رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی

یکی از بهترین راه ها برای سالم بودن، مدیریت دردهای مزمن، رسیدن به وزن مطلوب و افزایش طول عمر، رژیم غذایی است. متأسفانه به بسیاری از ما اطلاعات اشتباهی در مورد اینکه چه، چگونه و چه زمانی بخوریم داده شده است. این مقاله یک رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی، چرایی مفید بودن آن برای سلامتی و نحوه استفاده از این رویکرد تغذیه ای طبیعی را شرح می دهد.

مناسب است با کمی تاریخ بشر شروع کنیم. ما در بیشتر تاریخ بشر در این سیاره کوچ نشین بوده ایم. ما به دنبال پستانداران بزرگ برای کشتن و خوردن به کره زمین سفر کردیم. از طرف دیگر، انسان‌ها پستاندارانی مانند بز، گوسفند، گوزن شمالی و سایر گاوهایی را که مجبور بودند به مراتع سرسبز سفر کنند، گله می‌کردند. اجداد ما گوشت و چربی زیادی می خوردند. آنها مدت زیادی در یک مکان نمی ماندند، بنابراین نمی توانستند کشاورزی کنند. آنها سبزیجات، مقدار کمی میوه و مقدار بسیار کمی غلات جمع آوری کردند. کربوهیدرات های نشاسته ای مانند غلات، نان، ماکارونی و سایر غلات در رژیم غذایی آنها بسیار کم بود. تا حدود 5000 سال پیش، زمانی که مصریان کشاورزی را آغاز کردند، مردم شروع به مصرف مقادیر زیادی کربوهیدرات های نشاسته ای کردند.

اکنون بیوشیمی بسیار ساده و قابل فهم را معرفی می کنیم. همه ما در مورد روغن ماهی و ترکیب اصلی آن، اسیدهای چرب امگا 3 که گاهی اوقات به آنها روغن امگا 3 نیز گفته می شود، شنیده ایم. بسیاری می دانند که این روغن های امگا 3 برای ما مفید هستند. روغن دیگری که گاهی نادیده گرفته می شود، اسید چرب امگا 6 است. زمانی که اجداد ما کوچ نشین بودند و کربوهیدرات های نشاسته ای کم مصرف می کردند، رژیم غذایی آنها شامل نسبت 1:1 اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بود. این نسبت برای بدن بسیار سالم است. بدن را بیشتر قلیایی می کند تا اسیدی. هرچه قلیایی تر باشیم، سالم تر خواهیم بود.

با این حال، زمانی که ما در اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 خود دچار عدم تعادل می شویم، اسیدی تر می شویم و التهاب بیشتری در بدن ایجاد می کنیم. التهاب بیشتر منجر به درد مزمن، افزایش وزن و بیماری های مرتبط با سبک زندگی مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی، آرتریت و سایر فرآیندهای بیماری می شود که امروزه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی مقادیر زیادی کربوهیدرات مانند گندم، ذرت و برنج مصرف می کنیم، غذاهایی با اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری مصرف می کنیم. اینها می توانند منجر به عدم تعادل در نسبت 1:10 اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 یا بیشتر شوند. به عنوان مثال، چیپس سیب زمینی دارای نسبت 1:60 اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 است.

التهاب ناشی از تعادل نامناسب روغن های امگا از کربوهیدرات های زیاد باعث ایجاد التهاب سیستمیک و عمومی در بدن می شود. برعکس، یک رژیم کم کربوهیدرات که نسبت اسیدهای چرب 1:1 را افزایش می دهد، به بدن اجازه می دهد تا بهبود یابد و عملکرد مطلوبی داشته باشد.

یک راه بسیار ساده برای دستیابی به یک رژیم غذایی ضد التهابی، خوردن کربوهیدرات های نشاسته ای کمتر است. مصرف 100 تا 200 گرم محصولات حاوی غلات در روز منجر به سبک زندگی سالم تری می شود. البته، این رژیم شامل مقادیر زیادی سبزیجات و مقدار معقولی از غذاهای حاوی پروتئین و چربی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی و آجیل است. همچنین توصیه می شود در این رژیم غذایی از شیرینی ها و قندهایی مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه، نوشیدنی های ورزشی و کیک و پای استفاده شود.

این رژیم نباید خیلی سخت باشد. اکثر افرادی که اختلالات متابولیکی جدی ندارند مطمئناً می توانند یک یا دو روز تقلب در هفته داشته باشند، که در طی آن می توانند بیش از 100 تا 200 گرم کربوهیدرات نشاسته ای و برخی شیرینی ها داشته باشند.

همه پزشکان بهداشت یا متخصصان تغذیه لزوماً آنچه را که در اینجا به تفصیل بیان شده است، نمی پذیرند. با این حال، بسیاری از کتاب ها و متخصصان طبیعت هستند که مشترک این طرح هستند. برخی از این رژیم غذایی ساحل جنوبی، رژیم پارینه سنگی، رژیم کتو، و رژیم غذایی مدیترانه ای است.

افرادی که به این رویکرد در تغذیه علاقه مند هستند مطمئناً می توانند متخصصی را پیدا کنند که بتواند راهنمایی های بیشتری به آنها بدهد.

اکثر افرادی که رژیم قلیایی و ضد التهابی را اتخاذ می کنند متوجه می شوند که سلامت آنها در مدت زمان معقولی بهبود یافته است. بسیاری از ما که در ابتدا از این روش استفاده می کردیم متوجه شدیم که در عرض یک سال به وزن دلخواه رسیدیم، درد مزمن را از بین بردیم، انرژی بیشتری داشتیم و بهتر می خوابیم. در حالی که رژیم غذایی ضد التهابی قلیایی جریان اصلی نیست، مطمئنا شواهد علمی و حکایتی کافی برای بررسی این سبک زندگی وجود دارد.