برچسب مکمل ها را مطالعه کنید شرکت داروسازی پوراتب گستر


داشتن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای اطمینان از اینکه بدن شما ویتامین ها و مواد معدنی کافی دریافت می کند است. با این حال، در برخی شرایط، مکمل های غذایی ممکن است ضروری باشد. با توجه به تعداد زیاد مکمل های موجود و اطلاعات روی برچسب هر محصول، انتخاب مکمل مناسب می تواند دشوار باشد. در این مقاله به بررسی چند روش ساده برای خواندن برچسب مکمل ها می پردازیم.

برچسب مکمل ها را بخوانید

مکمل های غذایی محصولاتی هستند که برای تکمیل رژیم غذایی در نظر گرفته شده اند و برای تشخیص، درمان یا پیشگیری از بیماری ها نیستند. آنها در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، شربت و پودر موجود هستند. برخی از انواع رایج مکمل ها عبارتند از ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها، گیاهان دارویی، عصاره ها، پروبیوتیک ها و اسیدهای آمینه. از آنجایی که در بیشتر موارد نظارت کمتری از سوی سازمان های نظارتی بر ایمنی و اثربخشی مکمل ها در مقایسه با داروها وجود دارد. توجه به اطلاعات درج شده در برچسب محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جدول اطلاعات محصول

جدول اطلاعات محصول حاوی اطلاعات اولیه در مورد یک مکمل، از جمله اندازه وعده، تعداد وعده های غذایی در بسته، مواد تشکیل دهنده و مقدار هر یک از مواد مغذی موجود در آن است. قبل از هر چیز باید محتویات محصول و مقدار هر کدام در هر وعده غذایی بررسی شود تا میزان مصرف مورد نیاز مشخص شود. برای ویتامین ها و مواد معدنی، این مقدار معمولاً به عنوان “درصد ارزش روزانه” (%DV) ذکر می شود که بر اساس نیازهای تغذیه ای یک فرد در رژیم غذایی 2000 کالری در روز تخمین زده می شود. به عنوان مثال، اگر یک محصول حاوی 50٪ از ارزش روزانه یک ماده مغذی خاص باشد، به این معنی است که تقریبا 50٪ از آنچه اکثر مردم برای کل روز نیاز دارند را تامین می کند. برخی از مکمل ها ممکن است حاوی بیش از 100 درصد ارزش روزانه برخی از مواد مغذی باشند. با این حال، مقدار هیچ ماده ای نباید از حداکثر میزان مصرف مجاز (UL) تجاوز کند.

اجزاء

هنگام انتخاب مکمل باید به مواد تشکیل دهنده آن از جمله پرکننده ها، شیرین کننده ها، نگهدارنده ها و افزودنی ها توجه کنید که همگی روی برچسب محصول درج شده اند. فیلرها اغلب توسط تولیدکنندگان برای کمک به کاهش هزینه ها یا افزودن مواد تشکیل دهنده به قرص ها و کپسول ها استفاده می شود. همچنین برخی از افزودنی ها باعث افزایش ماندگاری مکمل ها، اتصال مواد به یکدیگر یا بهبود بافت، رنگ، طعم یا قوام محصولات می شوند. اگرچه این مواد ممکن است در برخی موارد ضروری باشند، اما بهتر است از مکمل هایی که حاوی تعداد زیادی افزودنی هستند خودداری کنید. سلولز، اسید استئاریک، ژلاتین، روغن سویا، مالتودکسترین، سوربات پتاسیم، دی اکسید سیلیکون، اسید سیتریک، دی اکسید تیتانیوم، لسیتین سویا، استئارات منیزیم و سوربیتول رایج ترین افزودنی ها در مکمل ها هستند.

کیفیت

شرکت های تولید کننده مکمل های غذایی نیز باید از روش های تولید بهینه (GMP) پیروی کنند. GMP تضمین می کند که محصولات همیشه در تمام مراحل، از جمله تولید، بسته بندی، برچسب گذاری و ذخیره سازی، مطابق با استانداردهای کیفی متناسب با کاربرد، الزامات مجوز ساخت یا مشخصات محصول، تولید و کنترل می شوند. در ایران، دپارتمان فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل مسئول اطمینان از پایبندی تولیدکنندگان به این دستورالعمل‌ها است.

برچسب مکمل ها را با چند روش ساده بخوانید

واژه شناسی

خواندن برچسب مکمل ها اغلب حاوی عباراتی مانند “طبیعی” یا “ارگانیک” است که ممکن است برای مصرف کنندگان گیج کننده باشد. در این بخش، برخی از رایج ترین اصطلاحاتی را که ممکن است مشاهده کنید، بررسی می کنیم.
– طبیعی: طبق گفته FDA، به محصولات “طبیعی” اطلاق می شود که حاوی هیچ گونه مواد مصنوعی از جمله طعم یا رنگ مصنوعی نیستند.
– ارگانیک. آلی: مکمل ها تا زمانی که حاوی گیاهان، ویتامین ها یا مواد معدنی مشتق شده از گیاهان یا حیوانات ارگانیک باشند، می توانند به عنوان ارگانیک به بازار عرضه شوند. گیاهان ارگانیک بدون استفاده از ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) یا مواد ممنوعه از جمله کودهای شیمیایی و آفت کش ها رشد می کنند. به حیوانات ارگانیک نیز غذای ارگانیک داده می شود و هیچ هورمون یا آنتی بیوتیکی برای آنها استفاده نمی شود.
– عاری از ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (بدون GMO): این مکمل ها بدون هیچ گونه مواد اصلاح شده ژنتیکی تولید می شوند. بسیاری از مردم به دلیل نگرانی در مورد حساسیت های غذایی، مقاومت آنتی بیوتیکی و اثرات بالقوه دراز مدت آنها از مصرف GMO اجتناب می کنند.

ادعاهای سلامت

برخی از مکمل ها به عنوان یک راه حل سریع برای بیماری های رایج تبلیغ می شوند و برخی شرکت ها حتی ادعا می کنند که محصولات آنها می تواند با سرطان مبارزه کند، دیابت را درمان کند یا علائم پیری را متوقف کند. این ادعاها بی اساس و غیرقانونی است. مکمل های غذایی نمی توانند ادعا کنند که یک بیماری را درمان می کنند و هر ادعای سلامتی باید با شواهد علمی قوی که نشان دهنده ارتباط بین یک بیماری خاص و یک غذا باشد، تأیید شود.
علاوه بر این، تولیدکنندگان فقط می‌توانند بیان کنند که یک ماده غذایی خاص خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد، نه درمان یا درمان آن. از خرید مکمل هایی که این ادعاهای جعلی را مطرح می کنند خودداری کنید. برخی از اصطلاحات دیگر عبارتند از محصول انحصاری، درمان باستانی، نتایج معجزه آسا، مواد مخفی، پیشرفت علمی بزرگ یا فناوری انقلابی، اغلب جعلی یا فاقد شواهد کافی.

مکمل های سلامتی مناسب را بشناسید: ژل نرم مولتی ویتامین معدنی ویتالیون

آلرژی و محدودیت غذایی

اگر آلرژی دارید، همیشه برچسب مکمل خود را به دقت بررسی کنید. برچسب ها باید وجود هرگونه آلرژن غذایی مهم مانند شیر، تخم مرغ، ماهی، سویا، گندم و بادام زمینی را نشان دهند. برای کسانی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند، انتخاب محصولات بدون گلوتن توصیه می شود. گیاهخواران همچنین باید مراقب مواد حیوانی مانند ژلاتین، کارمین، استئارات منیزیم، کلاژن و لانولین باشند. بهتر است این افراد از مکمل های غذایی تایید شده برای مصرف گیاهخواران استفاده کنند.

آخرین کلمه
کلمه مکمل شامل طیف وسیعی از محصولات از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، پروبیوتیک ها، عصاره های گیاهی، اسیدهای آمینه، آنزیم ها و … می باشد که بهتر است در تهیه مکمل ها به برچسب آن توجه شود. توجه دقیق به مواد تشکیل دهنده، دوز، کیفیت و ادعاهای سلامت کلید انتخاب محصول مناسب برای شماست. اگر بیماری خاصی دارید یا از داروی خاصی استفاده می کنید، بهتر است قبل از مصرف هر مکملی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: Healthline