جایگزین های گوشت قسمت اول


جایگزین های گوشت را بررسی کنید

در مطلب امروز در سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه در اصفهان به بررسی جایگزین های گوشت می پردازیم. جایگزین گوشت یا گوشت مانند غذایی است که ممکن است طعم، بافت یا ظاهری شبیه گوشت داشته باشد اما بدون گوشت باشد. مردم به دلایل مختلفی از گوشت مانند استفاده می کنند. برخی افراد به دلایل اخلاقی یا سایر اعتقادات شخصی ترجیح می دهند که اصلاً گوشت نخورند. برخی دیگر ممکن است به دلایل سلامتی جایگزین های گوشت را انتخاب کنند.

در برخی افراد، گوشت می تواند علائم گوارشی مانند اسهال یا یبوست ایجاد کند. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوردن گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به بیماری گوارشی به نام دیورتیکولیت را افزایش دهد. دلیل انتخاب گوشت مانند هرچه باشد، دانستن اینکه یک فرد به کدام یک از مواد مغذی نیاز دارد، حیاتی است. در این مقاله با انواع جایگزین های گوشت و محتوای غذایی آن ها آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی: بررسی غذاهای پرفیبر

جایگزین های محبوب گوشت

لیست زیر برخی از غذاها و محصولاتی است که مردم به جای گوشت از آنها استفاده می کنند، چه برای بافت، طعم یا مواد مغذی افزوده.

توفو

توفو سرشار از پروتئین و جایگزینی سالم برای گوشت است. توفو یک شیر سویا غلیظ است که توسط تولیدکنندگان به شکل بلوک‌های مختلفی مانند طرز تهیه پنیر فشرده می‌شود. توفو منبع خوبی از پروتئین است و حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری برای سلامتی است.

توفو همچنین همه کاره است و طعم بسیار ملایمی دارد، بنابراین افراد می توانند آن را بچشند تا طعم دلخواه را به آن بدهند. برخی از افراد از آن به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده می کنند یا آن را در غذاهای گرم مانند سوپ و سیب زمینی سرخ کرده مخلوط می کنند.

بسیاری از شرکت ها توفو تولید و عرضه می کنند، بنابراین محتوای غذایی ممکن است بین محصولات متفاوت باشد.

به طور معمول، 1 فنجان توفو حاوی:
  • کالری: 188.4
  • پروتئین: 20 گرم
  • چربی: 11.86 گرم
  • کلسیم: 868 میلی گرم
  • آهن: 13.3 میلی گرم
  • فیبر: 0.444 گرم

بر اساس برخی تحقیقات در سال 2016، 82 درصد از مزارع سویا در جهان حاوی ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی یا GMO هستند.

جایگزین گوشت کارشناس تغذیه اصفهان

تمپه

تمپه جایگزین گوشت سنتی سویای اندونزی می شود. چندین تفاوت اساسی با توفو وجود دارد. تولیدکنندگان از دانه های کامل سویا استفاده می کنند، نه شیر سویا. تمپه بافت خشک تری دارد و برخی از محصولات تمپه حاوی مخلوطی از لوبیا یا غلات دیگر هستند.

از آنجایی که تمپه حاوی سویای کامل است، ممکن است حاوی فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به توفو باشد. همچنین نتیجه یک فرآیند تخمیر حاوی پروبیوتیک های دوستدار روده است. تمپه ممکن است انعطاف پذیری مشابه توفو نداشته باشد زیرا طعم قوی تری دارد. مردم می توانند تمپا را سس یا سرخ کرده و به سالاد یا ساندویچ اضافه کنند. همچنین به عنوان جایگزینی برای گوشت کبابی مناسب است.

یک فنجان تمپه حاوی:
  • کالری: 319
  • پروتئین: 33.7 گرم
  • چربی: 17.9 گرم
  • کلسیم: 184 میلی گرم
  • آهن: 48.4 میلی گرم

تمپه همچنین منبع خوبی از منیزیم و ویتامین B-6 است.

سیتان

سیتان از گلوتن گندم تهیه می شود. در فرآیند تولید، معمولاً نشاسته را با شستشو با آب از گندم جدا می کنند. این فرآیند یک غذای پروتئینی متراکم را به جای می گذارد که بافتی شبیه مرغ و طعم ملایم دارد.

اگرچه مقوی است، اما برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک بی خطر نیست و برای افرادی که رژیم غذایی فاقد گلوتن دارند، مناسب نیست. برخی از محصولات سیتان حاوی مواد دیگری مانند لوبیا یا چاشنی ها هستند.

یک وعده 4 اونس سیتان شامل:
  • کالری: 140
  • پروتئین: 28 گرم
  • چربی: 2 گرم

ستان سرشار از ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین B-6 است، اما حاوی کلسیم یا آهن نیست.

پروتئین بافت گیاهی

پروتئین بافت گیاهی (TVP) محصول جانبی روغن سویا است. برخی افراد آن را آرد سویای بدون چربی می نامند. تولیدکنندگان پروتئین سویا را با جداسازی پروتئین سویا از چربی با استفاده از فرآیندی در دمای بالا تولید می‌کنند و در نتیجه محصولی شبیه کشک تولید می‌کنند که پروتئین بالایی دارد. TVP بدون آب است، بنابراین برای پختن آن باید آن را در آب داغ خیس کنید. وقتی پخته می شود بافت آن مانند گوشت چرخ کرده است.

دکتر رضا اطمینانی را در اینستاگرام دنبال کنید

یک وعده غذایی 1 فنجانی (خشک) TVP شامل:
  • کالری: 222
  • پروتئین: 35 گرم
  • چربی: 0.83 گرم
  • کلسیم: 164 میلی گرم
  • آهن: 28.6 میلی گرم
  • فیبر: 11.9 گرم

از آنجا که TVP از سویا ساخته شده است، حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. همچنین منبع خوبی از منیزیم و برخی ویتامین های گروه B است.

قارچ

زمانی که طعم گوشت را می خواهید، قارچ گزینه خوبی است. طعم آنها غنی، خاکی و گوشتی است. آنها سالم و سیر کننده هستند و می توانند جایگزین گوشت در هر دستور غذایی شوند.

بادمجان

وقتی فردی گیاهخوار می شود، احتمالاً بادمجان اولین سبزی است که به ذهن می رسد. بادمجان طعم گوشتی غنی و متنوعی دارد.


بیشتر بخوانید:

کاهش وزن با ویتامین های موثر

تغذیه مناسب برای التهاب عصب کمر

ارتباط بین چاقی و شدت بیماری عروق کرونر قلب