تغذیه کودک رژیم غذایی کودکان بهترین برنامه غذایی کودکان


چاقی و لاغری از همان ابتدای زندگی در افراد قابل مشاهده است. گاهی مادران نگران کم وزنی فرزندانشان هستند و گاهی با استرس کودکان چاق به متخصص تغذیه مراجعه می کنند.

رژیم غذایی در کودکان و بزرگسالان کاملاً متفاوت است. یک متخصص تغذیه و متخصص تغذیه می تواند در این مورد به والدین کمک کند.تغذیه کودک

پس از دو سالگی، کودکان می توانند غذاهای متنوعی بخورند. آنها می توانند با سایر اعضای خانواده در وعده های غذایی شرکت کنند، اگرچه برخی از غذاها برای جلوگیری از خفگی نیاز به اصلاح دارند. اما در حالی که آنها قادر به خوردن غذای بزرگسالان هستند، کودکان خردسال به غیر از اعضای بزرگسال خانواده نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند. این نیازهای ویژه ممکن است برای والدین کاملاً واضح نباشد، اما کودکان بزرگسالان کوچکی نیستند و بنابراین عادات غذایی بزرگسالان ممکن است همیشه برای نیازهای آنها مناسب نباشد. تفاوت اصلی بین نیازهای کودکان و بزرگسالان این است که بدن کودکان هنوز در حال رشد است، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای آنها اهمیت ویژه ای دارد. آنچه بافت جدید باید ساخته شود از هیچ به دست نمی آید: رژیم غذایی آنها باید مواد اولیه این کار را فراهم کند.

به عنوان مثال، پروتئین برای ساخت سلول های جدید استفاده می شود و نقش حیاتی در بدن دارد. و کودکان به کلسیم بیشتری نیاز دارند، زیرا مواد معدنی برای ساختن استخوان‌های در حال رشد مورد نیاز است. سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز برای کودکان حیاتی‌تر از بزرگسالان هستند، زیرا کمبود آن می‌تواند در روند رشد مهم اختلال ایجاد کند و باعث آسیب طولانی‌مدت شود. خوشبختانه، کودکان نوپا در دو سال اول کمتر مستعد ابتلا به این مشکلات هستند، زیرا رشد سریع دوران نوزادی به یک مرحله کندتر کاهش یافته است. اما ارائه یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی در نهایت به اطمینان از تبدیل شدن آنها به بزرگسالان سالم‌تر کمک می‌کند. تفاوت دیگر این است که کودکان به غذای کمتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند، و حتی گاهی اوقات کمتر از آنچه والدین فکر می کنند. همانطور که در فصل قبل گفتیم، رژیم غذایی کودکان و کودکان نوپا این قابلیت را دارد که بدانند چه زمانی گرسنه هستند و چه مقدار باید بخورند. والدین اغلب متفاوت فکر می کنند و سعی می کنند با هر ترفندی فرزندانشان را به غذا خوردن بیشتر وادار کنند و معتقدند که آنها به اندازه کافی غذا نمی خورند. کودکانی که می توانند هر زمان که گرسنه هستند غذا بخورند و محدودیت غذایی ندارند تقریبا همیشه کالری کافی برای رشد دریافت می کنند. والدین باید به توانایی بدن برای تنظیم میزان مصرف اعتماد داشته باشند و کودکان را تشویق کنند که در هنگام سیر شدن غذا نخورند. والدین همچنین می توانند نگران عادات غذایی فرزندان خود باشند. یک مطالعه جدید در فنلاند، عادات غذایی گروهی از کودکان پنج ساله را که والدین آنها را دچار سوءتغذیه می دانستند، با عادات غذایی یک گروه به اصطلاح کنترل مقایسه می کند. محققان دریافتند که غذاهای کم کالری کالری کمتری نسبت به غذاهای گرم دریافت می کنند و کالری بیشتری از میان وعده ها دریافت می کنند. اما در نهایت هیچ تفاوت غذایی واقعی بین دو گروه وجود نداشت. اگرچه کودکان در یک وعده غذایی کمتر غذا می خورند، ممکن است نیاز به خوردن بیشتر داشته باشند، معمولاً سه وعده غذایی کوچک همراه با چند میان وعده در طول روز. از آنجایی که میان وعده ها بخش بزرگی از مصرف روزانه کودک را تشکیل می دهند، می توان آنها را “وعده های غذایی کوچک” در نظر گرفت و سزاوار همان توجه تغذیه ای است که به وعده های غذایی اصلی می کنید. به عبارت دیگر، یک میان وعده چیزی بیش از چیزی است که کودک شما را تا شام سیر نگه می دارد. این فرصتی است برای افزودن برخی میوه ها، سبزیجات، منابع پروتئینی و سایر اجزای یک رژیم غذایی متعادل.

گونه‌هایش شکوفا می‌شوند، خنده‌هایش در خانه طنین‌انداز می‌شود و لباس‌هایش سریع‌تر از آنچه انتظار دارید کوچک می‌شوند. اگر به رژیم غذایی فرزندتان توجه کنید، در رژیم غذایی او جا برای غذاهای ارگانیک باز کنید و انواع غذاهای ضروری را در برنامه غذایی او بگنجانید، نه تنها از رشد خوب فرزندتان مطمئن خواهید شد، بلکه می توانید سلامت روان و هوش خود را نیز ارتقا دهید. به امید سالهای آینده محققان و کارشناسان شکی ندارند که تغذیه کودکان از همان روزهای ابتدایی بر سلامت جسمی و روحی آنها در سال های آینده تأثیر می گذارد. پس برای اطلاع از جزئیات تغذیه سالم در 10 سال اول زندگی با ما همراه باشید.

اصول تغذیه کودکان در سال اول زندگی

برای انتخاب یک میز ناهارخوری رنگارنگ و امتحان دستور العمل های مختلف خیلی زود است. در سال اول زندگی، غذای اصلی کودک شما شیر مادر یا شیر خشک است. در طول 12 ماه اول، کودک شما بیشتر کالری خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند.

در طول چهار ماه اول، می توانید علائم اولیه آلرژی را در کودک خود با واکنش بدن به شیردهی شناسایی کنید.

در طول این مدت، ممکن است متوجه شوید که کودک شما به پروتئین گاوی حساسیت دارد یا ممکن است احساس کنید که بدن او به ترکیبات خاصی در شیر مادر واکنش نشان می دهد.

توجه کافی به این موضوع نه تنها احتمال ابتلای فرزندتان به عوارض حاد را کاهش می دهد، بلکه مشکلات گوارشی کودک را کاهش می دهد و گریه و بی قراری او را کاهش می دهد.

در مورد تغذیه نوزاد تا شش ماهگی چه چیزهایی باید بدانید؟

در چهار ماه اول کودک شما حتی آب را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمی کند و در سنین چهار تا شش ماهگی فقط با نظر پزشک مواد ساده ای مانند لعاب برنج را به شیری که در طول روز مصرف می کند اضافه می کند. مشاوره

بعد از شش ماهگی او آرام آرام طعم های مختلف را می چشد و حتماً به خوبی می دانید که افزودن تدریجی غذاهای مختلف به برنامه غذایی کودک، راه را برای آشنایی او با طعم ها در طول چند ماه هموار می کند. در این مرحله، عجله را کنار بگذارید و به بدن کودک خود فرصت دهید تا به غذای تازه واکنش نشان دهد. صبر و حوصله شما در افزودن مرحله به مرحله غذا به برنامه غذایی روزانه کودک به شما این امکان را می دهد که آلرژی غذایی کودک خود را بهتر شناسایی و کنترل کنید.
در مورد تغذیه کودک از شش ماهگی تا یک سالگی چه چیزهایی باید بدانید؟

کودک شما از شش ماهگی تا یک سالگی خود را برای غذاهای کمکی آماده می کند و زمانی که به مرور زمان توانست انواع غذاها را ببلعد و هضم کند، می توانید او را با فینگر فودها آشنا کنید. اکثر مادران در این دوران نگران سوءتغذیه فرزندشان هستند. اگر بدانید کودک شما به چه مقدار غذا در روز نیاز دارد و چه غذاهایی برای رشد کودک مناسب است، با پرخوری سلامت کودک خود را به خطر نیندازید و با محروم کردن او از مواد مغذی ضروری، مانع او نمی شوید. او از رشد مناسب

اصول تغذیه برای کودکان یک تا دو ساله

با بزرگتر شدن فرزندتان، تنوع غذاها در برنامه غذایی روزانه او افزایش می یابد که این امر مستلزم تغییر در رژیم غذایی کودک دو ساله است. حالا نقش شیر مادر یا شیر خشک در رژیم غذایی او کمرنگ شده و جای شیر غنی شده وجود دارد.

چربی های سالم در این دوره از زندگی بر سلامت کودک شما تأثیر می گذارد و با افزودن کربوهیدرات و پروتئین کافی به سبد غذایی کودک می توانید به سلامت بدن و رشد بهتر مغز خود کمک کنید. اگرچه گنجاندن انواع غذاها در برنامه غذایی کودک بسیار مهم است، اما گاهی اوقات چاره ای جز روی آوردن به مکمل های کودک ندارید.

در این دوران باید با غذاهای مضر برای کودکان بیشتر آشنا شوید تا بتوانید رژیم غذایی سالمی برای کودک خود طراحی کنید. غذا دادن به کودک یک ساله آداب خاص خود را دارد. می توانید بیشتر از قبل از غذای آماده کودک کمک بگیرید و برای اطمینان از رشد کودک خود باید از میوه ها و سبزیجات ضروری استفاده کنید. اگر اصول تغذیه نوزادان را در سال های اولیه رعایت کنید، هیچ نگرانی بابت قد و وزن کودک در دو سالگی نخواهید داشت.

تغذیه در دوران کودکی یکی از مشکلات تغذیه ناسالم است. کوتاهی قد در کودکان کوتاهی قد در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبودهای تغذیه ای بیشتر از سایر کشورها رایج است. عوامل مختلفی بر قد تأثیر می گذارد، از جمله قد، نژاد و سلامت عمومی جامعه. . در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سوءتغذیه و کوتاهی قد نسبت به سال های اول انقلاب بهبود چشمگیری داشته، اما هنوز وضعیت خوبی نداشته است. هر پدر و مادری باید بدانند که فرزندشان از نظر تغذیه، سلامت و رشد چگونه است. به والدین توصیه می شود منحنی رشد مراکز بهداشتی را از فرزند خود بپرسند. متأسفانه باید توجه داشت که این مراکز به اندازه قبل منظم و دقیق قد و وزن کودکان را اندازه گیری نمی کنند و نقش وزارت بهداشت در نظارت بر کار این گونه مراکز باید پررنگ تر باشد. همچنین مراکز بهداشتی باید به مادران آموزش دهند که چه ترفندهای تغذیه ای و بهداشتی را برای رسیدن به قد و وزن مناسب کودک اجرا کنند. تعادل در تغذیه کودک بسیار مهم است و از همین منحنی هاست که می توان کمبودهای تغذیه ای کودک را تشخیص داد. شناسایی و اقدامات تکمیلی برای بهبود تغذیه او انجام داد.