دکتر انوشه متخصص تغذیه رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر


رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر: این سندرم که کولون اسپاسمودیک نیز نامیده می شود، وضعیتی است که در آن ماهیچه های روده منقبض می شوند. علت این سندرم ممکن است آلرژی غذایی، الکل، سیگار، کافئین، برخی داروها، سوء جذب قندها (لاکتوز شیر، فروکتوز بالا در آب میوه ها و برخی میوه ها، سوربیتول و زایلیتول در محصولات رژیمی) یا عدم تعادل باکتریایی روده باشد. بودن. استرس می تواند بیماری را تشدید کند.

علائم شامل اسهال و یبوست متناوب، تیراندازی و درد شدید در ناحیه شکم، التهاب روده، گاز در روده، از دست دادن اشتها، خستگی مداوم و بوی بد دهان است. در این بیماری باید غذاهای تشدید کننده علائم را محدود کرد و از رژیم غذایی مناسب استفاده کرد. معمولاً رژیم غذایی نباید زیاد باشد. FOODMAP برای این بیماران رژیمی است که حاوی غذاهایی با رژیم غذایی مناسب در سندرم روده تحریک پذیر به نام مجموعه ای از کربوهیدرات های زنجیره کوتاه قابل تخمیر مانند الیگوساکاریدها، پلی ال ها، فروکتوز بالا و لاکتوز است.

وقتی این مواد مغذی به روده بزرگ می رسند، باکتری های موجود در روده آنها را تخمیر می کنند و گاز هیدروژن آزاد می کنند که باعث نفخ، تورم و درد شکم می شود. فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باید از غذاهایی که حاوی مواد غذایی پرمصرف هستند اجتناب کند و غذاهای کم زباله را انتخاب کند. البته بسیاری از غذاها باید با آزمون و خطا آزمایش شوند و آنهایی که علائم را تشدید می کنند باید به تدریج حذف شوند.

رژیم غذایی در سندرم روده تحریک پذیر

غذاهایی که حاوی مقدار زیادی زباله هستند

میوه ها : خرما، گیلاس، تمشک، زردآلو، انجیر، هندوانه، گلابی، هلو، شلیل

نان و غلات : گندم، نان گندم، کلوچه، بیسکویت. همچنین سایر غلات حاوی گلوتن مانند جو و چاودار را محدود کنید.

لوبیا : نخود، عدس، لوبیا قرمز، سویا و لوبیا پخته

سبزیجات : مارچوبه، کلم بروکلی، گل کلم، پیاز، موسیر، قارچ، تره فرنگی

لبنیات پرچرب، خامه

غذاهای حاوی مقدار کم مواد غذایی

گروه گوشت : گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، بره، ماهی، میگو

نان و غلات : برنج قهوه ای، ذرت، جو، ارزن، شکر قهوه ای

میوه ها : لیمو، نارنگی، آووکادو، موز، کیوی، آناناس، کیوی

لبنیات شیر بدون لاکتوز، ماست پروبیوتیک کم چرب و پنیرهای سفت مانند چدار

از مغزها می توان به بادام، گردو، بادام زمینی و از گروه روغن ها روغن زیتون و کره آب شده اشاره کرد.

سبزیجات : اسفناج، کدو حلوایی، هویج و گشنیز. سبزیجاتی که باعث نفخ زیاد می شوند باید حذف شوند و در صورت لزوم از سبزیجات پخته بخارپز استفاده شود.

نوشیدنی ها : چای نعناع، ​​چای سبز، چای زیره سیاه. مصرف بیش از حد آب توصیه می شود. آب را باید به مقدار کم و چند بار نوشید.

زنجبیل ماده غذایی مفیدی است که می توان آن را به عنوان نوشیدنی یا مخلوط با غذاها مصرف کرد.

عصاره بابونه 3-5 میلی لیتر سه بار در روز بین وعده های غذایی، گاز یا نفخ را برطرف می کند