دلایل پرخوری قبل از قاعدگی چیست؟


بررسی علل پرخوری قبل از قاعدگی

پرخوری قبل از قاعدگی یکی از علائم PMS است که بسیاری از زنان آن را تجربه می کنند. علت اصلی این پرخوری تغییرات هورمونی و متابولیسم بیشتر در بدن است. اگر نمی توانید این هوس را کنترل کنید، باید به متخصص تغذیه، متخصص زنان یا روانشناس مراجعه کنید. در مقاله امروز در سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه در اصفهان به بررسی علل پرخوری قبل از قاعدگی می پردازیم.

پرخوری قبل از قاعدگی یک میل شدید به خوردن بیش از حد غذا است که معمولاً ناشی از نوسانات هورمونی است. این تمایل ممکن است شامل خوردن یک میان وعده در زمانی که گرسنه نیستید یا در خفا غذا می خورید باشد. برخی از افراد پس از انجام این کار احساس ناراحتی یا شرم می کنند. پرخوری قبل از قاعدگی بسیار رایج است و چندین نکته و راهکار می تواند به فرد در کنترل این هوس کمک کند.

کنترل این اختلال بسیار مهم است، زیرا در صورت تداوم می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود اختلال پرخوری تبدیل شدن. اگر در کنترل اشتهای خود مشکل دارید، باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. مشاوره با متخصص زنان نیز می تواند به تعیین علت پرخوری کمک کند. در ادامه بررسی می کنیم که چرا بسیاری از افراد قبل از قاعدگی غذای اجباری می خورند.

مقاله پیشنهادی: متعادل کردن pH خون با غذاهای موثر

علت پرخوری عصبی قبل از قاعدگی

پرخوری قبل از قاعدگی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اما دلیل اصلی آن اختلال در تولید هورمون ها است.

تغییرات در هورمون های زنانه

در طول تخمک گذاری، حدود 6 تا 14 روز قبل از قاعدگی، بدن شما برای بارداری احتمالی آماده می شود. این آماده سازی بر هورمون ها و متابولیسم شما تأثیر می گذارد.

در مرحله نهایی فاز فولیکولی، که درست قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد، هورمون های شما در یک قطار هوایی می پرند. ابتدا هورمون استروژن که به استرادیول معروف است بالا می رود و به اوج خود می رسد و تا زمانی که به فاز لوتئال می رسد ثابت می ماند.

استروژن در قسمت اول فاز لوتئال کاهش می یابد، تقریباً زمانی که پروژسترون به طور چشمگیری افزایش می یابد. محققان هنوز در تلاشند تا به جزئیات چگونگی تأثیر چرخه قاعدگی بر گرسنگی پی ببرند، اما آنها برای دهه ها می دانند که فاز لوتئال می تواند اشتها و میل به کربوهیدرات ها را افزایش دهد. البته این تمایل به پرخوری در برخی از افرادی که مستعد تجربه گرسنگی هستند بیشتر است.

ژنتیک در رابطه با پرخوری قبل از قاعدگی بی تاثیر نیست. افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به اختلالات خوردن هستند، نسبت به خوردن “احساسی” یا “پرخوری” در طول چرخه قاعدگی آسیب پذیرتر هستند. در واقع هورمون ها نقش فیوز ژن ها را بازی می کنند. با افزایش میزان هورمون های زنانه در برخی افراد، ژن پرخوری در آنها فعال می شود. این بدان معنی است که خطر پرخوری می تواند زمانی که هورمون ها در همه جا حضور دارند افزایش یابد.

دلایل پرخوری قبل از قاعدگی چیست؟  |  متخصص تغذیه اصفهان

تغییرات در هورمون سروتونین

نوسانات سطح استروژن و پروژسترون نیز می تواند بر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین تأثیر بگذارد. سروتونین نقش مهمی در نوسانات خلقی و اشتها دارد. اگر هوس کربوهیدرات دارید، ممکن است بدنتان در مرحله لوتئال خوددرمانی سطح سروتونین را کاهش دهد. سروتونین پایین با افزایش سندرم پیش از قاعدگی، به نام PMS مرتبط است. به گرفتگی عضلات، نوسانات خلقی، افسردگی، سردرد و انواع چیزهای نه چندان جالب فکر کنید. بله، سندرم پیش از قاعدگی و سروتونین عامل اصلی همه آنها هستند.

مصرف کربوهیدرات می تواند سروتونین را افزایش دهد که ممکن است سلامت شما را بهبود بخشد. به عبارت دیگر، بدن شما برای جلوگیری از علائم قاعدگی، کربوهیدرات بیشتری می خواهد. اگر در این مدت به اندازه کافی نخوابید، ممکن است اوضاع بدتر شود!

متابولیسم

بدن برای مقاومت در برابر علائم قاعدگی باید کمی بیشتر کار کند. به همین دلیل است که میزان متابولیسم پایه شما درست قبل و در اوایل پریود افزایش می یابد. افزایش کالری سوزی و نیاز به انرژی در روزهای منتهی به قاعدگی می تواند شما را گرسنه کند. قسمت بد این است که حتی با خوردن هم نمی توانید تشنگی خود را رفع کنید. در واقع، هر چه بیشتر غذا بخورید، غریزه گرسنگی شما قوی تر می شود.

تغییرات هورمون های زنانه، نوسانات ترشح استروژن و پروژسترون و تاثیر آن در کاهش ترشح سروتونین، ژنتیک و متابولیسم بیشتر در این دوران از دلایل اصلی پرخوری احتمالی زودرس است.

دکتر رضا اطمینانی را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا پرخوری قبل از قاعدگی نشانه PMS است؟

پرخوری قبل از قاعدگی کاملا طبیعی است و اکثر خانم ها آن را تجربه می کنند. اما تداوم در این روند ممکن است نشانه ای از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) باشد. البته پرخوری تنها نشانه این بیماری نیست. علائم دیگر عبارتند از:

  • آکنه
  • دمیدن
  • یبوست
  • اسهال
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • سینه های دردناک

درمان زودهنگام سندرم پیش از قاعدگی بسیار مهم است اختلال پرخوری یا PMDD (شکل شدیدتر PMS که در سنین باروری رخ می دهد). برای درمان این موارد می توانید از متخصص زنان کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید:

برای تقویت کلیه ها سبزیجات مصرف کنید

فواید میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ

زمان هضم غذاهای مختلف در معده است