سرطان تیروئید: زنده ماندن از رژیم غذایی کم ید

برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان تیروئید، یک چالش بزرگ برای غلبه بر رژیم غذایی بدنام کم ید است. این برنامه غذایی خاص معمولاً هفته‌ها قبل از درمان‌های ید رادیواکتیو که به دنبال تیروئیدکتومی انجام می‌شود، اجرا می‌شود. ایده این است که سلول‌های تیروئید باقی‌مانده از ید گرسنگی داده شوند تا ید رادیواکتیو (RAI) مصرف شود و در نتیجه سلول‌های باقی مانده از بین بروند.

این روند می تواند مانع بزرگی برای افرادی باشد که با ید ناشتا برای این درمان آماده می شوند. چرا؟ در دهه 1920، دولت آمریکا فکر می کرد که برای جلوگیری از گواتر و سایر بیماری های کمبود ید، اضافه کردن ید به نمک ایده خوبی است. به همین دلیل، بیشتر نمک حاوی ید است. روزه ید برای بیمار روزه نمک می شود هر چند سدیم ید نباشد.

نمک بدون ید را می توان در فروشگاه های مواد غذایی یافت. وقتی دو سال پیش مجبور شدم ید را ناشتا بگیرم، قبل از یافتن نمک بدون ید به سه خواربار فروشی مختلف رفتم. من نمی توانستم نان، لبنیات، ماهی، سس، سس سالاد یا هر چیزی که حاوی نمک در برچسب باشد بخورم. اگر نمک روی برچسب محصول ذکر شده باشد، تضمینی وجود ندارد که نمک استفاده شده فاقد ید باشد و در واقع، احتمال اینکه اینطور نباشد زیاد است.

رژیم غذایی بدون ید همچنین به معنای پرهیز از زرده تخم مرغ، رنگ قرمز و هر چیزی است که در رستوران سرو می شود. همه چیز باید در خانه با کره بدون نمک و نمک بدون ید درست شود. خوشبختانه، یک کتاب آشپزی کم ید به صورت آنلاین موجود است. مشکل رژیم غذایی بدون ید: به نظر می رسد نمک تنها چیزی است که طعم خوبی دارد، به خصوص برای کسانی که نمی توانند آن را داشته باشند!

در طول تاریخ، نمک عنصر مهمی بوده است. موضوع اسطوره ها و خرافات بوده است که در داستان های عامیانه ذکر شده و حتی در مراسم مذهبی گنجانده شده است. حتی در برخی از فرهنگ ها به عنوان ارز یا به عنوان آداب معاشرت برای مهمانان ارائه شده است. در یونان باستان، بردگان را با نمک معامله می کردند. آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که “به نمک او نمی ارزد؟”

مصریان از نمک در مومیایی کردن استفاده می کردند و آن را بسیار مهم می دانستند و نقاشی های دیواری در مورد نمک سازی می کشیدند. سرخپوستان هوپی در آماده شدن برای مراسم مهم برای خشنود کردن خدای خورشید، نمک می‌نوشیدند. سربازان رومی با سهمیه‌ای نمک به نام سالاریوم آرجنتوم، یک اصطلاح لاتین که کلمه ما «حقوق» را به وجود آورد، حقوق می‌گرفتند. به مسیحیان اولیه آموزش داده شد که «نمک زمین» باشند. کلمه “نجات” از کلمه “نمک” گرفته شده است.

حتی امروزه نیز نمک بخش عمده ای از اسطوره ها، سنت ها و دین است. بودایی ها معتقدند نمک ارواح شیطانی را دفع می کند. یهودیان به یاد سنت گذشته در استفاده از نمک در هدایای معبد در روز سبت، نان را در نمک فرو می کنند. کلیسای کاتولیک از نمک در مناسک پاکسازی استفاده می کند. این ایده‌های تطهیر باعث به وجود آمدن آیین‌هایی در اکثر جوامع بت پرست می‌شود تا ارواح یا ارواح منحرف را با ریختن نمک از یک مکان بیرون کنند. شینتوها از نمک برای پاکسازی منطقه ای از انرژی بد استفاده می کنند. هند از نمک برای خوش شانسی استفاده می کند. و پوئبلوها هنوز مادر نمکی را می پرستند.

اعتقاد بر این است که تولید نمک باعث ایجاد شهرها و حتی جنگ ها شده است. اما چرا نمک اینقدر مهم بود؟ این یک واقعیت است که نمک نه درصد از بدن را تشکیل می دهد. نمک به هدایت صحیح عصبی، عبور مواد مغذی به سلول ها و حفظ فشار خون کمک می کند. نمک همچنین به حفظ حجم مناسب خون، فشار خون و pH مایعات بدن کمک می کند. همچنین به بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تعادل اسید و باز، فعالیت ماهیچه ای و حرکت آب بین محفظه های مایع کمک می کند، بنابراین برای هضم غذا ضروری است. با چنین نقش مهمی در بدن، جای تعجب نیست که دو مزه اصلی برای انسان شیرین و شور است. انسان ها نمک را به عنوان یک مکانیسم داخلی برای بقا میل می کنند.

سخت ترین قسمت روزه ید من ممنوعیت خوردن پیتزا بود. با وجود دستور العمل های فوق العاده در کتاب آشپزی کم ید، من نتوانستم ایده های خوبی برای جایگزین پیتزا پیدا کنم. بعد از تکمیل تابش، یک پیتزا کامل خریدم و خودم کل آن را خوردم! من مثل یک معتاد ویران شده و دیوانه بودم. از سوی دیگر، این رژیم یکی از بهترین چالش های زندگی من بود زیرا مجبورم کرد برخی از عادات بد را تغییر دهم. این رژیم باعث شد که شکلات (بله، شکلات حاوی ید)، چیپس سیب زمینی و ذرت بو داده را با موز و آجیل بدون نمک عوض کنم. در نتیجه یاد گرفتم که سالم‌تر بخورم.

بعد از سه هفته ناشتایی ید، احساس خیلی بهتری داشتم. از آنجایی که من فقط غذاهای تازه و سالم می خوردم، بدنم از تمام غذاهای ناسالم تهی شد که «برنامه شلوغم» به من اجازه می داد هر روز خوردن را توجیه کنم. چند کیلو کم کردم و انرژی بیشتری داشتم. در نتیجه، من در واقع مقدار زیادی از رژیم غذایی کم ید – به ویژه اجتناب از غذاهای غیرفرآوری شده – را به عنوان بخشی از برنامه غذایی روزانه خود حفظ کرده ام. زمان زیادی طول می کشد تا غذاهایم را بدون آنها آماده کنم، اما ارزش تلاش را دارد. غذاهای فرآوری شده آن دسته از اقلامی هستند که بیشتر در راهروها یا بخش های مواد غذایی منجمد فروشگاه مواد غذایی یافت می شوند و معمولاً در قوطی ها، جعبه ها یا کیسه ها بسته بندی می شوند. جای تعجب نیست که آنها همچنین بر منوی اکثر رستوران ها و رستوران ها تسلط دارند.

نه تنها با نخوردن زیاد بیرون از خانه در پول خود صرفه جویی می کنم، بلکه رژیم غذایی من بسیار سالم تر است. در بیشتر موارد، من مقدار زیادی ماهی یا مرغ تازه، سبزیجات بخارپز و شیک های سوپر فود می خورم. البته، من به خودم اجازه می‌دهم هفته‌ای دو وعده غذا یا غذای ناسالم را بخورم! من آموخته ام که محروم کردن خودم از غذاهای ناسالم و خوراکی ها باعث می شود که آنها بیش از پیش هوس کنند و باعث ولخرجی شوند.