سم زدایی – 5 غذای حیاتی برای سم زدایی موثر

سم زدایی یا به اختصار سم زدایی یکی از مهمترین وظایف کبد است. کبد شما باید موادی را که روزانه تولید می‌کند مانند هورمون‌ها و مواد زائد متابولیک و همچنین سموم شیمیایی واضح‌تری را که از طریق آب و غذا مصرف می‌کنید، تجزیه کرده و با خیال راحت از بین ببرد.

این دارو بر دو مرحله پیچیده سم زدایی متکی است که شامل واکنش های آنزیمی برای تجزیه سموم و ایمن کردن آنها برای دفع از طریق صفرا به شکل مدفوع یا ادرار تولید شده توسط کلیه ها است. تحقیقات نشان داده است که غذاها و مواد مغذی خاص یک اثر بازدارنده یا تقویت کننده بر روی این سیستم های آنزیمی سم زدایی دارند. مقدار زیادی از این غذاها باید برای موثرترین رژیم غذایی سم زدایی کبد استفاده شوند. از همین غذاها و مواد مغذی حتی می توان برای درمان برخی از سمیت های رایج و اختلالات سیستم ایمنی استفاده کرد.

دو مسیر سم زدایی وجود دارد که به نام های فاز I و فاز دوم شناخته می شوند. رژیم غذایی می تواند به تنظیم و تعادل فعالیت آنها برای سم زدایی موثرتر و ایمن کمک کند. به عنوان مثال، اگر فاز I سم زدایی به خوبی کار می کند اما فاز دوم کند است، سموم پردازش شده توسط فاز I می توانند در زمانی که منتظر رسیدگی به فاز دوم هستند، ایجاد آسیب کنند.

بسیاری از این سموم میانی ممکن است خطرناک تر از ماده اصلی باشند و می توانند اثرات نامطلوبی بر سیستم غدد، سیستم ایمنی و سیستم عصبی داشته باشند و باعث مشکلات سلامتی شوند.

برخی از موادی که باعث افزایش سم زدایی فاز I بدون افزایش معادل فاز دوم می شوند عبارتند از: آفت کش ها، دود سیگار، دود اگزوز و رنگ، مواد غذایی سوخته یا کبابی، الکل، سموم روده و برخی داروها.

بهترین مواد غذایی برای حمایت از سم زدایی کبد:

1) سبزیجات چلیپایی: کلم، کلم بروکسل، روتاباگا (سوئدی)، کلم بروکلی، جوانه کلم بروکلی، سبزی خردل، شلغم، تربچه، گل کلم، سرمه، کلم سبز، دایکون.

آنها حاوی مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های قوی هستند که از فعالیت سم زدایی فاز دوم پشتیبانی می کنند. آن‌ها به کبد کمک می‌کنند تا مواد شیمیایی را که می‌توانند باعث سرطان شوند، به مواد سمی بسیار کمتری تبدیل کند که می‌تواند با خیال راحت دفع شود. عصاره جوانه بروکلی فاز I را مهار می کند اما فاز دوم را تحریک می کند. این برای افرادی که در معرض سطح بالایی از سموم ناشی از دود رنگ، دود سیگار، آفت کش ها و الکل هستند مفید است.

2) غذاهای حاوی گوگرد: ماهی، گوشت، تخم مرغ، پیاز، سیر، شلغم، تربچه، کرفس، کلم پیچ، لوبیا چیتی. این غذاها برای سم زدایی فاز دوم مفید هستند که از گوگرد برای مسیر سولفاته شدن آن استفاده می کند.

3) میوه و سبزیجات تازه: خوردن 5 وعده یا ترجیحا بیشتر در روز به تامین اسید آمینه گلوتاتیون مورد نیاز برای سم زدایی فاز دوم کمک می کند. اگر در معرض سطح بالایی از سموم هستید، خوردن غذاهای غنی از گلوتاتیون ضروری است. غذاهایی که به صورت تجاری تهیه می شوند حاوی گلوتاتیون بسیار کمی هستند. به نظر می رسد سبزیجات منجمد محتوای گلوتاتیون خود را حفظ می کنند.

به خصوص سرشار از گلوتاتیون کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، مارچوبه، آووکادو، شوید و دانه زیره سیاه هستند. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از سموم کمک می کند. رشد ارگانیک بهترین است.

گریپ فروت و آب آن استثناست. حاوی ماده ای به نام نارینژنین است که اگر به طور منظم مصرف شود، سم زدایی فاز یک را مهار می کند. داروها و سموم می توانند قبل از اینکه سم زدایی باعث آسیب شود، مدت بیشتری در بدن باقی بمانند. بنابراین اگر دارو مصرف می‌کنید یا در معرض سطح بالایی از سموم هستید، گریپ فروت نخورید یا آب آن ننوشید.

4) پروتئین با کیفیت بالا: گوشت، ماهی و تخم مرغ اسیدهای آمینه مورد نیاز برای مسیرهای کونژوگاسیون سم زدایی فاز دوم را تامین می کنند. برای جلوگیری از سموم بیشتر ذخیره شده در چربی های محصولاتی که به شدت پرورش می یابند، خوردن گوشت و تخم مرغ های تولید شده به صورت ارگانیک یا آزاد بسیار مهم است. ماهی بهتر است از آبهای عمیق تمیز یا پرورش ارگانیک تهیه شود.

5) اسیدهای چرب ضروری: متأسفانه بسیاری از رژیم ها فاقد چربی های مفید هستند که برای سم زدایی فاز I حیاتی هستند. از تمام چربی های هیدروژنه موجود در بسیاری از غذاها و وعده های غذایی تولید شده و فرآوری شده تجاری و چربی های حرارت دیده که می توانند به آنها آسیب بزنند، خودداری کنید.

آجیل و دانه های تازه و روغن های فشرده سرد نشده آنها را بخورید. ماهی‌های روغنی ممکن است به جیوه و سایر آلاینده‌ها آلوده باشند، بنابراین جای بحث دارد که آیا این ماهی‌ها اکنون باید گنجانده شوند.

مهم نیست که چقدر رژیم غذایی خوب یا محیطی تمیز دارید، همیشه در معرض سموم خواهید بود. تقویت مسیرهای سم زدایی از طریق غذاهای خاصی که در بالا ذکر شد به شما کمک می کند خوب بمانید یا می تواند شرایط موجود را بهبود بخشد. ارزشش را دارد!