رژیم غذایی کبد چرب – یک برنامه رژیم غذایی 1200 کالری که به کاهش وزن و کاهش چربی در کبد کمک می کند.

رژیم غذایی کبد چرب باید بر کاهش پوند و کاهش چربی اضافی در بدن تمرکز کند. با کاهش مصرف بیش از حد چربی، احتمال تجمع چربی در کبد بسیار کاهش می یابد. به طور کلی برای افراد مبتلا به کبد چرب (FLD) توصیه می شود از رژیم غذایی 1200 تا 1500 کالری پیروی کنند. بیش از 30 درصد کالری نباید از چربی باشد.

برای توضیح ملموس‌تر این موضوع، می‌توانیم کمی ریاضی انجام دهیم تا بفهمیم روزانه چند گرم چربی باید مصرف کنید. اگر قرار است بیش از 30 درصد از یک رژیم 1200 کالری چربی نباشد، این بدان معناست که بیش از 360 کالری نباید کالری چربی باشد (1200 کالری x 0.30 = 360).

یک گرم چربی معادل 9 کالری است. بنابراین، روزانه نباید بیش از 40 گرم چربی مصرف شود (360 کالری / 9 کالری در هر گرم = 40 گرم).

یک رژیم غذایی 1200 تا 1500 کالری باید مقادیر بالایی از کربوهیدرات های پیچیده با پروتئین و چربی محدود را هدف قرار دهد. چنین رژیمی می تواند به بیماران مبتلا به FLD کمک کند تا هفته ای 2 پوند وزن کم کنند. در اینجا نحوه تجزیه این رژیم غذایی آمده است.

  • 6 اونس پروتئین (به گوشت های سفید بدون چربی مانند ماهی، بوقلمون و مرغ بچسبید، یا پروتئین را از منابع گیاهی مانند لوبیا دریافت کنید)
  • 4 وعده یا بیشتر سبزیجات (سبزیجات، برگ‌ها، حبوبات یا سایر سبزیجات سرشار از اسید فولیک)
  • 3 وعده میوه (مرکبات با مقدار زیادی ویتامین E و ویتامین C توصیه می شود)
  • 5 وعده غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی یا نان سبوس دار
  • 3 وعده چربی (سعی کنید از چربی های اشباع شده دوری کنید و به جای آن از چربی های اشباع نشده در مقادیر محدود استفاده کنید)
  • 2 وعده لبنیات (روی جایگزین های کم چرب و بدون چربی تمرکز کنید)

مهم این است که هیچ وعده غذایی را از دست ندهید. کالری باید در طول روز تجزیه و مصرف شود. مثلاً 300 کالری برای صبحانه، 100 کالری برای میان وعده صبح، 300 کالری برای ناهار، 50 کالری برای میان وعده بعد از ظهر و 450 کالری برای شام.

این اعداد فقط به عنوان یک راهنما در نظر گرفته شده اند و در سنگ تنظیم نشده اند. ممکن است برای شما راحت تر باشد که برای صبحانه، ناهار و شام کمتر بخورید و در طول روز چند میان وعده کوچک بیشتر میل کنید.

بخش مهم این نوع برنامه رژیم غذایی کبد چرب این است که از مرز 1200 تا 1500 کالری در روز فراتر نرود. به جای یک وعده غذایی بزرگ در یک زمان وعده های غذایی کوچک را به طور منظم بخورید تا از رفتن بدن به حالت گرسنگی و تولید اسیدهای چرب جلوگیری کنید که می تواند منجر به تجمع بیشتر چربی در کبد شود. به همین دلیل، به جای تلاش برای کاهش وزن ده ها پوند در یک زمان، هدف شما کاهش تدریجی وزن یک یا دو پوند در هفته است.

دستور العمل های رژیم غذایی کبد چرب زیادی وجود دارد که از خسته شدن جوانه های چشایی شما جلوگیری می کند.