حافظه: چگونه آن را تیز کنیم

حافظه ظرفیت ذهنی یا توانایی حفظ و احیای حقایق، رویدادها، برداشت‌ها و غیره است. همچنین می‌توان آن را به عنوان توانایی ذهنی یادآوری یا شناخت تجربیات قبلی تعریف کرد. در زندگی روزمره ما ضروری است. ما بدون تکیه بر حافظه خود نمی توانیم در زمان حال کار کنیم.

حافظه انسان شامل سه جزء است:

1. رمزگذاری – رمزگذاری اولین گام برای ایجاد حافظه جدید است. این اجازه می دهد تا اطلاعات به ساختاری که در مغز ذخیره می شود تبدیل شود. این فرآیندی است که با ادراک از طریق حواس آغاز می شود. ایجاد حافظه با توجه آغاز می شود. یک رویداد به یاد ماندنی باعث می‌شود نورون‌های مغز بیشتر شلیک کنند و تجربه را شدیدتر کرده و احتمال اینکه رویداد به‌عنوان یک خاطره رمزگذاری شود، افزایش می‌یابد. احساسات تمایل به افزایش توجه دارند.

2. ذخیره و نگهداری اطلاعات – ذخیره و نگهداری فرآیند کم و بیش منفعل نگهداری اطلاعات در مغز است، خواه حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت یا حافظه بلند مدت دائمی تر. هر چه اطلاعات بیشتر تکرار یا استفاده شود، احتمال حفظ آن در حافظه بلندمدت بیشتر است.

3. یادآوری – یادآوری حافظه به دسترسی مجدد بعدی به رویدادها یا اطلاعات گذشته که قبلاً در مغز رمزگذاری و ذخیره شده اند، اشاره دارد. در اصطلاح عامیانه به یادآوری معروف است.

با این حال، حافظه انعطاف پذیر است و با افزایش سن به تحلیل می رود. بنابراین، با یادگیری علم یادآوری می توان تیزبین بود.

مغز انسان توانایی باورنکردنی برای تغییر شکل خود در هنگام یادگیری و حافظه دارد. قدرت طبیعی عصبی مغز ما را قادر می سازد تا در هر سنی یاد بگیریم و حافظه خود را بهبود ببخشیم.

راه های تقویت حافظه –

در زیر برخی از راه های مهم برای تقویت حافظه آورده شده است:

مغز خود را ورزش دهید – حافظه، مانند قدرت عضلانی، مستلزم «استفاده از آن یا از دست دادن آن» است. هر چه فرد بیشتر مغز خود را کار کند، بهتر می تواند اطلاعات را پردازش و به خاطر بسپارد. برای تقویت مغز، فرد باید به یادگیری و توسعه مهارت های جدید ادامه دهد. فعالیت باید چیزی باشد که ناآشنا و خارج از منطقه راحتی ما باشد. فعالیت باید چالش برانگیز باشد. فعالیتی که اجازه می دهد تا در سطحی آسان شروع کنیم و با بهبود مهارت هایمان به سمت بالا حرکت کنیم و ما را به گسترش توانایی های خود ادامه دهیم، مناسب تر است. با این حال، باید فعالیت هایی را انتخاب کنیم که در عین چالش برانگیز بودن، لذت بخش و رضایت بخش باشند.

تمرینات بدنی را به طور منظم انجام دهید – ورزش هورمون های استرس را کاهش می دهد. شاید ورزش با تقویت فاکتورهای رشد و تحریک اتصالات عصبی جدید نقش مهمی در انعطاف پذیری عصبی داشته باشد. ورزش هوازی به ویژه برای مغز مفید است، بنابراین ما باید فعالیت هایی را انتخاب کنیم که خون ما را پمپاژ کند. در کل، هر ورزش بدنی که برای قلب ما مفید باشد برای مغز ما عالی است. طبق تحقیقات دانشگاه ایلینویز در Urbana-Champaign، یک سال ورزش منظم هوازی می تواند اندازه هیپوکامپ یک بزرگسال را تا 2 درصد افزایش دهد. محققان همچنین دریافته‌اند که تمرینات قدرتی منظم می‌تواند عملکرد و توجه کوتاه‌مدت و بلندمدت را تقویت کند. فعالیت های بدنی که به حرکات حرکتی پیچیده نیاز دارند به ویژه برای ساختن مغز مفید هستند.

برو دنبال جو – محققان دریافته‌اند که کافئین التهاب در مغز، به‌ویژه گیرنده‌های آدنوزین را مسدود می‌کند، که می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای را آغاز کند که شروع زوال شناختی ذهن است. مقدار کافئینی که می نوشیم به قدرت قهوه و اندازه فنجان بستگی دارد. نباید از حد مجاز نوشیدن روزانه سه فنجان جو با اندازه استاندارد تجاوز کرد تا از مزایای آن بهره مند شود. برعکس، مصرف قهوه بیشتر از این ممکن است بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد.

عادات خواب سالم را ایجاد کنید – بیش از 95 درصد از بزرگسالان برای جلوگیری از کم خوابی به 7.5 تا 9 ساعت خواب در هر شب نیاز دارند. حتی صرفه جویی در چند ساعت تفاوت ایجاد می کند! حافظه، خلاقیت، توانایی های حل مسئله و مهارت های تفکر انتقادی همگی به خطر افتاده اند. تحقیقات نشان می دهد که خواب برای تثبیت حافظه ضروری است، فعالیت کلیدی تقویت حافظه که در عمیق ترین مراحل خواب رخ می دهد.

دوست شدن – انسان ها به شدت اجتماعی هستند. قرار نیست ما در انزوا زنده بمانیم، چه رسد به اینکه رشد کنیم. روابط مغز ما را تحریک می کند. در واقع، تعامل با دیگران ممکن است بهترین نوع تمرین مغز باشد. تحقیقات نشان می دهد که داشتن دوستی های معنادار نه تنها برای سلامت عاطفی بلکه برای سلامت مغز نیز حیاتی است. محققان همچنین دریافته‌اند افرادی که فعال‌ترین زندگی اجتماعی را دارند، کمترین سرعت کاهش حافظه را دارند.

استرس را کنترل کنید – استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. با گذشت زمان، استرس مزمن سلول های مغز را از بین می برد و به هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که در شکل گیری خاطرات جدید و بازیابی خاطرات قدیمی نقش دارد، آسیب می رساند. مطالعات همچنین استرس را با از دست دادن حافظه مرتبط می دانند.

غذاهای تقویت کننده مغز بخورید – رژیم غذایی مبتنی بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم (مانند روغن زیتون، آجیل، ماهی) و پروتئین بدون چربی فواید زیادی برای سلامتی به همراه خواهد داشت. چنین رژیمی می تواند حافظه را نیز بهبود بخشد. برای سلامت مغز، مهم است که نه تنها آنچه می خوریم، بلکه آنچه نمی خوریم نیز مهم است.

بهبود مهارت های حفظ کردن – ما می توانیم اقدامات عملی را برای حمایت از یادگیری و حافظه با موارد زیر انجام دهیم:

• توجه کنید،

• درگیر کردن هر چه بیشتر حواس،

• ارتباط اطلاعات با آنچه قبلاً می دانیم،

• تمرکز بر درک ایده های اساسی برای مطالب پیچیده تر،

• تمرین اطلاعاتی که قبلاً آموخته ایم،

• استفاده از دستگاه های یادگاری برای آسان کردن به خاطر سپردن.

نکته اصلی این است که حافظه انسان با افزایش سن کاهش می یابد، اما برعکس، به دلیل قدرت قابل توجه عصبی بودن مغز، انعطاف پذیر است. ما می توانیم حافظه خود را با انجام اقدامات مناسب، که در دسترس همه است، اما باید به طور منظم و موثر تمرین شوند، تقویت کنیم.