تاثیر رژیم کتوژنیک بر افسردگی


بررسی تاثیر رژیم کتوژنیک بر افسردگی

در مقالات قبلی، ما در مورد اینکه چگونه رژیم کتوژنیک ممکن است افسردگی را بهبود بخشد، بحث کردیم. در این مقاله سایت دکتر رضا زاتی متخصص تغذیه اصفهان ما در مورد تأثیر رژیم کتوژنیک بر افسردگی بحث می کنیم.

از سوی دیگر، رژیم کتوژنیک ممکن است باعث علائم افسردگی یا بدتر شدن افسردگی در برخی افراد شود. انطباق با رژیم کتوژنیک ممکن است آسان نباشد، و مدیریت و کنترل برخی از علائم اولیه رایج کتوز می تواند دشوار باشد. این علائم می تواند شامل سردرد، اختلالات خواب، گرفتگی عضلات و خستگی باشد. با این حال، اگر مصرف مایعات و الکترولیت ها افزایش یابد، علائم گاهی برطرف می شوند. صرف نظر از این، تجربه این علائم ممکن است باعث شود فرد احساس افسردگی کند.

ادامه مطلب : راه های افزایش جذب آهن از غذا

علاوه بر این، رژیم غذایی برای اکثر افراد بسیار محدود کننده است و باید از شکر، نشاسته، حبوبات، میوه ها و سبزیجات پر کربوهیدرات خودداری کرد. این محدودیت بیش از حد ممکن است باعث ایجاد احساس افسردگی در فرد شود، پرهیز از غذاهای کربوهیدراتی، ایجاد تغییر قابل توجه و ناگهانی در رژیم غذایی معمول و یا حتی کمبود مواد مغذی می تواند علت این موضوع باشد.

  • دریافت نکردن روی (روی)، منیزیم یا سلنیوم کافی در رژیم غذایی ممکن است بر بروز افسردگی تأثیر بگذارد.
  • علاوه بر این، مطالعه بر روی بیش از 9000 نفر نشان داد که حذف هر گروه غذایی از رژیم غذایی با بروز افسردگی مرتبط است.
  • انزوای اجتماعی نیز ممکن است به عنوان یک علت در نظر گرفته شود. به خصوص اگر بسیاری از مناسبت های اجتماعی فرد حول محور غذا باشد.
  • اگر فردی اغلب در خانه آشپزی می کند تا به رژیم کتوژنیک پایبند باشد و از نظر اجتماعی منزوی تر شود، ممکن است دوره هایی از افسردگی را تجربه کند.

بنابراین رژیم کتوژنیک این می تواند محدود کننده و به طور بالقوه از نظر اجتماعی منزوی کننده باشد، و مدیریت برخی از علائم ممکن است دشوار باشد، به خصوص در اولین شروع رژیم. این ممکن است باعث شود فرد احساس افسردگی کند.

متخصص تغذیه اصفهان رژیم غذایی پر چربی و افسردگی

نکاتی در مورد احساس افسردگی در طول رژیم کتوژنیک

مهم است به خاطر داشته باشید که بین احساس افسردگی گهگاهی و داشتن یک اختلال افسردگی تفاوت وجود دارد. طبیعی است که گاهی اوقات فرد احساس غمگینی کند، اما اگر این احساس بر توانایی فرد برای داشتن یک زندگی عادی تأثیر می گذارد، باید از متخصص مربوطه کمک گرفت. اگر فردی احساس کند که رژیم غذایی او باعث ایجاد احساس افسردگی در او می شود زیرا بسیار محدود کننده است. عوارض جانبی ناخوشایندی دارد یا باعث انزوای اجتماعی می شود، باید متوقف شود. رژیم کتوژنیک این تنها رژیم غذایی موفق برای کاهش وزن نیست و کاهش وزن را می توان در برنامه های غذایی دیگر و کمتر محدود کننده به دست آورد. اما اگر از این نوع رژیم غذایی برای کنترل قند خون یا صرع استفاده می شود، برای راهنمایی بیشتر باید با متخصص تغذیه مشورت کرد.

چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای ادامه رژیم کتوژنیک در نظر بگیرید

منتظر عوارض اولیه رژیم کتوژنیک باشید

اگر به تازگی رژیم کتوژنیک را شروع کرده اید، علائم شما ممکن است مربوط به عوارض جانبی اولیه کتوژنیک باشد. صبور بودن در چند روز اول شروع رژیم و اطمینان از نوشیدن مقدار زیادی مایعات و مکمل های حاوی الکترولیت، انتقال از یک رژیم غذایی معمولی به رژیم کتوژنیک را آسان تر می کند.

روی دریافت پروتئین و سبزیجات با کیفیت بالا تمرکز کنید

اگر به اندازه کافی مواد مغذی سازگار با خلق و خو دریافت نمی کنید، سعی کنید غذاهای با کیفیت بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهای غنی از منیزیم مانند آووکادو، بادام و شکلات تلخ بدون قند می توانند به کنترل علائم افسردگی کمک کنند.

دکتر رضا زاتی را در اینستاگرام دنبال کنید

رژیم کتوژنیک دوره ای (چرخه کربوهیدرات) را امتحان کنید.

این نوع رژیم کتوژنیک به شما امکان می دهد یک روز در هفته کربوهیدرات بخورید، که ممکن است بدون حذف غذاهای مورد علاقه خود یا حذف کربوهیدرات، به رژیم غذایی طولانی مدت پایبند باشید.

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی محبوب برای کاهش وزن و کنترل قند خون است، اما در گذشته به عنوان یک درمان برای صرع در نظر گرفته می شد. همچنین این رژیم می تواند اثرات قوی دیگری بر روی مغز داشته باشد و در کنترل اختلالات خلقی نقش داشته باشد. شواهد جدید نشان می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است از طریق چندین مسیر به افسردگی کمک کند. با این حال، ماهیت محدود کننده این رژیم ممکن است باعث شود برخی افراد احساس افسردگی کنند. اگر می خواهید رژیم کتوژنیک را برای کاهش علائم افسردگی و کنترل آن امتحان کنید، باید زیر نظر متخصصان تغذیه توصیه و طراحی شود.


بیشتر بخوانید:

برای درمان کمبود آهن چه بخوریم؟

تغذیه در بیماران مبتلا به تشنج

رژیم غذایی برای کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک