رژیم تخم مرغ گیاهی چیست؟


رژیم تخم مرغ گیاهی چیست؟

وگان یک گیاهخوار انعطاف پذیر است که تخم مرغ مصرف می کند اما تمام محصولات حیوانی دیگر از جمله لبنیات و گاهی اوقات عسل را حذف می کند. پیشوند “ovo-” از کلمه لاتین تخم مرغ گرفته شده است.

این رژیم بیشتر برای افرادی است که به لاکتوز یا به لبنیات حساسیت دارند.

انواع دیگر رژیم های گیاهخواری چیست؟

یک گیاهخوار واقعی تمام محصولات حیوانی از جمله مرغ یا ماهی را حذف می کند. انواع دیگر گیاهخواری عبارتند از:

وگان: افرادی که گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات یا سایر محصولات حیوانی مانند عسل یا ژلاتین نمی خورند.

نیمه گیاهخواران: افرادی که گوشت قرمز نمی خورند اما ممکن است مرغ یا ماهی بخورند

لاکتو گیاهخواران: افرادی که از گوشت حیوانات از جمله گوشت، مرغ، ماهی یا تخم مرغ اجتناب می کنند، اما لبنیات می خورند.

گیاهخواران تخم مرغ: افرادی که گوشت، مرغ، ماهی یا محصولات لبنی نمی خورند، اما تخم مرغ می خورند.

گیاهخواران لاکتو تخم مرغ: افرادی که گوشت، مرغ یا ماهی نمی خورند اما تخم مرغ و محصولات لبنی می خورند.

خام خواران: افرادی که گیاهخوار هستند و بیشتر از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، جوانه ها و آجیل خام استفاده می کنند.

میوه خواران: افرادی که از رژیم غذایی سرشار از میوه ها، مغزها، دانه ها و سایر غذاهای گیاهی پیروی می کنند.

فلکسیتاریان: افرادی که از رژیم غذایی عمدتاً گیاهخواری پیروی می کنند اما گهگاه گوشت و ماهی می خورند

مردم به دلایل مختلف از جمله دلایل بهداشتی، محیطی، مالی، اخلاقی و مذهبی از گیاهخواری پیروی می کنند.

اصول اولیه رژیم گیاهخواری شامل خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات (مانند لوبیا، سویا و عدس)، آجیل و دانه ها است.

تحقیقات نشان داده است که گیاهخواران و وگان ها کمتر دچار اضافه وزن، فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 می شوند.

کدام غذاها در رژیم تخم مرغ مجاز و پرهیز می شوند؟

غذاهای مجاز

میوه ها: سیب، پرتقال، گلابی، توت، موز، آناناس، انبه، انگور و آووکادو (تازه، منجمد و کنسرو شده)

سبزیجات: سبزیجات برگ دار، هویج، سیب زمینی، مارچوبه، شلغم، کلم بروکلی، گل کلم، خیار، تربچه، فلفل دلمه ای، کلم، گوجه فرنگی و کدو تنبل.

غلات: برنج، ذرت، کینوا، آمارانت، گندم سیاه، گندم سیاه، جو، بلغور جو دوسر، پاستا، کراکر، ذرت بو داده، غلات و نان

حبوبات: سویا، تمپه، توفو، میسو، عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و نخود.

آجیل و دانه ها: گردو، آجیل ماکادمیا، گردو، پسته، بادام، بادام هندی، آجیل برزیلی، دانه شاهدانه، دانه چیا، تخمه آفتابگردان، دانه کتان و کره آجیل.

تخم مرغ و محصولات تخم مرغ: تخم مرغ کامل و سفیده تخم مرغ

جایگزین های لبنی: شیر سویا، شیر بادام، شیر جو دوسر، شیر شاهدانه، شیر بادام هندی، لبنیات بدون ماست و لبنیات بدون پنیر.

روغن ها: زیتون، آووکادو، گردو، بذر کتان و نارگیل

نوشیدنی ها: قهوه، چای، آب، آب معدنی و شیر غیر لبنی

گیاهان و ادویه جات: گیاهان و ادویه جات ترشی جات تازه یا خشک

غذاهایی که باید اجتناب کنید

گوشت قرمز: گوشت گاو، بره و خوک

طیور: مرغ، بوقلمون و اردک

ماهی: همه ماهی ها و صدف ها

محصولات لبنی: شیر، ماست، پنیر و کره

محصولات پخته شده: نان و شیرینی هایی که با شیر یا کره تهیه می شوند

افزودنی های غذایی مشتق شده از گوشت و لبنیات: ژلاتین، گوشت خوک، کارمین، کازئین و آب پنیر.

سایر موارد: آبگوشت حیوانات، سس ماهی، برخی مکمل های امگا 3 و خامه های غیر لبنی.

علاوه بر این، مهم است که سعی کنید مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده را محدود کنید زیرا حاوی مواد ناسالم زیادی مانند قند و سدیم هستند.

7 مزیت بالقوه رژیم تخم مرغ گیاهی

  1. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

رژیم های گیاهخواری سرشار از فیبر هستند که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. فیبر باعث رشد باکتری های سالم روده می شود که منجر به عملکرد بهتر گوارشی می شود و از بیماری هایی مانند یبوست، هموروئید و دیورتیکولوز جلوگیری می کند.

  1. کیفیت کلی رژیم غذایی را بهبود می بخشد

مطالعات نشان می دهد که پیروی از یک رژیم گیاهخواری، مصرف غذاهای مغذی تری مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل را تشویق می کند و در عین حال مصرف چربی های اشباع شده را کاهش می دهد.

  1. به مدیریت وزن کمک می کند

از آنجایی که غذاهای گیاهی نسبت به غذاهای حیوانی کالری و چربی کمتری دارند، رژیم گیاهخواری با کاهش وزن و کاهش خطر چاقی همراه است.

  1. خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی گیاهی ممکن است به محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان کمک کند، زیرا غذاهای گیاهی سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند که سلامتی را بهبود می‌بخشند.

  1. به تنظیم سطح قند خون کمک می کند

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند تمایل دارند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنند که با بهبود حساسیت به انسولین از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

  1. سلامت قلب را ارتقا می دهد

چندین مطالعه نشان داده است که گیاهخواران ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را 30 تا 40 درصد کاهش دهند. رژیم گیاهخواری همراه با ورزش منظم، سطح فشار خون و کلسترول را کاهش داده و تجمع آن را معکوس می کند.

  1. مقرون به صرفه تر

رژیم های گیاهی مقرون به صرفه تر از رژیم های غذایی حاوی گوشت و محصولات حیوانی هستند، زیرا غذاهای گیاهی معمولاً ارزان تر از غذاهای حیوانی هستند.

مضرات احتمالی رژیم تخم مرغ گیاهی چیست؟

دریافت ناکافی پروتئین

پروتئین برای چندین عملکرد بدن از جمله حفظ سلامت استخوان ها، ماهیچه ها، اندام ها، پوست و مو ضروری است. برای اطمینان از دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر تخم مرغ، مقدار زیادی از غذاهای گیاهی با پروتئین بالا مانند لوبیا، عدس، توفو، تمپه، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کمبود مواد مغذی

اگرچه یک رژیم غذایی مبتنی بر تخم مرغ و گیاهی می تواند سالم باشد، اما اگر از محصولات حیوانی استفاده نکنید، ممکن است برخی از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، روی، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D و ویتامین D را از دست بدهید. B12. برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز، غلات کامل، آجیل، دانه ها، حبوبات و غذاهای غنی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

غذاهای گیاهی ناسالم

بسیاری از غذاهای بی ارزش گیاهی یا وگان مانند سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، کلوچه و آب نبات وجود دارند که کالری بالایی دارند و برای سلامتی شما مضر هستند. هنگام انتخاب تنقلات، آنهایی را انتخاب کنید که حداقل فرآوری شده و با مواد کامل و فرآوری نشده تهیه شده باشند.