دغدغه های تغذیه کودک – دکتر محمد صفریان


محدود بودن شیردهی عواقب جبران ناپذیری دارد که با وجود آگاهی گسترده از اهمیت آن، برخی از مادران هنوز به دلایل مختلف و از دوران نوزادی به دلایل مختلف از این موضوع بی اطلاع هستند. آنها خود را از این مایع حیاتی محروم می کنند.

به دنبال اهمیت تغذیه با شیر مادر، کاهش وزن و سوء تغذیه و چاقی و اضافه وزن از دغدغه های اصلی متخصصان تغذیه کودکان به ویژه خانواده های با تحصیلات عالی است.

موضوع کاهش وزن و سوء تغذیه (به دلیل توصیه های نادرست والدین به ویژه مادران) بیشتر است، غافل از اینکه نیاز کودکان به غذا با بزرگسالان متفاوت است. رژیم غذایی نسبت بزرگسالان باعث سوءتغذیه و توقف رشد در کودکان می شود که ممکن است در تمام مراحل زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، ما به بزرگسالان توصیه می کنیم که از غذاهای کم چرب و کم کالری استفاده کنند، اما کودکان برای جلوگیری از سوءتغذیه و اختلالات رشد، با افزایش سن نیاز به خوردن غذاها به ویژه لبنیات پرچرب دارند.

سوء تغذیه در دوران کودکی می تواند منجر به کمبود ویتامین A، کمبود ویتامین D، کمبود روی و سلنیوم شود که متاسفانه در سال های اخیر در کودکان شایع است و می تواند بر سطح هوش و عملکرد بعدی آنها در زندگی تأثیر بگذارد. بنابراین کودکانی که در مراحل مختلف رشد (دو سالگی، پیش دبستانی و قبل از بلوغ) نمودار رشد طبیعی ندارند، باید تحت نظر پزشک باشند و تغذیه آنها بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه مکمل ها بدون تجویز پزشک نباید مصرف شوند. . مصرف خودسرانه برخی مکمل ها مانند ویتامین A، ویتامین D و روی ممکن است باعث مسمومیت کودک شود که عوارض متعددی به همراه خواهد داشت.

خانواده ها به ویژه مادران تحصیل کرده باید توجه داشته باشند که تغذیه سالم در مراحل مختلف رشد و در گروه های سنتی مختلف متفاوت است و غذاهای کم چرب و کم کالری برای کودکان توصیه نمی شود و هرگز نباید از تغذیه دوران کودکی برای پیشگیری استفاده کرد. بیماری در بزرگسالی باید محدود شود، اما شایسته است با اصلاح سبک زندگی در مراحل مختلف رشد و نهادینه کردن ورزش به عنوان یک عادت روزانه، از بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری کرد.

علاوه بر این، رفتارهای سوء تغذیه در برخی از کودکان منجر به سوء تغذیه می شود که ناشی از حساسیت بیش از حد والدین به ویژه مادران برای دادن غذا به کودکان است که منجر به چنین واکنشی از سوی کودک می شود.

چاقی و اضافه وزن گاهی در کودکان دو تا هفت ساله دیده می شود که باید با آزمایشات لازم بررسی شود تا در صورت نیاز به درمان، اقدامات درمانی لازم به موقع انجام شود و مشکلاتی مانند فشار خون، بیماری های قلبی عروقی ایجاد شود. جلوگیری از دیابت و کوتاهی قد و توقف رشد.

بنابراین، با توجه به نمودار رشد طبیعی کودکان یک تا پنج ساله، رژیم غذایی روزانه آنها باید شامل تمام گروه های غذایی اصلی (شامل نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، شیر، لبنیات، گوشت و جایگزین) باشد و کودک باید حداقل پنج وعده غذایی در روز داشته باشید. یک وعده غذایی (شامل سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده) بخورید.

صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است – می تواند روز شما را خوب کند یا آن را خراب کند. میان وعده نیز یک وعده غذایی کوچک است که بین دو وعده اصلی به کودک داده می شود. از آنجایی که معده نوزاد کوچک است و نیاز به انرژی زیادی دارد، خوردن سه وعده غذایی اصلی نیاز او را تامین نخواهد کرد و باید توجه داشت که میان وعده تنها سهم کمی در تامین نیازهای تغذیه ای کودک دارد و جایگزین وعده غذایی اصلی نخواهد شد.

دفتر منتشر شده توسط دکتر محمد صفریان در روزنامه قدس