رابطه سردردهای میگرنی با تغذیه چیست؟ – دکتر رضا زاتی


بررسی رابطه سردردهای میگرنی با تغذیه

در این مقاله از سایت دکتر رضا زازاتی متخصص تغذیه در اصفهان به بررسی رابطه بروز سردردهای میگرنی با تغذیه می پردازیم. میگرن نوعی اختلال سردرد است که با ترکیبی متنوع از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می شود. درد میگرن اغلب درد ضربانی یک طرفه است که در ابتدا خفیف بوده و به تدریج شدید می شود. دردهای میگرنی در همه موارد با بی اشتهایی و حالت تهوع و گاهی استفراغ همراه است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) میگرن را به عنوان یکی از ناتوان کننده ترین بیماری های انسان می شناسد.

در طول حملات میگرن، بیماران به وضوح نسبت به نور (فتوفوبیا) عدم تحمل دارند و برای استراحت به یک مکان تاریک می روند. ممکن است عدم تحمل صدا (فونوفوبیا) و گاهی عدم تحمل بوها (اسموفوبیا) وجود داشته باشد. ده درصد از جمعیت جهان از سردردهای میگرنی رنج می برند و میگرن می تواند در هر سنی شروع شود، از اوایل کودکی تا اواخر.

عوامل افزایش دهنده حملات میگرن

  • کمبود خواب یا اختلال در الگوی خواب فرد
  • فشار
  • هورمون ها (قرص های ضد بارداری یا در دوران قاعدگی)
  • مسافرت یا تغییر آب و هوا یا ارتفاع محل سکونت.
  • استفاده بیش از حد از مسکن ها و مسکن ها.
  • گرسنگی طولانی مدت (مانند روزه داری) و تغییرات متناوب در فاصله بین وعده های غذایی.
  • کمبود آب در بدن
  • سیگار کشیدن

اگرچه نمی توان از همه حملات میگرنی پیشگیری کرد، اما می توان با شناسایی عواملی که منجر به تحریک و ایجاد حملات می شود، از تعداد حملات و شدت آنها بکاهد.

مطالب پیشنهادی: علائم کمبود «روی» در بدن

نقش تغذیه

بیشتر بیماران میگرنی از پزشک خود می پرسند که چه بخورند! و چه چیزی را نباید خورد! البته افراد مبتلا به میگرن حساسیت خاصی را گزارش نکرده اند اما در گروهی از آنها مصرف یک یا چند ماده غذایی باعث حمله میگرنی شده است، بنابراین باید در انتخاب مواد غذایی دقت زیادی داشته باشید.

غذاهای مفید

مرغ، خروس و بوقلمون غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند. مصرف غذاهای پروتئینی باعث نوسانات قند خون نمی شود. اعتقاد بر این است که کمبود قند خون یکی از دلایل میگرن است. غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات باید در هر وعده غذایی گنجانده شود. مصرف میان وعده های غنی از پروتئین نیز مفید است.

سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو و انگور میوه هایی هستند که مصرف آنها باعث افزایش منظم قند خون می شود. این میوه ها میان وعده های بسیار خوبی برای حفظ و کنترل قند خون هستند. جو حلیم، نان چاودار و حبوبات مانند لوبیا قرمز، عدس سبز و قرمز، نخود و لوبیا همگی دارای فیبرهای محلول هستند و به تثبیت قند خون کمک می کنند. این غذاها منابع خوبی از کربوهیدرات ها و حبوبات نیز منابع خوبی از پروتئین هستند. اصولاً این بیماران هنگام حمله نمی توانند چیزی بخورند، به خصوص اگر حالت تهوع داشته باشند، بنابراین مصرف چیزی برای رفع حالت تهوع در این زمان توصیه نمی شود. توصیه های تغذیه ای بیشتر برای پیشگیری از حمله است و در مورد بیمار تاثیری در تسکین او نخواهد داشت.

رابطه سردردهای میگرنی با تغذیه چیست؟  |  متخصص تغذیه اصفهان

این غذاهای مغذی 100 درصد نیستند و برخی از بیماران با آزمون و خطا تجربه می کنند که مثلاً یک ماده غذایی خاص باعث سردرد آنها می شود در حالی که ممکن است در هیچ کتاب یا منبع علمی چیزی در این مورد نوشته نشده باشد. حتی برخی از بیماران می گویند که با مرکبات مشکلی ندارند، بنابراین بیشتر بایدها و نبایدهای تغذیه ای بر اساس تجربیات خود بیمار است.

رژیم غذایی مناسب برای میگرن

بهترین رژیم غذایی یک رژیم متعادل از همه گروه های غذایی با میوه ها و سبزیجات فراوان است. افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می برند باید تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده و آماده پرهیز کنند. ماهی و سبزیجات سرشار از کلسیم و منیزیم (مانند کلم، کلم بروکلی و اسفناج) برای این افراد مفید است. هرگز نباید وعده های غذایی را حذف کرد، زیرا نوسانات قند خون، گرسنگی و کم آبی ممکن است سردرد را تشدید کند.

فعالیت بدنی روزانه حداقل 30 دقیقه هر روز در بیشتر روزهای هفته می تواند احساس بهتری در افراد ایجاد کند. برخی از غذاها، نوشیدنی ها و افزودنی های غذایی می توانند علائم میگرن را تشدید کنند، بنابراین باید آنها را شناسایی کرد و از مصرف آنها اجتناب کرد. بیش از 90 درصد بیماران به غذاهای سرد حساسیت دارند. کمبود آهن و اسید فولیک نیز باعث سردرد می شود، دریافت کلسیم و پتاسیم کافی نیز می تواند دفعات سردرد را کاهش دهد.

عوامل غذایی تشدید کننده میگرن

گلوتامات:

این ماده به مقدار زیاد در محصولات تهیه شده وجود دارد. برای این منظور برچسب روی محصولات باید به دقت خوانده شود. این ماده در انواع غذاهای کنسرو شده و منجمد یافت می شود.

آسپارتام:

آسپارتام که به عنوان جایگزین قند در برخی از نوشابه های رژیمی یا شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود، محرک میگرن است.

آمین ها:

برخی از غذاهای حاوی آمین ها فعال کننده عروق هستند و به نظر می رسد شروع کننده انقباض عروق خونی در مغز هستند. تیرامین و فنیل اتیلامین دو ماده اصلی هستند که باعث این مشکل می شوند. اگرچه سایر آمین ها ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند.

تیرامین:

تیرامین در الکل، برخی پنیرها، به ویژه پنیرهای باقی مانده، میوه ها و سبزیجات فاسد و فاسد، مخمرها، آجیل، ماهی شور، شاه ماهی کنسرو شده، خامه ترش، آووکادو، سوسیس های تخمیر شده و گوشت های باقی مانده یا چرب یافت می شود.

فنیل اتیلامین:

این ماده در کاکائو، شکلات، پنیر و غذاهای حاوی این سه ماده مغذی یافت می شود.

اکتوپامین:

این ماده در مرکباتی مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت و … یافت می شود.غذاهایی به نام آمین ها ترشح سروتونین را در مغز افزایش می دهند و اعصاب مغز را تحریک می کنند. آنها همچنین باعث سردرد می شوند.

نیتریت:

سوسیس و کالباس و سوسیس و گوشت شور با مواد نگهدارنده نیتریت که به آنها اضافه شده است نباید مصرف شود زیرا در افراد مستعد میگرن ایجاد می کند.

دکتر رضا زاتی را در اینستاگرام دنبال کنید

فلز مس:

آجیل، شکلات و جوانه گندم منابع غذایی حاوی مس هستند. پرتقال، گریپ فروت و نارنگی باید از رژیم غذایی حذف شوند، زیرا مرکبات جذب روده مس را افزایش می دهند و ممکن است در شروع حملات میگرنی نقش داشته باشند.

کافئین:

افزایش یا کاهش مصرف کافئین در بدن نیز در تشدید میگرن موثر است. همچنین قطع ناگهانی چای و قهوه که هر دو حاوی کافئین هستند می تواند موثر باشد.

غذاهای چرب و سرخ شده:

غذاهای چرب و آنهایی که با روغن زیاد سرخ می شوند عامل تشدید میگرن هستند.

سس های چرب و تند:

آجیل خوراکی، برخی از مغزها از جمله بادام زمینی.


بیشتر بخوانید:

بررسی بهترین منابع ویتامین B3 یا نیاسین

ویتامین های مهم برای کاهش وزن

چگونه با رژیم ناشتا وزن کم کنیم