری هستند. به عنوان مثال، در بین لبنیات، آب پنیر دارای بیشترین کلسیم است. با این حال، می توانید روزانه مقدار زیادی شیر مصرف کنید. پزشکان توصیه می کنند برای سلامت بدن و استخوان های خود حداقل دو لیوان شیر در روز مصرف کنید. به یاد داشته باشید که مصرف کلسیم زمانی که جذب کلسیم بدن شما کم است فایده ای ندارد. بنابراین در عین حال باید با مصرف مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ویتامین D و منیزیم به جذب کلسیم کمک کنید. همچنین مصرف الکل خود را کاهش دهید تا سالم بمانید.

خب دوستان نظرتون در مورد علائم کمبود کلسیم چیه؟ شما کدام یک را تجربه می کنید؟ چند بار در هفته مشروب می خورید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.