توصیه های مفید برای تغذیه مناسب در دوران قاعدگی


ممنوعیت در دوره

تغذیه در دوران قاعدگی اهمیت ویژه ای دارد. در این زمان هورمون های بدن دستخوش تغییراتی می شوند و به همین دلیل داشتن رژیم غذایی صحیح و دریافت مواد مغذی لازم بسیار مهم است. در این مقاله مقالات پزشکی جدید سایت سیب به بررسی اهمیت تغذیه در دوران قاعدگی می پردازیم و در پایان از ممنوعیت های دوران قاعدگی می گوییم.

برای ضعف پریود چه بخوریم؟

بسیاری از افراد در دوران قاعدگی علائم ناراحت کننده ای دارند و مدام به دنبال پاسخ این سوال هستند که برای ضعف پریود چه بخورند. برخی از غذاها می توانند این علائم را کاهش دهند. افزودن غذاهای زیر به رژیم غذایی خود و حذف غذاهای دیگر (که در زیر به آنها پرداخته می شود) می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

تغذیه نوجوانان در دوران قاعدگی نیز بسیار مهم است. زیرا بسیاری از افرادی که در سن بلوغ هستند رشد کامل بدن و مغز خود را نداشته اند و عدم توجه به تغذیه نوجوانان در دوران قاعدگی می تواند مشکلات زیادی از جمله عدم رشد کامل قد و رشد نکردن مغز را به همراه داشته باشد.

نوشیدن آب کافی همیشه مهم است و این امر به ویژه در دوره های پریود اهمیت دارد. هیدراته ماندن می تواند احتمال سردرد ناشی از کم آبی را که یکی از علائم رایج قاعدگی است، کاهش دهد. نوشیدن آب فراوان نیز می تواند از احتباس آب و نفخ جلوگیری کند.

میوه ها و سبزیجات

کاهش سطح آهن در طول قاعدگی به دلیل از دست دادن مقدار زیادی خون رایج است. کمبود آهن می تواند منجر به خستگی، بدن درد و سرگیجه شود. سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج می توانند سطح آهن را افزایش دهند. اسفناج همچنین سرشار از منیزیم است.

یک فنجان گرم چای زنجبیل می تواند بسیاری از علائم قاعدگی را بهبود بخشد. زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی است که می تواند درد عضلانی را تسکین دهد. زنجبیل همچنین ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد.

البته مراقب باشید که زنجبیل را زیاد مصرف نکنید. زیرا مصرف بیش از 4 گرم در روز می تواند باعث سوزش معده و معده درد شود.

تغذیه در دوران قاعدگی

میوه های مفید در دوران قاعدگی

میوه های غنی از آب، مانند هندوانه و خیار، برای هیدراته ماندن عالی هستند. میوه های شیرین می توانند به شما کمک کنند میل به شیرینی جات را بدون مصرف قند تعدیل کنید و در نتیجه سطح قند خون شما متعادل تر می شود.

توت، گیلاس، گریپ فروت، گلابی و سیب سبز از جمله میوه هایی هستند که در دوران قاعدگی مفید هستند.

گوشت ها

مرغ یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آهن و پروتئین است که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خوردن پروتئین برای سلامت کلی شما ضروری است و می تواند به شما کمک کند در طول قاعدگی سیر بمانید و هوس کاذب کمتری داشته باشید.

ماهی همچنین سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است و یک مکمل مغذی در رژیم غذایی محسوب می شود.

طبق یک مطالعه در سال 2012، امگا 3 می تواند شدت درد پریود را کاهش دهد. کسانی که مکمل های امگا 3 مصرف کردند متوجه شدند که درد قاعدگی آنها به قدری کاهش یافته است که می توانند میزان ایبوپروفن مصرفی خود را کاهش دهند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که امگا 3 همچنین می تواند افسردگی را کاهش دهد. برای کسانی که در حوالی قاعدگی دچار نوسانات خلقی و افسردگی می شوند، امگا 3 ممکن است مفید باشد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه و سالم است. شکلات تلخ سرشار از آهن و منیزیم است. 100 گرم شکلات تلخ 70 تا 85 درصد حاوی 67 درصد از RDI توصیه شده روزانه برای آهن و 58 درصد از RDI برای منیزیم است.

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که منیزیم شدت علائم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد. بر اساس یک مطالعه در سال 2015، احتمال بروز علائم شدید پیش از قاعدگی در افراد مبتلا به کمبود منیزیم بیشتر است.

آجیل، حبوبات و دانه ها

اکثر آجیل ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و منبع عالی پروتئین هستند. آجیل همچنین حاوی منیزیم و ویتامین های مختلف است. اگر نمی خواهید آجیل را به تنهایی بخورید، کره های آجیل یا شیر آجیل را امتحان کنید یا آنها را به اسموتی ها اضافه کنید. استفاده از آجیل می تواند برای تهیه صبحانه در دوران پریود بسیار مفید باشد.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روغن بذر کتان یبوست را که یکی از علائم رایج قاعدگی است، تسکین می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اینکه چگونه روغن بذر کتان می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد، مورد نیاز است.

کینوا سرشار از مواد مغذی مانند آهن، پروتئین و منیزیم است. همچنین فاقد گلوتن است. بنابراین یک غذای عالی برای افراد مبتلا به سلیاک است. علاوه بر این، شاخص گلیسمی پایینی دارد. این بدان معناست که احتمالاً پس از خوردن آن برای مدت طولانی احساس سیری و انرژی خواهید داشت.

عدس و لوبیا سرشار از پروتئین هستند. بنابراین برای گیاهخواران جایگزین مناسبی برای گوشت هستند. این دو همچنین سرشار از آهن هستند.

پروبیوتیک ها

بسیاری از افراد در طول یا بعد از پریود خود دچار عفونت قارچی می شوند. اگر به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوید، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست می‌توانند باکتری‌های «خوب» واژن را تغذیه کنند و ممکن است به شما در مبارزه با عفونت‌ها کمک کنند. ماست همچنین سرشار از منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم است.

ماست تنها غذای غنی از پروبیوتیک با فواید مبارزه با مخمر نیست. اگر اهل لبنیات نیستید، چای کامبوجا یک غذای تخمیر شده عالی است که امروزه به راحتی در دسترس است. سعی کنید از نوشیدنی های کامبوچا که حاوی قند بیش از حد هستند خودداری کنید.

برای ضعف پریود چه بخوریم

ممنوعیت در دوره

همانطور که گفته شد، خوردن برخی غذاها در طول قاعدگی ممکن است علائم را شدیدتر کند و باعث شود که تجربه ناخوشایندتری داشته باشید، چه قبل از قاعدگی و چه پس از قاعدگی. با این حال، بهتر است مصرف غذاهای زیر را در طول دوره قاعدگی خود محدود کنید.

نمک و شکر

مهمترین چیز در حرامات دوران نمک و شکر است. مصرف بیش از حد نمک منجر به احتباس آب می شود که می تواند باعث نفخ شود. برای کاهش نفخ، به غذای خود نمک اضافه نکنید و از غذاهای فرآوری شده که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند خودداری کنید.

مصرف شکر در حد اعتدال اشکالی ندارد. اما خوردن بیش از حد آن می تواند انرژی را افزایش دهد و بلافاصله باعث کاهش شدید آن شود. این روند می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند.

قهوه

کافئین می تواند باعث احتباس آب و نفخ شود. همچنین می تواند سردرد را تشدید کند. از سوی دیگر، ترک کافئین نیز می تواند باعث سردرد شود، بنابراین اگر به نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز عادت دارید، نوشیدن قهوه را به خصوص در وعده صبحانه در دوره قاعدگی خود کاملاً قطع نکنید.

قهوه همچنین ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. اگر در طول قاعدگی خود دچار اسهال می شوید، کاهش مصرف قهوه می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

گوشت قرمز

در طول دوره قاعدگی، بدن شما پروستاگلاندین تولید می کند. این ترکیبات به انقباض رحم شما و خلاص شدن از شر دیواره رحم و در نتیجه خونریزی ماهانه کمک می کند. در عین حال، این افزایش سطح پروستاگلاندین باعث گرفتگی عضلات می شود. گوشت قرمز ممکن است سرشار از آهن باشد. اما پروستاگلاندین بالایی نیز دارد و در دوران قاعدگی باید از مصرف آن اجتناب کرد.

اگر در مورد تغذیه در دوران قاعدگی سوالی دارید سوال خود را در قسمت نظرات با پزشکان سایت مطرح کنید سیب به سوال شما پاسخ دهید

منبع:

https://www.healthline.com

سوالات متداول در مورد تغذیه مناسب در دوران قاعدگی

میوه های مفید در دوران قاعدگی کدامند؟

اگرچه بیشتر میوه ها خواص زیادی دارند و می توانید در دوران قاعدگی مصرف کنید. اما توت، گیلاس، گریپ فروت، گلابی و سیب سبز از جمله میوه های مفید در دوران قاعدگی هستند.

در دوران قاعدگی از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

نمک، شکر، گوشت قرمز، غذاهای تند و تند، الکل و کافئین از جمله ممنوعیت های دوران پریود هستند.

برای ضعف پریود چه بخوریم؟

مصرف آب کافی، میوه ها، سبزیجات، گوشت سفید، شکلات تلخ، آجیل، حبوبات و دانه ها می تواند نقش مهمی در بهبود علائم پریود داشته باشد.