روغن پالم چیست؟ آیا از مضرات روغن پالم آگاه هستید؟


روغن پالم چیست؟ آیا از مضرات روغن پالم آگاه هستید؟

روغن پالم، مانند روغن زیتون یا روغن کانولا، ممکن است جزء اصلی آشپزخانه شما نباشد. اما محققان در حال بررسی مجدد مزایا و معایب این روغن استوایی پرکاربرد هستند.

روغن پالم در فهرست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای فرآوری شده قرار دارد. اما سوال اینجاست که با توجه به تبلیغات منفی در مورد این روغن، مقایسه آن با سایر روغن های پخت و پز چگونه است و آیا آنقدر که کارشناسان فکر می کردند برای شما مضر است؟

روغن پالم و مضرات آن

نگاهی کوتاه به این روغن مرموز

روغن پالم یکی از پرمصرف ترین روغن های گیاهی است و در نیمی از غذاها و محصولات مکرر، از میان وعده ها گرفته تا لوازم آرایشی، یافت می شود.

تولید جهانی نفت از 15 میلیون تن در سال 1995 به 66 میلیون تن در سال 2017 افزایش یافت. ویژگی های مطلوب برای صنایع غذایی (نقطه دود نسبتاً بالا و حالت نیمه جامد در دمای اتاق) و استراتژی های حمایت شده برای اطمینان از حمایت از سیاست های دولت از گسترش، تولید و استفاده از روغن پالم

در حالی که این عوامل مرتبط با روغن پالم مزایای آشکاری برای صنایع غذایی فرآوری شده دارند، روغن حاوی درصد بسیار بالاتری از چربی های اشباع شده نسبت به سایر روغن های گیاهی است. اگرچه اثرات منفی آن بر سلامت مورد بحث است، اما یک متاآنالیز افزایش مصرف روغن پالم در 23 کشور ارتباط قابل توجهی با مرگ و میر بالاتر ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی نشان داد.

مطالعه منظم دیگری نشان داد که مصرف روغن پالم باعث افزایش سطح خون، “کلسترول لیپوپروتئین آتروژنیک کم چگالی” می شود. در اوایل سال 2003، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) شواهدی مبنی بر مصرف چربی اشباع شده را به عنوان افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیف کردند.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم چیست؟

روغن پالم از میوه خرما به دست می آید، نوعی درخت که عمدتاً در آب و هوای گرم مانند آفریقا و آسیا یافت می شود. گفتنی است این درخت در مناطق جنگلی بارانی می روید و جالب است بدانید که برداشت این نوع روغن به دلیل اثرات منفی زیست محیطی فراوان آن مورد انتقاد است.

بسیاری از تولیدکنندگان به روغن پالم روی آورده اند، یک جایگزین ارزان قیمت، زیرا ایالات متحده افزودن چربی های ترانس به غذا را ممنوع کرده است.

طبق گزارش های USDA، روغن پالم دارای خواص تغذیه ای مشابه سایر روغن های پخت و پز است. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 120 کالری و 14 گرم چربی کل است که شامل 7 گرم چربی اشباع شده (به همان میزان کره)، 5 گرم چربی غیراشباع سالم برای قلب و 1.5 گرم چربی غیراشباع است.

روغن پالم همچنین ۲ گرم ویتامین E و ۱ گرم ویتامین K را تامین می کند.

این اعداد به جز نوع چربی مشابه روغن زیتون است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون تنها حاوی 2 گرم چربی اشباع شده (که می تواند در بیماری قلبی نقش داشته باشد) دارد که 10 گرم چربی غیراشباع است.

روغن پالم چربی اشباع کمتری نسبت به سایر روغن های استوایی مانند روغن نارگیل و روغن هسته خرما دارد.

از روغن پالم استفاده کنید

روغن پالم چگونه استفاده می شود؟

روغن پالم تقریبا در تمام محصولات غذایی وجود دارد. حدود 50 درصد از محصولات بسته بندی شده ای که در سوپرمارکت ها پیدا می کنیم از پیتزا، دونات و شکلات گرفته تا دئودورانت ها، شامپوها، خمیر دندان ها و رژ لب ها را شامل می شود. همچنین در غذای حیوانات و به عنوان سوخت زیستی در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود.

روغن پالم اغلب به غذاهای فرآوری شده در فروشگاه اضافه می شود. بسیاری از غذاهای آماده مانند کره بادام زمینی و کرم قهوه حاوی روغن پالم هستند. همچنین می‌توان آن را در بسیاری از برندهای بستنی، خمیر پیتزا، نان، غذاهای منجمد، سوپ‌های بسته‌بندی شده، سس‌ها، دسرها و تنقلات مانند کوکی‌ها و چیپس‌ها یافت. علاوه بر این، روغن پالم در برخی از محصولات مراقبت از پوست و زیبایی مانند رژ لب، مواد شوینده و صابون وجود دارد.

«روغن پالم به دلیل دود زیاد برای پخت و پز نیز استفاده می شود، یعنی بیشتر برای پخت غذا در دمای بالا مناسب است.

به طور کلی، هر چه روغن تصفیه شده بیشتر باشد، دود آن بیشتر می شود، زیرا تصفیه، ناخالصی ها و اسیدهای چرب آزاد را که می تواند باعث دود گرفتن روغن شود، از بین می برد.

از نظر طعم، روغن پالم طعم کرمی بیشتری در دهان دارد و چربی بیشتری به غذا می دهد. روغن پالم نیز همه کاره است. می توان آن را فرآوری و مخلوط کرد تا طیف وسیعی از محصولات با ویژگی های مختلف تولید شود.

چرا نظرات منفی در مورد این روغن وجود دارد؟

روغن پالم عامل اصلی جنگل زدایی برخی از متنوع ترین جنگل های جهان بوده و هست و زیستگاه گونه های در خطر انقراض مانند اورانگوتان ها، پیگمی ها و کرگدن های سوماترا را از بین می برد.

این تلفات جنگل‌ها، همراه با تبدیل خاک‌های ذغال سنگ نارس غنی از کربن، میلیون‌ها تن گازهای گلخانه‌ای را در جو آزاد می‌کند و به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند. بنابراین مخالفت با کشت درختان و استفاده از این روغن افزایش یافته است.

روغن پالم مضر

آیا روغن پالم برای شما مضر است؟

به نظر می رسد روغن پالم فواید سلامتی دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که روغن پالم می تواند به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک کند و به عملکرد مغز کمک کند.

روغن پالم سرشار از توکوترینول است، نوعی ویتامین E که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که توکسرینول ها می توانند پیشرفت زوال عقل را کاهش داده و خطر سکته مغزی را کاهش دهند.


این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد: تغذیه و رژیم درمانی برای تناسب اندام و کاهش چربی بدن

روغن پالم هنوز سالم ترین روغنی نیست که می توانید برای پخت و پز استفاده کنید و هیچ فواید دیگری برای سلامتی ندارد. این روغن حاوی حدود نیمی از چربی های خوب (غیراشباع) و نیمی از غذاهای بد (اشباع) است، اما در بسیاری از غذاهای مختلف یافت می شود که برای محققان تشخیص اینکه آیا برای شما خوب است یا مضر است، دشوار است.

به خاطر داشته باشید، برخی از مطالعات حتی عوارض جانبی منفی را نشان می دهند. “مطالعاتی وجود دارد که مطالعاتی را رد می کند که نشان می دهد روغن نخل فوایدی برای بیماری قلبی دارد.”

پخت و پز با روغن نخل ممنوع است

باید باهاش ​​آشپزی کرد؟

توصیه می شود روغن زیتون و روغن آووکادو گزینه های بهتری برای پخت و پز باشند.

احتمالاً روغن پالم در غذاهای فرآوری شده ای که از فروشگاه های مواد غذایی خریداری می کنید مشکلی ندارد، اما سعی کنید از مارک هایی استفاده کنید که آن را مخلوط می کنند.

اگرچه روغن پالم به اندازه چربی‌های ترانس ناسالم نیست، اما بهتر است هنگام تهیه غذا در خانه یا بیرون از خانه از روغن زیتون یا سایر روغن‌های آشپزی سالم‌تر استفاده کنید.

گزارش ها در مورد اثرات سلامتی مصرف روغن پالم در غذاها متفاوت است. برخی از مطالعات مصرف روغن پالم را با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی، افزایش لیپوپروتئین با چگالی کم، کلسترول، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر عوارض مرتبط دانسته اند.

مطالعات دیگر هیچ اثر نامطلوب یا حتی پیامدهای سلامتی ناشی از مصرف روغن پالم را نشان نمی دهند.

منابع:
www.who.int
www.health.com