رژیم غذایی در دوران شیردهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی


همانطور که می دانید تغذیه تاثیر زیادی بر سلامت روحی و جسمی افراد دارد، زنانی که می خواهند رعایت کنند رژیم غذایی در دوران شیردهی غذاهای سالم بخورید و در برخی موارد لاغر شوید، توصیه می شود این مقاله از دکتر مهدی شادنوش برای تحصیل بهترین متخصص تغذیه در تهران.

رژیم غذایی در شیردهی - دکتر شادنوش

تغذیه با شیر مادر و رژیم غذایی مادر

زنان اطلاعات مختلفی در مورد بایدها و نبایدهای شیردهی شنیده اند. این پیشنهادات بر اساس فرهنگ و سنت، همراه با ترجیحات فردی و شرایط مالی متفاوت است. در برخی فرهنگ ها، یک غذا برای مادر شیرده مفید است. اما در فرهنگ دیگری به مادران هشدار داده می شود که آن غذا را نخورند. به عنوان مثال، در برخی جوامع، غذاهای تند مضر تلقی می شوند. از سوی دیگر، در جوامع دیگر، ادویه جات ترشی جات بخش عمده ای از رژیم غذایی روزانه را تشکیل می دهد. به این نکته مهم توجه کنید که رژیم غذایی در دوران شیردهی باید توسط بهترین متخصص تغذیه در تهران آماده باش؛ زیرا تمام نکات مربوط به غذای مورد نیاز شما و نوزاد را می داند و با توجه به شرایط شما بهترین برنامه غذایی را تهیه می کند.

شیردهی: نکاتی برای مادران

تغذیه شیردهی گاهی گیج کننده. چقدر باید بخوری؟ از خوردن چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟ رژیم غذایی شما چه تاثیری بر کودک شما دارد؟ اگر شیر می دهید، به کودک مواد مغذی بدهید که باعث رشد و سلامتی می شود. در مورد بهترین غذاها و نوشیدنی ها و اینکه چگونه این غذاها و نوشیدنی ها بر نوزاد و شیر شما تأثیر می گذارند، سؤالاتی برای شما پیش می آید.

رژیم غذایی در شیردهی، غذای ضروری برای افزایش شیر مادر

باید بگوییم که میزان مایعات یا کالری مصرفی مادر بر میزان شیر تولیدی او تأثیر می گذارد، بنابراین مصرف آن به زنان شیرده توصیه می شود. رژیم غذایی سالم در شیردهی برای افزایش شیر خود در این دوره؛ در این دوره، مادران باید از غذاهای غنی از پروتئین، غذاهای دریایی کم جیوه، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات استفاده کنند. مصرف غذاهای مختلف توسط افراد باعث می شود شیر مادر طعم های متفاوتی داشته باشد و کودک با طعم های مختلف آشنا شود.

نکاتی در مورد تغذیه در دوران شیردهی

رژیم شیردهی به اندازه کافی، برای رفع تشنگی مقداری آب بنوشید. زیرا نوشیدن آب زیاد تاثیری بر میزان شیر ندارد و بدن توانایی خود تنظیمی را دارد و در صورت لزوم از ذخایر آب بدن استفاده می کند تا در روند شیردهی اختلال ایجاد نشود; نکته دیگری که مادران باید بدانند این است که در این دوران از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند. هر زمان که مادر احساس گرسنگی کرد، بهتر است غذا بخورد، زیرا در دوران بارداری چربی بدن افزایش می یابد و شیردهی بهترین زمان برای سوزاندن ذخایر چربی است.

کاهش وزن با رژیم غذایی در شیردهی

از آنجایی که زنان در دوران بارداری وزن اضافه می کنند، کاهش وزن 500 گرم تا 1 کیلوگرم در دوران شیردهی تاثیری در شیردهی آنها ندارد و می توان آنها را با خیال راحت تحت نظر داشت. بهترین متخصص تغذیه در تهران سعی کنید وزن کم کنید.

رژیم غذایی در شیردهی - دکتر شادنوش

در دوران شیردهی از خوردن غذا خودداری کنید

مادرانی که رژیم شیردهی دارند می توانند به اندازه کافی از هر غذایی مصرف کنند. اما توجه کنید که آن ماده چه تاثیری ممکن است روی نوزاد داشته باشد. به عنوان مثال، پروتئین موجود در شیر گاو می تواند علائم زیر را در برخی از نوزادان ایجاد کند:

  • دمیدن
  • خارش و حساسیت پوستی
  • اسهال یا یبوست
  • احساس بی حوصلگی و بیماری
  • کاهش اشتها
  • اگزما

پس در هنگام شیر دادن خیلی مراقب باشید که چه تاثیری روی کودک می گذارد و سپس با یک متخصص تغذیه در تهران مشورت کنید تا متوجه شوید رژیم غذایی شما حذف کنید و جایگزین مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

غذاهای رژیمی مهم در دوران شیردهی

احساس گرسنگی در دوران شیردهی کاملاً طبیعی است زیرا بدن مادر دائماً در حال تولید شیر است. برای کنترل این گرسنگی، می توانید سعی کنید با خوردن وعده های غذایی کوچک و میان وعده های سالم در رژیم غذایی شیردهی، سطح انرژی خود را بالا نگه دارید. مصرف برخی از مواد بسیار مهم است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کالری

ساختار شیر مادر به گونه ای است که اگر تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را جذب نکند، نیازهای تغذیه ای نوزاد تامین می شود. اما اگر یکی از گروه های غذایی حذف شود روی کیفیت و کمیت شیر ​​تاثیر می گذارد. در واقع، کودک از رژیم غذایی مادر آسیبی نمی بیند. این بدان معنا نیست که مادر آسیبی نبیند. زیرا با مصرف نکردن مواد مغذی مورد نیاز بدن از ذخایر خود استفاده کرده و در صورت تمام شدن آنها برای بدن مضر خواهد بود. به عنوان مثال، مادر برای مراقبت از کودک به نیرو و قدرت نیاز دارد; اما انرژی لازم را ندارد. کالری یکی از موادی است که در آن وجود دارد رژیم غذایی در دوران شیردهی مادر مهم است. در واقع، مادران شیرده نسبت به مادران غیر شیرده به کالری بیشتری نیاز دارند. میزان دقیق کالری مورد نیاز برای مادر شیرده به عوامل مختلفی مانند وزن، سطح فعالیت، سطح ورزش، متابولیسم و ​​غیره بستگی دارد. بنابراین برای بررسی این موضوع می توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم غذایی در شیردهی - دکتر شادنوش

مصرف ماهی

هنگام شیردهی، بهتر است پروتئین مورد نیاز خود را از منابعی مانند ماهی دریافت کنید. برخی از ماهی ها مانند ماهی هایی که در آب سرد زندگی می کنند حاوی DHA و EPA (اسیدهای چرب امگا 3) هستند که در رشد مغز و چشم بسیار موثر هستند.

آیا در دوران شیردهی به کالری بیشتری نیاز دارم؟

بله، برای تامین انرژی و مواد مغذی برای تولید شیر به کمی کالری اضافی، حدود 330 تا 400 کالری اضافی در روز نیاز دارید. برای دریافت این کالری، گزینه های غنی از مواد مغذی مانند یک تکه نان سبوس دار با یک قاشق غذاخوری (حدود 16 گرم) کره بادام زمینی، یک سیب یا موز متوسط ​​و حدود 227 گرم ماست را انتخاب کنید.

آیا رژیم غذایی من می تواند باعث هیجان و واکنش های آلرژیک در کودک شود؟

  • برخی از غذاها و نوشیدنی های موجود در رژیم غذایی شما می توانند باعث بدخلقی و واکنش های آلرژیک در کودک شوند. اگر نوزادتان بلافاصله پس از شیردهی دچار تهوع یا اسهال، اگزما یا خس خس سینه شد، بلافاصله با پزشک کودک خود مشورت کنید.
  • اگر مشکوک هستید که چیزی در رژیم شیردهی شما روی کودک شما تأثیر می گذارد، از خوردن یا نوشیدن آن غذا یا نوشیدنی مشکوک به مدت یک هفته خودداری کنید تا ببینید آیا تغییری در رفتار کودک شما ایجاد شده است یا خیر.
  • اجتناب از غذاهای خاص؛ مانند سیر، پیاز یا کلم می تواند مفید باشد.
  • به یاد داشته باشید که در دوران شیردهی نیازی به رعایت رژیم غذایی خاصی ندارید. فقط روی انتخاب گزینه های سالم تمرکز کنید تا هم خود و هم فرزندتان را سالم نگه دارید.

غذاها و نوشیدنی هایی که در دوران شیردهی باید در رژیم غذایی خودداری شود

لازم به ذکر است که اکثر نوشیدنی ها و غذاها در دوران شیردهی بی خطر هستند، اما مصرف برخی نوشیدنی ها و ادویه ها ممکن است طعم شیر مادر را تغییر دهد. همچنین این تصور اشتباه وجود دارد که مصرف گل کلم و نوشابه های گازدار باعث ایجاد نفخ در نوزاد می شود، در صورتی که این ترکیبات گازدار به شیر مادر منتقل نشود. اگر احساس می کنید که خوردن برخی غذاها می تواند اثرات منفی بر روی کودک شما داشته باشد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کافئین: نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار در رژیم غذایی در دوران شیردهی مضر نیست اما ممکن است بر خواب کودک تأثیر بگذارد. لازم است در این دوره مصرف کافئین خود را محدود کنید.

الکل: الکل یکی از موادی است که می تواند وارد شیر مادر شود. نوشیدن الکل مصرف شیر نوزاد را به شدت کاهش می دهد و باعث بد خوابی و تحریک نوزاد می شود.

چرا رژیم غذایی در شیردهی مهم است؟

بسیاری از زنان ممکن است توجه به وزن و تناسب اندام خود را در دوران شیردهی و بارداری فراموش کنند و ممکن است فکر کنند که برای داشتن شیر کافی و قوی تری باید در دوران شیردهی غذای بیشتری بخورند. به همین دلیل است که پس از پایان بارداری، چربی های انباشته زیادی دارند که به راحتی آب نمی شوند. داشتن رژیم غذایی در دوران شیردهی، تناسب اندام و سلامت اندام های مادر را بدون به خطر انداختن کیفیت شیر ​​تضمین می کند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب به مادران باردار و شیرده کمک می کند تا بعد از بارداری چاق نشوند.