روی و سلامت استخوان

روی بیش از هر ماده مغذی دیگری می تواند از شکنندگی استخوان جلوگیری کند. بافت کلاژن برای رسوب فسفات کلسیم برای تشکیل استخوان ضروری است. یعنی بافت کلاژن زیرساختی را برای تشکیل استخوان فراهم می کند. در این ساختار است که کلسیم برای تشکیل استخوان رسوب می کند. وجود کلاژن برای استحکام و تراکم استخوان ضروری است. بدون آن، کلسیم موجود در رژیم غذایی شما جایی برای رفتن ندارد و روی یک بخش ضروری از تشکیل کلاژن است.

کلاژن همه چیز را با هم نگه می دارد

کلاژن گسترده ترین بافت در بدن است. پس زمینه تمام بافت های همه اندام های شما را تشکیل می دهد و آنها را محکم و انعطاف پذیر می کند. هنگامی که پوست شروع به چین و چروک شدن می کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، می توانید مطمئن باشید که سلول های کلاژن شما مانند گذشته فعال نیستند.

هر رشته کلاژن از اسیدهای آمینه تشکیل شده است و برای ساختن یک رشته نیاز به بسیاری از این اسیدهای آمینه است. قدرت بافت کلاژن افزایش می یابد زیرا برخی از مولکول ها توسط یک فرآیند بیوشیمیایی که توسط ویتامین C آغاز می شود تقویت می شوند. این فرآیند به تثبیت کل ساختار کلاژن کمک می کند. اگر این روند اتفاق نیفتد، استخوان ها نرم می شوند. سه رشته کلاژن در ابتدا به دور یکدیگر پیچیده شده و یک سه گانه را تشکیل می دهند. سپس سه تا از این سه قلوها به دور یکدیگر می پیچند و یک کابل فوق العاده را تشکیل می دهند. هر رشته نیز با اتصال عرضی به رشته های مجاور متصل می شود. در این ساختار کلاژن است که فسفات کلسیم رسوب می کند تا استخوان های شما را تشکیل دهد. بنابراین استخوان از کلاژن (یک پروتئین آلی – ماده زنده) و فسفات کلسیم (یک ماده معدنی) تشکیل شده است.

کلاژن به آرامی پیر می شود تا با بافت کلاژن جدید جایگزین شود. برای اطمینان از ادامه این روند، مهم است که دریافت پروتئین و مواد مغذی شما کافی باشد. یکی از مواد مغذی مهم روی است.

روی یک ماده مغذی حیاتی است

سطوح کافی روی برای تشکیل بافت کلاژن، متحد کردن شکستگی‌های استخوان، التیام زخم‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان ضروری است. برای تشکیل بافت کلاژن، روی ضروری است، سایر مواد مغذی نیز ضروری هستند، اما روی مهم ترین است.

توصیه می شود روزانه 12 تا 15 میلی گرم روی داشته باشید و این میزان در دوران بارداری افزایش یابد.

منابع غذایی روی عبارتند از: گوشت، مرغ، لوبیا، آجیل و صدف.

فیتات های رژیمی که در غلات سبوس دار و نان فطیر یافت می شوند ممکن است به میزان قابل توجهی جذب روی را کاهش دهند. همچنین این احتمال وجود دارد که افزایش نامناسب سطح کلسیم می تواند در جذب روی اختلال ایجاد کند.

روی را می توان به عنوان مکمل مصرف کرد و باید به عنوان نمک مصرف شود، مانند سولفات روی، همراه با ویتامین C. روی بهتر است بعد از خوردن یک وعده غذایی پروتئینی جذب شود – ترجیحاً نه صبحانه که می تواند حاوی غذاهای غنی از فیتات های رژیمی باشد.

روی، بارداری و مرحله اول پوکی استخوان

دانشکده پزشکی بیمارستان جانز تخمین می‌زند که 85 درصد از زنان باردار در سراسر جهان توسعه‌یافته، روی مصرف می‌کنند که برای بارداری کافی نیست. در طول بارداری نیاز به روی 50 درصد در 15 تا 10 هفته گذشته افزایش می یابد. اگر مادر روی کافی مصرف نکند، روی ماهیچه ها و استخوان های او به جنین داده می شود و بدین ترتیب اولین مرحله پوکی استخوان شروع می شود. (توجه: انجمن پزشکی بریتانیا توصیه می کند که از سولفات روی در دوران بارداری اجتناب شود یا با احتیاط مصرف شود زیرا ایمنی آن ثابت نشده و از جفت عبور می کند.)

کلسیم و پوکی استخوان

دلیل تاکید بر محتوای کلسیم استخوان ها برای جلوگیری از پوکی استخوان، و نادیده گرفتن روی به عنوان ماده مغذی حیاتی، این است که هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس، روی و کلاژن نامرئی هستند. هنگامی که استخوان پوکی استخوان با اشعه ایکس و مقایسه با استخوان طبیعی، شفاف به نظر می رسد زیرا نمی توانید مقادیر طبیعی کلسیم را ببینید. پزشکان اغلب افزایش مصرف کلسیم را توصیه می کنند، اما از توصیه مکمل روی برای کمک به جایگزینی کلاژن غفلت می کنند. متأسفانه، بدون کلاژن و روی، کلسیم جایی برای رفتن ندارد، که شاهد ادامه پیشرفت پوکی استخوان خواهیم بود.

شکستگی و روی

دو مرحله برای بهبود استخوان وجود دارد:

در ابتدا، پس از شکستگی، یک لخته خون گسترده در اطراف انتهای استخوان شکسته تشکیل می شود. سلول های کلاژن ساز به لخته خون حمله می کنند و یک فرم تخصصی از کلاژن تولید می کنند که خود را در اطراف شکستگی می پیچد. به آهستگی، سلول‌های استخوان‌ساز به بافت کلاژن حرکت می‌کنند که اکنون کالوس نامیده می‌شود. این سلول‌ها کلسیم را می‌گذارند و دوباره به استخوان استحکام می‌دهند.

اگر بلافاصله پس از وقوع شکستگی به بیمار مکمل های روی داده شود، مقدار زیادی از بافت کلاژن به سرعت تشکیل می شود، زیرا آنزیم های مسئول خواباندن پینه استخوان توسط روی فعال می شوند. روی نه تنها مسئول افزایش سریع مقدار بافت کلاژن در اطراف شکستگی است، بلکه مسئول فعال کردن سلول‌های استخوانی است که کلسیم را در بافت کلاژن ذخیره می‌کنند.

ورزش و روی

این متناقض است که ورزش های بدنی که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان توصیه می شود نیز در صورتی که فرد ورزش کننده دارای مواد مغذی ناکافی – به ویژه روی – باشد، آن را افزایش دهد. افرادی که بیش از حد ورزش می کنند مقدار قابل توجهی روی در عرق از دست می دهند. از دست دادن روی در عرق در ساعت می تواند 50 درصد بیشتر از دفع روی در ادرار در 24 ساعت باشد.

در آمریکا به این عارضه «استخوان‌های شکننده، اما بدن خوب» می‌گویند. در زنان این بیماری با آمنوره (قطع قاعدگی) نیز همراه است زیرا کمبود روی می تواند فعالیت تخمدان را کاهش دهد.

یائسگی

در پیش از یائسگی، با کاهش فعالیت هورمون‌ها، تشکیل کلاژن کندتر می‌شود. فراتر از یائسگی، کمبود روی می‌تواند با از دست دادن سریع کلاژن و کلسیم آشکارتر شود. اگر از دست دادن کلاژن به دلیل کمبود روی باشد، دفع کلسیم می تواند افزایش یابد.

یکی از اثرات کاهش تولید استروژن، افزایش دفع هیدروکسی پرولین است، یک اسید آمینه حیاتی در تثبیت ساختار کلاژن. کلسیم هیچ کاری برای جلوگیری از این اتفاق نمی کند. بنابراین مهم است که از تحلیل بافت کلاژن خود در دوران یائسگی محافظت کنید. این امر با حفظ مصرف کافی مواد مغذی از جمله روی به دست می آید.

روی یک ماده مغذی مهم (و اغلب دست کم گرفته شده) برای پیشگیری از پوکی استخوان است. روی اغلب در رژیم غذایی کمبود دارد و در مواقع نیاز اضافی مانند دوران بارداری یا یائسگی یا زمانی که ورزش زیاد انجام می‌دهید، سطح روی در بدن ممکن است کم شود.

منابع

بلند، جی. 1996، تغذیه معاصر. J & B Associates.

دیویس، اس. و ا. استوارت.، 1997، پزشکی تغذیه. ماهی تابه.

Fitzherbert، JC 2002، پوکی استخوان: روی از دست رفته. بهزیستی، شماره 87.

هولدن، اس.، هادسون، ک.، تیلمن، جی و دی ولف، 2003، راهنمای نهایی سلامت از طبیعت. انتشارات اسرولوگ.

Pressman، A. and S. Buff، 2000، راهنمای کامل احمق برای ویتامین ها و مواد معدنی. (ویرایش دوم) کتاب های آلفا.

Soothill، R. 1996، راهنمای انتخاب ویتامین ها و مواد معدنی. انتشارات کتاب انتخاب.

سالیوان، ک. 2002، ویتامین ها و مواد معدنی: رویکردی عملی به یک رژیم غذایی سالم و مکمل های ایمن. هارپر کالینز

رژیم لاغری سریع