داشتن رژیم غذایی سالم با آشنایی با هرم غذایی


داشتن رژیم غذایی سالم با آشنایی با هرم غذایی

هرم غذایی مواد غذایی را بر اساس اهمیت، نوع و مقدار به شش دسته تقسیم می کند. 70 درصد مواد غذایی مصرفی روزانه از گروه غلات، میوه ها و سبزیجات است. گروه چهارم و پنجم شامل پروتئین، حبوبات و لبنیات هستند و برای بدن بسیار مهم هستند. در مقاله امروز در سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه در اصفهان نکاتی را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم با آشنایی با هرم غذایی مرور می کنیم.

همه ما نام هرم غذایی را شنیده ایم و به احتمال زیاد تصویر مثلثی را دیده ایم که به ترتیب در ته نان و غلات، میوه ها، گوشت و … چیده شده است. درست است؛ همه ما تا حدودی با هرم غذایی آشنا هستیم، اما آیا می دانید چگونه از هرم غذایی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید؟

هرم غذایی یک دستورالعمل و راهنما این است که بدانیم روزانه چه مقدار از هر گروه غذایی باید مصرف کنیم. این راهنما غذاها و نوشیدنی ها را به شش دسته تقسیم می کند تا بتوانید با توجه به ذائقه غذایی خود انتخاب های هوشمندانه و سالمی برای رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: دلایل پرخوری قبل از قاعدگی چیست؟

هرم غذایی

یک رژیم غذایی متعادل کلید سالم ماندن است. داشتن یک رژیم غذایی سالم برای همه ما مهم است. تغذیه سالم در کوتاه مدت منجر به تناسب اندام و ظاهر خوب می شود. در دراز مدت، یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و برخی سرطان ها را کاهش دهد. هرم غذایی به عنوان ابزاری برای یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای شما بسیار مفید خواهد بود.

هرم غذایی تصویری از تعداد بهینه وعده های غذایی از گروه های غذایی مختلف در هر روز است. این هرم به افراد این امکان را می دهد که بسته به ذائقه و علاقه خود به غذا از میان هر گروه غذا و نوشیدنی انتخاب کنند. هرمی که گروه های غذایی مختلف را برحسب نوع، اهمیت و میزان مصرف هر کدام در 6 گروه دسته بندی می کند. در این هرم مهم ترین و بزرگترین گروه از پایین شروع می شود. در گذشته غلات و نان اولین و مهمترین گروه هرم غذایی بودند. امروزه یک هرم جدید پیشنهاد شده است که در آن میوه ها و سبزیجات اهمیت بیشتری دارند و پس از آن غلات و نان. در ادامه به بررسی هر یک از این گروه ها و ویژگی های مرتبط با آن ها می پردازیم.

تا اینجا سعی کردیم هر گروه غذایی را معرفی کنیم و به شما بگوییم که در هر گروه چه غذاهایی وجود دارد و چه مقدار از آنها را باید مصرف کنیم، اما یک متخصص تغذیه بهتر می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند. در ادامه می خواهیم نکات باقی مانده از هرم غذایی را برای شما توضیح دهیم.

داشتن رژیم غذایی سالم با آشنایی با هرم غذایی |  متخصص تغذیه اصفهان

گروه های متفرقه در هرم غذایی

همچنین گروهی به نام غذاهای متفرقه یا هلهله وجود دارد که شامل غذاهایی می شود که ارزش غذایی کمی دارند یا اصلا ارزش غذایی ندارند. علاوه بر این، حاوی مقادیر مضر چربی، قند و نمک هستند.

برخی از غذاها مانند کیک، بیسکویت، نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و چیپس ها سرشار از چربی، شکر و نمک هستند. این غذاها معمولاً ویتامین، مواد معدنی و فیبر کمی دارند. در حالی که خوردن این غذاها لذت بخش است، بهتر است آنها را فقط گاهی و به مقدار کم مصرف کنید. مقدار توصیه شده برای این گروه غذایی کمتر از یک یا دو بار در هفته است.

لیست جایگزینی غذا

این فهرست در ابتدا برای بیماران دیابتی تهیه شد. لیست جایگزینی، گروه های غذایی بر اساس درشت مغذی ها (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) به سه گروه اصلی کربوهیدرات، گوشت و جانشین های آن یعنی چربی ها و روغن ها را تقسیم می کند و در نهایت مقدار انرژی یا کالری را محاسبه می کند. در واقع استفاده از یک لیست جایگزین در نوشتن برنامه غذایی است.

این لیست اندازه گیری دقیق کالری است. به همین دلیل در لیست جایگزین های مواد غذایی مشابه از نظر کالری در یک گروه قرار می گیرند. در صورت استفاده از لیست های جایگزین، می توان به راحتی از انواع مواد مغذی در طراحی رژیم غذایی استفاده کرد، بنابراین غذای مصرفی کافی، متعادل و متنوع خواهد بود. استفاده از روش جایگزین برای کنترل مصرف چربی و انرژی بسیار موفق است، اما نمی تواند دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی را تضمین کند.

دکتر رضا اطمینانی را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا همه گروه های هرم غذایی رژیم غذایی مناسبی دارند؟

انواع مختلفی از رژیم های غذایی در زمینه تغذیه وجود دارد که هر کدام هدف متفاوتی دارند. برخی از این رژیم ها با هدف کاهش وزن یعنی همان رژیم لاغری و برخی دیگر برای افزایش وزن طراحی شده اند (رژیم چاقی). بسته به هدف، مصرف گروه های غذایی ممکن است متفاوت باشد. لازم به ذکر است که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و حفظ سلامتی بهتر است از رژیم هایی استفاده کنید که همه گروه ها را شامل می شود. برای داشتن رژیم غذایی مناسب با هدف خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.


بیشتر بخوانید:

برای تقویت کلیه ها سبزیجات مصرف کنید

فواید میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ

PH خون را با مواد مغذی موثر متعادل کنید