خواص کینوا چیست؟ – آکادمی تخصصی علوم و ورزش های بدنی


زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقایق

کینوا یکی از غذاهای غنی از پروتئین است که کمی شبیه کوسکوس است. مانند برنج همه کاره است و به تنهایی یا در غذا استفاده می شود و بسیار خوشمزه است. این دانه یکی از معروف ترین غذاهای سالم در جهان است. غذاهای بدون گلوتن، فیبر بالا و انواع اسیدهای آمینه. کینوا همچنین سرشار از منیزیم، ویتامین های گروه B، آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین E و انواع آنتی اکسیدان های مفید است. در این مقاله ابتدا توضیح می دهیم کینوا چیست و چه خواصی دارد و سپس با دستور پخت چند غذای خوشمزه با استفاده از گیاه کینوا آشنا می شویم.

مواد مغذی 185 گرم کینوا (خام یا پخته)
پروتئین: 8 گرم
فیبر 5 گرم
منگنز 58 درصد از نیاز روزانه
منیزیم 30 درصد نیاز روزانه
فسفر 28 درصد از نیاز روزانه
ویتامین B9 یا اسید فولیک 19 درصد از نیاز روزانه
فلز مس 18 درصد از نیاز روزانه
آهن 15 درصد از نیاز روزانه
فلز روی 13 درصد از نیاز روزانه
پتاسیم 9 درصد نیاز روزانه
ویتامین B1، ویتامین B2 و B6 تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه
کلسیم، ویتامین B3 یا نیاسین و ویتامین E. در مقادیر کم

5 مزیت اصلی کینوا برای سلامتی چیست؟

1. ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهد

کینوا سرشار از مواد مغذی گیاهی ضد التهابی است که آن را به طور بالقوه برای سلامت انسان در پیشگیری و درمان بیماری ها مفید می کند. کینوا حاوی مقادیر کمی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای قلب مفید است و نسبت به غلات معمولی دارای محتوای چربی تک غیراشباع بالاتری است.

2. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

کینوا با فیبر بالا و پروتئین بالا همراه با برنج یا جو ممکن است برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید باشد. یک توضیح برای این موضوع ماهیت پرکننده پروتئین و فیبر است که به ما کمک می کند اشتهای خود را مدیریت کنیم. کینوا همچنین دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است، بنابراین آزاد شدن کندتر انرژی آن باعث کاهش اشتها و تحریک گرسنگی می شود.

3. ممکن است به تعادل قند خون کمک کند

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما مطالعات کمی نشان می دهد که کینوا ممکن است سطح تری گلیسیرید را بهبود بخشد و مدیریت قند خون را بهبود بخشد.

4. مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن

کینوا به طور طبیعی فاقد گلوتن و از نظر مواد مغذی متراکم است، و آن را برای کسانی که قادر به خوردن غلات بدون گلوتن نیستند، مانند افراد مبتلا به بیماری سلیاک، انتخابی ایده آل می کند. کینوا با فیبر بالا نسبت به جایگزین های گلوتن تصفیه شده مانند آرد برنج یا سیب زمینی انتخاب بهتری برای سلامت روده و دستگاه گوارش است.

5. ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد

مطالعات نشان می دهد که کینوا ممکن است با افزایش تنوع باکتری های مفید روده و کاهش علائم التهابی شرایطی مانند کولیت، سلامت روده را بهبود بخشد. کینوا که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند، به باکتری های مفید روده کمک می کند و به آنها اجازه رشد می دهد.

پیشگیری از یک بیماری

USDA توصیه می کند که حداقل نیمی از غلاتی که می خورید غلات کامل مانند کینوا باشد. غلات تصفیه شده بیشتر فیبر، آهن و ویتامین های موجود در غلات کامل را از بین می برند. گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

سلامت دستگاه گوارش

کینوا منبع عالی فیبر است. فیبر می تواند از یبوست پیشگیری یا درمان کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. همچنین به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، بنابراین ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

سلامت قلب

حفظ وزن سالم برای سلامت قلب مهم است. فیبر موجود در کینوا همچنین می تواند به کاهش سطح کلسترول و قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کمک کند.

کینوا سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از آسیب به قلب و سایر اندام ها جلوگیری کند. رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

آیا کینوا برای همه بی خطر است؟

کینوا یکی از کم حساسیت ترین غلات است که واکنش های آلرژیک به آن نادر است. با این حال، ترکیبات طبیعی موجود در غلات به نام ساپونین ممکن است برخی از واکنش‌های نامطلوب را ایجاد کند. حذف این ترکیبات با شستشوی کامل یا خیساندن کینوا قبل از استفاده امکان پذیر است.

تفاوت بین کینوا سفید، قرمز و سیاه چیست؟

دانه های کینوا در رنگ های سفید، قرمز و سیاه موجود است. کینوا سفید که کمی مایل به زرد است به نام کینوا طلایی نیز شناخته می شود. این دانه ها ریزتر و روشن تر از رنگ های دیگر هستند و پس از پختن نرم تر می شوند.

کینوا قرمز بعد از پختن قهوه ای به نظر می رسد و کمی شیرین تر است. این دانه ها که بعد از پختن بافت خود را بیشتر حفظ می کنند برای تهیه سالاد مناسب ترند. کینوا قرمز تا حدودی از نظر طعم و بوی شبیه به فندق است.

کینوا سیاه طعم خاکی تری دارد و کمی شیرین تر از کینوا سفید است و پس از پختن رنگ سیاه خود را حفظ می کند.

کوینو

مضرات دانه کینوا

خطر خوردن کینوا بسیار کم است. دانه‌های کینوا با ساپونین‌ها پوشیده شده‌اند، این مواد شیمیایی برای محافظت از گیاهان در برابر بیماری‌های ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌شوند. ساپونین ها می توانند طعم تلخی داشته باشند، بنابراین کینوا باید قبل از پختن کاملاً زیر آب سرد شسته شود. برای برخی افراد، ساپونین ها می توانند کار بیشتری روی آنها انجام دهند. این ماده می تواند باعث گاستریت و آسیب به روده کوچک شود. همچنین، کینوا سرشار از فیبر ممکن است باعث درد شکم شود.


پست های مرتبط:

غلات چیست، انواع غلات را بشناسید!

رژیم غذایی گیاهی چه تاثیری بر دیابت دارد؟

رژیم کم اگزالات چیست؟ بدن چگونه از آن سود می برد؟