تغذیه کودک – لیستی از غذاهای مغذی برای کودکان


بسیاری از مادران جوانی که بچه دار می شوند نمی دانند چه چیزی به نوزادشان بدهند و همیشه نگران تغذیه و تغذیه کودک نوپا هستند. همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، آنها باید همیشه مواد مغذی مورد نیاز خود را داشته باشند. بدن آنها نیاز به استفاده از انواع غلات، پروتئین ها و ویتامین ها دارد. موسسه پرستاری بهداشت اول اطلاعات مفیدی در مورد تغذیه کودک نوپا ارائه می دهد.

کودک شما چه غذاهایی باید بخورد؟

لیست عناوین:

بسیار مهم است که به طور منظم از پنج گروه اصلی غذایی به او غذا بدهید. این گروه های غذایی مهم شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، شیر، منابع پروتئین گیاهی و حیوانی و چربی های سالم هستند. خوردن غذاهای متنوع از هر گروه نه تنها مغذی بودن رژیم غذایی کودک شما را تضمین می کند، بلکه به کودک شما اجازه می دهد از طعم ها و مزه های مختلف لذت ببرد.

هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی کودک می توانید از غذاهای مختلف در گروه های غذایی استفاده کنید.

غلات یا غذاهای پر کربوهیدرات برای تغذیه کودک نوپا

نان، غلات، برنج، ماکارونی و سایر مواد غذایی حاوی غلات، انرژی کودک را تامین می کند و متابولیسم او را کنترل می کند.

نقش میوه ها و سبزیجات در تغذیه کودکان نوپا

میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، سیب، خیار، سبزیجات برگدار، هویج، سایر میوه ها و سبزیجات مغذی به کودک نوپا کمک می کنند تا با بیماری مقابله کند و انرژی روزانه را تامین کند.

نقش شیر یا غذاهای غنی از کلسیم در تغذیه کودکان نوپا

شیر، پنیر، ماست و سایر لبنیات برای رشد استخوان ها و دندان های کودک بسیار مهم هستند.

نقش گروه های پروتئینی در تغذیه نوزادان

ماهی، مرغ، گوشت، لوبیا، عدس و نخود. این گروه ها برای رشد عضلات بدن نوزاد بسیار مهم هستند.

نقش چربی ها

چربی های سالم مانند روغن ها و چربی ها برای جذب ویتامین ها و رشد مغز ضروری هستند. آنها همچنین حاوی ویتامین E هستند که برای سلول های عصبی و معده آنها ضروری است.

یک کودک نوپا روزانه چه مقدار غذا باید بخورد؟

حال باید تصمیم بگیرید که چه غذاهایی به فرزندتان بدهید و چه مقدار و چه مقدار به او غذا بدهید. با استفاده از تجربه پرستار کودک خود، بهترین غذایی را که فرزندتان دوست دارد انتخاب کنید و سعی کنید غذا را در همه دسته ها به طور یکسان در برنامه غذایی او قرار دهید. از نکات زیر برای اطمینان از دریافت غذای کافی در هر گروه استفاده کنید.

یک کودک نوپا روزانه چه مقدار غذا باید بخورد؟

1- گروه غلات

یک برنامه غذایی سالم می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را تامین کند. در اینجا چند گزینه برای انتخاب کودک نوپا وجود دارد:

* سه برش نان

* نصف فنجان برنج، ماکارونی یا غلات

* 3 فنجان غلات آماده

2- میوه ها و سبزیجات

مطمئن شوید که یکی از موارد زیر را به فرزندتان می دهید:

* یک فنجان میوه

* نصف لیوان آب میوه

* نصف لیوان میوه خشک

* یک لیوان سبزیجات خام یا پخته

3- گروه شیر

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی روزانه کودک شامل یکی از موارد زیر است:

* دو فنجان شیر یا ماست

* دو سوم فنجان پنیر رنده شده

4- گروهی از پروتئین ها

یکی از این گزینه های پروتئین را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید:

* 56 گرم مرغ، غذاهای دریایی یا گوشت

* نصف فنجان لوبیا، عدس یا نخود پخته شده

* دو عدد تخم مرغ

* 2 قاشق چایخوری کره بادام زمینی

* ۲۸ گرم گردو یا دانه

5- گروه چربی ها برای تغذیه کودک نوپا

چربی های سالم برای هر انسانی ضروری است، چه برسد به کودکان!

اطمینان حاصل کنید که کودک شما 1000 کالری از کره، مارگارین یا کره دریافت می کند. مطمئن شوید که به کودک خود غذاهای کم چربی ندهید.

1. روز را با یک تغذیه خوب برای کودک نوپا شروع کنید

رژیم غذایی روزانه کودک باید با صبحانه شروع شود. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است – می تواند روز شما را خوب کند یا آن را خراب کند. درست کردن صبحانه برای شما کار سختی نیست. اگر کودک شما در خانه پرستار دارد، از او بخواهید این کار را انجام دهد. ماست ارگانیک با کمترین میزان شکر، نان سبوس دار با کره بادام زمینی، میوه و تخم مرغ، بلغور جو دوسر خانگی می تواند صبحانه ای مقوی و مقوی برای کودکان باشد.

2. غذاهای ساده و آسان برای خوردن تهیه کنید

غذا دادن به نوزاد، به خصوص در سنین پایین، آسان و سرگرم کننده است. استفاده از لوبیاهای تازه پخته شده، هویج سرخ شده، نان گندم کامل و موز ایده خوبی برای تغذیه کودک نوپا است.

غذاهای ساده و آسان تهیه کنید

اعضای خانواده را برای شام جمع کنید

می توانید یک شام خوشمزه تهیه کنید، تمام اعضای خانواده را دور هم جمع کنید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. فقط سعی کنید از این غذاها برای فرزندتان استفاده کنید. پختن غذا برای کل خانواده باعث ایجاد حس صمیمیت و الهام بین شما می شود.

4. برای کمک به تغذیه کودک نوپا از ادویه جات استفاده کنید

می توانید هنگام غذا خوردن مقداری ادویه به غذا اضافه کنید و اجازه دهید کودک لذت غذا خوردن با ادویه های مختلف را روی صورت شما احساس کند. وقتی کودک لذت کشف طعم های جدید را در شما می بیند اشتهای او بیشتر می شود.

5. از تنقلات شیرین و جالب استفاده کنید

ماست میوه ای منجمد یک غذای شیرین و جالب برای کودکان است. می توانید ماست هایی با طعم توت فرنگی درست کنید که می توانید در قالب های یخ متفاوت و جالب در فریزر بریزید. غذای کودک تا چند ساعت دیگر جالب می شود.

6. اسموتی را امتحان کنید

خوردن غذایی که نه خیلی شیرین باشد و نه خیلی بی مزه، پیشنهاد خوبی برای کودک است. اسموتی ها معمولا طعمی متنوع و ملایم دارند و غذای خوبی برای کودکان هستند.