تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟


پیشگفتار

از تفاوت تغییر سبک زندگی و در مورد رژیم غذایی چه می دانید؟ هر دوی اینها به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند. اما آیا می دانید کدام یک باعث موفقیت در نتیجه نهایی می شوند؟

بسیاری از مردم به اشتباه اصلاح سبک زندگی را مانند تغییر رژیم غذایی و برنامه غذایی می دانند. اما خوب است بدانید که این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و هرگز نمی توان آنها را حتی در نتیجه نهایی با یکدیگر مقایسه کرد. پس اگر تصمیم دارید کاهش وزن را تجربه کنید و با روشی عالی و مطمئن به تناسب اندام برسید، حتما ادامه این قسمت را دنبال کنید.

تغییر سبک زندگی چه تفاوتی با رژیم غذایی دارد؟

آیا دقیقا می دانید تفاوت بین تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی چیست؟ برخی از افراد می خواهند کاهش وزن را از طریق رژیم غذایی تجربه کنند. زیرا فکر می کنند تغییر مصرف غذا باعث لاغری و کاهش وزن می شود. اما بد نیست بدانید که این تنها بخش کوچکی از کاهش وزن است. زیرا پس از مدتی بازگشت به عادات غذایی قبلی باعث بازگشت وزن و چاقی می شود. این بدان معناست که تغییر رژیم غذایی فقط برای مدت کوتاهی موثر است.

از سوی دیگر تغییر سبک زندگی این شامل بسیاری از اقلام کوچک و بزرگ است که کنترل وزن و دراز مدت موثر است. بنابراین با تغییر و اصلاح سبک زندگی، علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب، بسیاری از عادات بدی که در زندگی دارید را اصلاح کرده و از این طریق وزن کم کرده و از نظر جسمی سالم خواهید بود. پس به هر حال این برای شما بهتر است.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

در یک زمان معین غذا بخورید

با توجه به تفاوت رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی، باید بگوییم که هدفی که دارید مسیر شما را مشخص می کند. بنابراین همه چیز بستگی به هدف شما دارد. حال بهتر است با توجه به نوع هدفی که دارید یکی از این روش ها را انتخاب کنید و نسبت به اجرای آن اقدام کنید.

برای تعیین هدف، از خود بپرسید که آیا می خواهید در مدت زمان بسیار کوتاهی لاغر و تناسب اندام شوید یا اینکه عجله ای ندارید و می خواهید به آرامی اما طولانی مدت وزن کم کنید. این موضوع بسیار مهم است. زیرا دقیقاً شما را در مسیر رسیدن به هدف قرار می دهد.

چند قدم موثر برای اصلاح و تغییر سبک زندگی

البته اکثر مردم مایلند کاهش وزنی را تجربه کنند که اثرات طولانی مدت دارد. مطمئناً کاهش وزن موقت برای اکثر افراد رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین با توجه به اهمیت تغییر سبک زندگی و کاهش وزن ماندگار و طولانی مدت، می خواهیم در این قسمت چند راهکار موثر را به شما معرفی کنیم. بهره مندی از این راه حل ها سبک زندگی و در نهایت سلامتی شما را تغییر می دهد.

  • مصرف الکل را کاهش دهید

ممکن است فکر کنید که نوشیدن الکل هر چند وقت یکبار اشکالی ندارد و کالری اضافی به بدن شما اضافه نمی کند. اما در واقع اینطور نیست. نوشیدن الکل کالری زیادی به بدن می دهد. به خصوص اگر مردم عادت به نوشیدن الکل داشته باشند. برخی از آنها حتی دو لیوان مشروب در روز می نوشند. بد نیست بدانید که نوشیدن دو لیوان مشروب در روز یک کالری کامل برای بدن شما است. بنابراین باید استفاده از آن را متوقف کنید. حتی اگر نمی توانید یکدفعه نوشیدن الکل را قطع کنید، بهتر است کمتر نوشیدن الکل را شروع کنید و سپس قطع کنید. این کار قطعا گام بزرگی برای تغییر سبک زندگی شما محسوب می شوید.

  • کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم

اگر غذاهای خوشمزه اما ناسالم را در آشپزخانه خود ذخیره کرده اید، باید بگوییم که نیازی به آن نیست. زیرا این برخلاف زندگی سالم است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر مردم به دلایل بسیار عجیب از مواد غذایی ناسالم استفاده می کنند. بسیاری از افراد هنگام غمگینی و غمگینی به این غذاها روی می آورند یا کسانی که مضطرب هستند از غذاهای ناسالم برای رهایی از استرس استفاده می کنند. همه اینها زمانی اتفاق می افتد که شما مواد غذایی ناسالم را در آشپزخانه خود ذخیره کرده باشید. زیرا اگر از خرید این غذاهای ناسالم خودداری کنید، قطعا برای کنترل احساسات منفی خود پرخوری نخواهید کرد. به یاد داشته باشید که پرخوری با غذاهای پرکالری و ناسالم بدترین آسیبی است که می توانید به بدن خود وارد کنید. بنابراین، بخش مهمی از تغییر سبک زندگی این به کنار گذاشتن خرید غذاهای ناسالم و سپس ترک خوردن آنها منجر می شود.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

برای ورزش خود برنامه ریزی کنید

  • برنامه ریزی برای انجام تمرینات

تغییر مهم دیگری که باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید، سازماندهی و برنامه ریزی برای انجام تمرینات ورزشی است. بهتر است برای هر روز هفته برنامه ریزی کنید و بر اساس آن پیش بروید. در این زمینه می توانید با مربی خود نیز مشورت کنید. زیرا او می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند تا بدانید آموزش خود را به کدام سمت باید طی کنید. دلیل اصلی اینکه افراد به برنامه های ورزشی خود پایبند نیستند، نداشتن هدف است. کسانی که بی هدف هستند و بدون برنامه می روند، قطعا نمی توانند از تمرینات خود نتیجه خوبی بگیرند. به همین دلیل ممکن است چند روز را به تمرین و چند روز را به استراحت اختصاص دهند. بدون اینکه بدانند تمرینات آنها موثر است یا خیر. بنابراین برای تغییر سبک زندگی خوب است که یک برنامه تمرینی محکم داشته باشید تا کاهش وزن و پیروی از یک سبک زندگی سالم مشکلی ایجاد نکند.

  • آماده سازی غذا

حالا شما در راه هستید تغییر سبک زندگی ادامه دهید، باید تغییرات زیادی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. یکی از ساده ترین اما موثرترین تغییراتی که می توانید در رژیم غذایی خود برای کاهش وزن ایجاد کنید این است که وعده های غذایی خود را از قبل آماده کنید. بهتر است برای خود برنامه ریزی کنید و مشخص کنید چه روزهایی باید از چه غذاهایی استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از هوس خوردن غذاهای پرکالری جلوگیری کنید و به وعده های غذایی تعیین شده خود پایبند باشید.

یاد آوردن تغییر سبک زندگی این کاملا به شما و هدف شما بستگی دارد. اگر واقعاً می خواهید با یک سبک زندگی سالم وزن کم کنید و زیبا و خوش اندام شوید، باید به این تغییرات ساده پایبند باشید و هرگز آنها را نادیده نگیرید. زیرا این تغییرات باید برای مدت طولانی در برنامه زندگی شما پیاده شود. همچنین پایبندی به آنهاست که عادات بد را تغییر می دهد.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

لیست ممنوعه درست کنید

چگونه سبک تغذیه خود را تغییر دهیم؟

بخش مهمی از تغییر سبک زندگی مربوط به تغییر سبک غذا خوردن است. به همین دلیل باید نکات بسیار مهمی را برای تغییر سبک غذا خوردن به خاطر بسپارید و به آنها وفادار باشید. فراموش نکنید که قرار است از کار خود نتیجه بگیرید و ایجاد هر نوع مشکلی در نتیجه نهایی تاثیر منفی خواهد داشت. پس با خود صادق باشید و هرگز اجازه تغییرات منفی در سبک تغذیه خود را ندهید.

شاید برنامه ریزی برای ورزش، کاهش مصرف الکل و … برای شما کمی راحت تر باشد. اما قطعا تغییر رژیم غذایی دشوار است. زیرا برای تامین انرژی مورد نیاز بدن در طول روز به غذا و مصرف غذا نیاز دارید. گرسنگی قطعا فشار زیادی به بدن شما وارد می کند. بنابراین مقاومت در برابر عدم مصرف برخی غذاها بسیار دشوار است. حال در ادامه این قسمت می خواهیم راهکارهای موثری برای تغییر سبک تغذیه و در نهایت تغییر سبک زندگی در اختیار شما قرار دهیم. با ما بمان. همچنین با بهترین برنامه تغییر سبک زندگی ارائه شده توسط دکتر بیژن زمانی می توانید سریعتر به هدف خود برسید.

  1. یک لیست ممنوعه ایجاد کنید

یکی از راه های موثر برای تغییر سبک غذا خوردن، تهیه لیستی از غذاهای ممنوعه و نمایش آن است. بهتر است هنگام خرید مواد غذایی آن لیست را همراه داشته باشید و از خرید مواد غذایی ممنوعه خودداری کنید. بهتر است هرگز این غذاها را نخرید. زیرا ممکن است حضور آنها در خانه شما را وسوسه کند و باعث شود رژیم غذایی را زیر پا بگذارید و در برنامه تغذیه خود قانون شکنی کنید.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

آب کافی بنوشید

  1. آب بنوشید

یکی از تغییرات دیگری که باید در برنامه غذایی خود ایجاد کنید، نوشیدن آب است. نوشیدن آب کافی فواید زیادی برای بدن دارد. یکی از مهمترین فواید نوشیدن آب برای بدن این است که باعث از دست دادن اشتهای کاذب می شود. به این ترتیب دیگر تمایل اضافی به خوردن غذاهای پرکالری نخواهید داشت. همچنین نوشیدن آب سموم را از بدن دفع می کند. در نتیجه تغییر قابل توجهی در تغذیه و سلامت بدن و همچنین تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کرده اید.

  1. هیچ وعده غذایی را حذف نکنید

یکی از رایج ترین اشتباهات در مورد تغییر در سبک غذا خوردن این است که برخی افراد وعده های غذایی خود را حذف می کنند. مثلاً نخوردن شام یا صبحانه. اگر فکر می کنید می توانید در مدت زمان کوتاه تری وزن کم کنید، باید بگوییم که در اشتباهید. زیرا حذف وعده های غذایی فقط بدن را گرسنه می کند و این باعث می شود بدن شما از پایبندی به تغییرات امتناع کند. در نتیجه بعد از چند روز احساس گرسنگی شدید می کنید و قطعاً می خواهید یک دفعه مقدار زیادی غذا بخورید. این باعث می شود رژیم غذایی خود را شکسته و به بدن شما آسیب برساند. پس سعی کنید سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده در روز داشته باشید تا نیازهای بدنتان به خوبی برآورده شود.

  1. مصرف سبزیجات و میوه جات

اگر می خواهید تغییر سبک زندگی و برای اینکه سبک غذایی شما موفق باشد، حتما میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. به طوری که شما هر روز از این دسته از مواد غذایی استفاده می کنید. بهتر است از سبزیجات و گیاهان مختلف به صورت خام استفاده کنید. زیرا خواص آنها بهتر حفظ می شود. توجه داشته باشید که میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر بالایی فیبر غذایی هستند. به همین دلیل کمک زیادی به هضم بهتر غذا و جلوگیری از تجمع چربی در بدن می کنند.

  1. مصرف پروتئین را افزایش دهید

بهتر است مصرف غذاهای حاوی پروتئین را افزایش دهید. غذاهای پروتئینی به افزایش قدرت و توانایی بدنی شما کمک زیادی می کند. آنها همچنین از تجمع چربی و اضافه وزن جلوگیری می کنند. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و رژیم غذایی شما سرشار از پروتئین باشد.

  1. مصرف غذاهای سرخ شده را کاهش دهید

تغییر دیگری که باید در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی و افزایش مصرف غذاهای آب پز و بخارپز است. این به شما کمک می کند تا کیفیت غذا را حفظ کنید و از طرفی از تجمع چربی در بدن خود جلوگیری کنید. این برای شما بهتر است. زیرا سلامت قلب و رگ های خونی شما نیز حفظ می شود و دیگر نیازی به نگرانی در مورد چربی اضافی ندارید. بهتر است غذای خود را به صورت کبابی، بخارپز یا آب پز تهیه کنید.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

غذاهای پروتئینی بخورید

آخرین کلمه

در این بخش با توجه به اهمیت تغییر سبک زندگی اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دادیم و به این نکته اشاره کردیم که با تغییر سبک زندگی، از لاغری و اندامی زیبا برای مدت طولانی تری لذت خواهید برد. به یاد داشته باشید که تغییر در سبک زندگی به معنای تغییر در رژیم غذایی است. پس با مشخص کردن هدف خود می توانید تغییراتی در سبک زندگی و تغذیه خود ایجاد کنید که در نهایت شما را به هدف داشتن اندامی ایده آل و کاهش وزن می رساند.

منبع: آرگا

برچسب: