سالم ترین نان چیست؟


سالم ترین نان

سالم ترین نان چیست؟
این سوالی است که بسیاری از ما هنگام صرف وعده های غذایی به خصوص در وعده صبحانه می شنویم یا از خود می پرسیم. از آنجایی که قوت غالب در اکثر جوامع نان است، باید به انتخاب بهترین گزینه برای مصرف توجه داشت. از طرفی باید در نظر داشته باشیم که در برنامه غذایی کربوهیدرات ها را فدای کاهش وزن نکنیم. برای کاهش وزن نیازی نیست منابع کربوهیدراتی مانند نان را در رژیم غذایی خود حذف کنید. فقط باید روی انتخاب گزینه مناسب تمرکز کنید و مقدار متعادل را به بدن برسانید. اما در این بین چند سوال مطرح می شود:
1. چرا نان سالم را انتخاب کنیم؟
2. نان سالم چه فوایدی دارد؟
3. سالم ترین نان کدام است؟
در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت با ما همراه باشید تا به این سوالات به تفصیل پاسخ دهیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با سالم ترین نان

1. چرا نان سالم را انتخاب کنیم؟

نان به عنوان قدیمی ترین غذا در کل جهان شناخته می شود. امروزه در هر خانه ای یافت می شود. در واقع با هر غذایی می توانید نان بخورید. نان قوی است و بنابراین می تواند نقش بالقوه ای در سلامتی داشته باشد.

2. نان سالم چه فوایدی دارد؟

  • نان منبع عالی فیبر و ویتامین B است.
  • در دسترس ترین و ارزان ترین غذای دنیاست.
  • این سالم ترین راه برای دریافت کربوهیدرات است.
  • برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در نظر گرفته می شود.

3. سالم ترین نان کدام است؟

برای انتخاب نان باید به دنبال غلات کامل باشید.
بهتر است نان های تهیه شده از گندم کامل یا جو دوسر را انتخاب کنید. به طور کلی باید شامل آرد کامل باشد. حتی میزان سدیم، سدیم و شکر نیز باید به حداقل برسد. نان های تهیه شده با آرد سفید نسبت به نان هایی که با غلات کامل تهیه می شوند، قند و نمک بیشتری دارند.

سالم ترین نان

نان تهیه شده از آرد سبوس دار انرژی خوبی برای بدن فراهم می کند. زیرا حاوی فیبر کافی و انواع ویتامین های گروه B است. حتی زمانی که برای تهیه برخی نان ها از برخی دانه ها و سبزیجات استفاده شود، مقداری ویتامین C و چربی های مفید به بدن می رسد. اما میزان کالری دریافتی آن ممکن است تغییر کند.

با توجه به موارد فوق، دفعه بعد که برای خرید نان به نانوایی یا فروشگاه می روید، سعی کنید گزینه هایی تهیه کنید که از غلات کامل تهیه شده و دارای فیبر بالاتری هستند. علاوه بر این موارد به نکات زیر نیز توجه کنید.

انتخاب نان سالم برای افراد دیابتی

سالم ترین نان اثرات منفی و مضر کمتری بر قند خون دارد. در نتیجه برای افراد دیابتی بهتر است. حتی از ابتلای افراد دیگر به این بیماری جلوگیری می کند.
افراد مبتلا به دیابت می توانند 50 درصد کالری مورد نیاز روزانه خود را از طریق کربوهیدرات تامین کنند. به همین دلیل نان برای آنها نقش ویژه ای خواهد داشت.

این دسته از افراد باید غذاهایی بخورند که شاخص گلیسمی پایینی دارند. بر اساس مطالعات، نان تهیه شده از گندم سیاه دارای بالاترین شاخص گلیسمی در بین انواع نان است. پس از آن نان تهیه شده از آرد سفید مانند نان باگت و نان تست بیشترین تاثیر را روی قند خون خواهد داشت.

سالم ترین نان برای افراد دیابتی نان جودوسر است.

بهترین و سالم ترین نان برای بیماران سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که بر سلامت روده ها تأثیر می گذارد. علت این بیماری نوعی پروتئین به نام گلوتن است که در برخی از غلات وجود دارد. این افراد نباید تا آخر عمر گلوتن مصرف کنند.
امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل شده است، آردی بدون گلوتن تهیه می کنند. در نتیجه نان های تهیه شده از این دسته از آردها گزینه های بسیار مناسبی برای این افراد هستند. نان های دیگری نیز وجود دارند که فاقد گلوتن هستند.

نان چاودار، نان ذرت، نان تهیه شده از جوانه، مقداری نان تخمیر شده، نان سیب زمینی و نان لوبیا بهترین گزینه برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است.

نان مناسب برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز ناشناخته است و درمان خاصی برای آن وجود ندارد. اما با رعایت یک برنامه غذایی مناسب می توان این بیماری را به بهترین نحو کنترل کرد. بهترین و سالم ترین نان برای این دسته از افراد نان بدون گلوتن است. این افراد ممکن است از بیماری سلیاک نیز رنج ببرند نان های بدون گلوتن برای استفاده

تاثیر نان بر بیماران کم کاری تیروئید

در اثر کاهش عملکرد غده تیروئید، تولید برخی از هورمون های این غده مختل می شود، به طوری که می گویند فرد کم کاری تیروئید دارد. این هورمون ها مسئول تنظیم متابولیسم بدن هستند. هنگامی که کم کاری تیروئید رخ می دهد، دستگاه گوارش کند می شود و باعث یبوست می شود.
در واقع همه عوامل دست به دست هم می دهند تا زمینه چاقی و افزایش وزن را فراهم کنند.

اما باید در نظر داشته باشیم که دریافت فیبر کافی به کنترل این عوارض جانبی تا حد معقولی کمک می کند. فیبر از یبوست جلوگیری می کند. پس از آن از تجمع چربی شکم و پهلو جلوگیری می شود.
برای این دسته از بیماران باید مانند افراد مبتلا به سلیاک عمل شود. زیرا گلوتن عملکرد تیروئید را مختل می کند و به برخی سلول های تیروئید حمله می کند.

بهترین و سالم ترین نان برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

فشار خون یکی از بیماری های عروقی است که به مرور زمان سلامت قلب را به خطر می اندازد.
راه حل های درمانی آن دارو درمانی و رژیم درمانی است. به عنوان یکی از راه حل های درمانی فشار خون، می توانید روی مصرف غذای بدون نمک تمرکز کنید. اما مهمترین چیز در اینجا این است که آنها فیبر کافی برای کمک به رفع عوارض این بیماری دارند. در نتیجه باید از نان های کم نمک و سبوس دار که با آرد سبوس دار تهیه شده اند استفاده کنند.

نان سنگی، نان جو، نان سبوس دار و نان تهیه شده از غلات کامل بهترین گزینه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با سالم ترین نان

شما بگو

به نظر شما بهترین نان چیست؟
هنگام تهیه نان به چه نکاتی توجه می کنید؟
پاسخ این سوالات را برای ما و سایر شرکای QuickFit در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و سایر شرکای QuickFit از این نکات استفاده کنیم.