تغذیه مناسب برای ورم معده چیست؟


اگر مشکلاتی مانند ناراحتی یا درد معده، حالت تهوع یا استفراغ یا گلودرد دارید، بیشتر احتمال دارد که دچار التهاب و التهاب معده شوید. این شرایط به این معنی است که برای حل مشکل خود باید از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. در این مقاله با تغذیه مناسب برای ورم معده آشنا می شویم.

تغذیه مناسب برای مشکل گاستریت

تغذیه نامناسب در برخی موارد می تواند مشکلاتی به خصوص ورم معده ایجاد کند. در این صورت به راحتی می توانید با تغذیه مناسب و مصرف راهکارها از این موضوع پیشگیری کرده و آن را بهبود بخشید.

تغذیه مناسب برای ورم معده

گاستریت در واقع نام اصلی ورم معده است که در برخی موارد کاملاً ناگهانی و گاهی به تدریج رخ می دهد. گاستریت برای اکثر افراد یک مشکل حاد محسوب نمی شود و به زودی پس از درمان برطرف می شود. گاستریت یا ورم معده هر بیماری است که باعث التهاب پوشش داخلی معده شود. این تورم به دلیل عفونت و آلودگی معده به باکتری هایی است که می توانند باعث زخم معده شوند. گاهی اوقات ورم معده می تواند باعث ایجاد زخم شود و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

تغذیه مناسب برای بهبود گاستریت و جلوگیری از شدت آن بسیار مهم است. برخی از غذاها می توانند علائم گاستریت را افزایش دهند و برخی غذاها آن را بهبود می بخشند. در ادامه با انواع غذا و تغذیه مناسب ورم معده آشنا می شویم.

غذای مناسب و مناسب برای ورم معده

غذاهای با فیبر بالا

غذاهای پر فیبر مانند آجیل، تمشک و سبزیجات برگ سبز برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند عالی هستند. این غذاها برای مبتلایان به گاستریت نیز مفید است. در بین کرم بروکلی به دلیل داشتن فیبر فراوان بسیار مفید است و باعث بالا رفتن سطح سولفوروفان می شود و باکتری هلیکوباکتر پیلوری را نیز از بین می برد.

تغذیه مناسب برای مشکل گاستریت

غذاهای حاوی چربی های سالم

همه چربی ها گزینه های عالی برای افراد مبتلا به گاستریت نیستند. اما چربی های سالم یک استثنا هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در غذاهایی مانند سالمون، گردو و دانه های چیا ورم معده را کاهش داده و از ورود باکتری هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری می کند. همچنین آووکادو، روغن زیتون و انواع دانه ها و مغزها منابع اسیدهای چرب سالم هستند که افراد مبتلا به گاستریت می توانند مصرف کنند.

انواع غذاهای مناسب برای ورم معده

آب سبزیجات

همانطور که مبتلایان به گاستریت می دانند، آب میوه های طبیعی به این افراد توصیه نمی شود. اما آب برخی سبزیجات و اسموتی ها می تواند برای آنها مفید باشد. به عنوان مثال، آب سیب زمینی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که درد معده را تسکین می دهد. آب کدو تنبل حاوی مواد مغذی است و اسیدیته معده را کاهش می دهد و در نتیجه باعث بهبود سریعتر مشکلات معده می شود.

غذای مناسب برای ورم معده

غذاهای پروتئینی

پروتئین به ترمیم مشکلات ناشی از ورم معده کمک می کند. اما همانطور که همه می دانیم، همه پروتئین ها یکسان نیستند و برخی از پروتئین های حیوانی نه تنها برای معده مفید نیستند، بلکه می توانند شرایط را بدتر کنند و اثر معکوس داشته باشند. بهترین منابع پروتئینی که برای معده مفید هستند عبارتند از سینه مرغ، سفیده تخم مرغ، ماهی تن و لوبیا.

غذای مناسب برای ورم معده

مواد مغذی و آنتی باکتریال

همانطور که می دانیم هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است، بنابراین راه منطقی مبارزه با این باکتری استفاده از غذاهای ضد باکتری است. فلاونوئیدها خاصیت ضد باکتریایی دارند و باعث توقف رشد باکتری ها به خصوص هلیکوباکتر پیلوری می شوند. منابع اصلی فلاونوئیدها سیر، پیاز، کرفس و کرن بری هستند. غذاهایی مانند عسل، زنجبیل و زردچوبه نیز منابع اصلی آنتی باکتریال هستند.

غذاهای مفید و مناسب برای ورم معده

معرفی غذاهایی که مبتلایان به گاستریت نباید مصرف کنند

در این مقاله با تغذیه مناسب برای ورم معده آشنا شدیم، اما باید بدانید که برخی از موادغذایی وجود دارند که می توانند مشکل شما را بدتر کنند، بنابراین باید از مصرف آنها اجتناب کنید. در اینجا به برخی از مواد غذایی که می توانند مشکلات بیشتری را در افراد مبتلا به گاستریت ایجاد کنند، اشاره می کنیم.

  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی:

به طور کلی مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی توصیه نمی شود. همه ما می دانیم که نوشابه ها قند بسیار بالایی دارند و برای سلامتی بدن مضر هستند. برخی از میوه ها مانند پرتقال نیز مضر هستند و می توانند ورم معده را شدیدتر کنند. علاوه بر این، قهوه، غلات و گوجه فرنگی در دسته غذاهای اسیدی قرار می گیرند که می توانند مشکلاتی مانند ورم معده را افزایش دهند.

تغذیه مناسب برای مبتلایان به گاستریت

  • نوشیدنی های گازدار:

بیماران مبتلا به گاستریت بهتر است برای رهایی از درد و التهاب معده از نوشیدنی ها دوری کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، نوشابه بدترین غذای این لیست است که دارای کربن و شکر بالا، اسیدیته بالا و بسیار مضر است.

تغذیه مناسب برای اختلال گاستریت

  • غذاهای چرب و سرخ کردنی:

سطوح بالای کلسترول در غذاهای چرب و سرخ شده با افزایش گاستریت همراه است و همچنین می تواند عاملی برای ایجاد این بیماری در فرد باشد. اگر به ورم معده مبتلا هستید، باید از این نوع مواد غذایی اجتناب کنید.

  • غذاهای تند و حساسیت زا:

خوردن غذاهای حاوی ادویه و مواد حساسیت زا می تواند باعث التهاب شود. از این رو می توانید این مشکل را به راحتی حل کنید. از خوردن غذاهای تند که از ادویه هایی مانند فلفل تند، خردل، ریشه خردل و واسابی استفاده می کنند، خودداری کنید.

تغذیه مناسب برای ورم معده

  • نوشیدنی های الکلی:

نوشیدن الکل به تنهایی می تواند باعث گاستریت شود و یکی از بزرگترین دشمنان معده است. پس تا می توانید از الکل دوری کنید. الکل قسمت های مختلف معده را تحریک می کند و چون اسیدیته بسیار بالایی دارد، هرگز اجازه درمان ورم معده را نمی دهد.

غذای مناسب برای بیماران مبتلا به گاستریت

  • غذاهای فرآوری شده و فست فودها:

غذاهای فرآوری شده و فست فودها جایی در تغذیه مناسب گاستریت ندارند. فست فودها حاوی مواد نگهدارنده و طعم های غیر طبیعی هستند که باعث ناراحتی معده می شود. مصرف این دسته از مواد غذایی باعث ناراحتی معده و ایجاد مشکلات معده و ورم معده خواهد شد.

غذای مناسب برای مشکل گاستریت

  • داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی گسترده (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن یکی از شایع ترین علل درد معده هستند. اثرات منفی این داروها مانند الکل است، بنابراین نباید به مدت طولانی از آنها استفاده کرد زیرا باعث ناراحتی معده و ورم معده می شود.

تغذیه مناسب برای ورم معده

نکات پایانی:

  • افراد مبتلا به ورم معده برای بهبود طبیعت برنج باید زیره، زعفران یا زرشک بخورند.
  • ملات با شیره انگور در دسته مواد غذایی مغذی قرار می گیرد که می توان از آن در تغذیه مناسب برای ورم معده استفاده کرد.
  • افراد مبتلا به ورم معده می توانند از خاکشیر با آب گرم برای پاکسازی روده، کبد و دستگاه گوارش خود استفاده کنند.
  • افرادی که علاوه بر ورم معده از یبوست نیز رنج می برند، می توانند روزی دو بار از انجیر خیس خورده برای اجابت مزاج استفاده کرده و مواد اضافی انباشته شده در بدن خود را خارج کنند.
  • به منظور بهبود ورم معده، التهاب روده و نفخ، مصرف روزانه دم کرده آویشن بسیار مفید است و سریعتر بهبود می یابد.
  • افراد مبتلا به گاستریت و مشکلات گوارشی نباید از غذاهای سرد مانند بادمجان، خیار، گوجه فرنگی، ماست و … استفاده کنند.
  • بیماران مبتلا به ورم معده اگر علاقه مند به خوردن ماست هستند، بهتر است ماست را با نمک و آویشن بخورند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.
  • افراد مبتلا به ادم بهتر است سیر و پیاز را به صورت خام نخورند، زیرا مشکلات گوارشی را افزایش می دهند و منجر به سوزش سر دل می شوند. بنابراین بهتر است سیر و پیاز را به صورت پخته مصرف کنید.
  • بیماران مبتلا به ورم معده از خوردن غذاهای خمیری مانند آش رشته، ماکارونی و … خودداری کنند.
  • نوشیدن آب یخ و نوشیدن آب بین وعده های غذایی برای همه به خصوص افراد مبتلا به گاستریت مضر است.

برای آشنایی با رژیم غذایی برای یبوست و رژیم غذایی برای کبد چرب می توانید از اطلاعات این مقاله استفاده کنید.

منبع: آرگا

برچسب ها: