علم ورزش فواید آب چغندر چیست و چگونه مغز را جوان می کند؟


در دنیای امروزی ماشین آلات و بیش فعالی و مکمل های ورزشی که اغلب در مقایسه با این میزان فعالیت بی تاثیر هستند، آب چغندر یکی از معدود مواد غذایی است که شواهد علمی در مورد اثربخشی آن در دنیای واقعی ثابت شده است.

آب چغندر در درجه اول برای کارآمدتر کردن تمرینات استقامتی (یعنی مصرف کمتر اکسیژن در یک دوره زمانی طولانی) و همچنین برای کاهش فشار خون در حالت استراحت استفاده می شود. اما یکی دیگر از تحقیقات بسیار جالب که دانشمندان کشف نتایج آنها را یک دستاورد می دانند، تاثیرات آب چغندر بر مغز انسان است.

تاثیر آب چغندر بر مغز

مطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه Wake Forest که در مجله Geontology: Medical Sciences منتشر شده است، نکات جالبی را ارائه می دهد که یکی از آنها این است: نوشیدن روزانه یک لیوان آب چغندر یک ساعت قبل از ورزش می تواند تغییرات مهم و مفیدی ایجاد کند. در عملکرد و روند پیری مغز.

ماده اصلی آب چغندر نیترات است که در بدن به نیتریت و سپس اکسید نیتریک تبدیل می شود. این ماده تاثیرات زیادی بر خاصیت ارتجاعی رگ های خونی شما دارد و باعث شل شدن و انبساط آنها می شود. علیرغم این شواهد و سایر تحقیقات قبلی، آب چغندر می تواند میزان اکسیژنی که به مغز شما می رسد را افزایش دهد و حتی می تواند به طور موثر برخی از جنبه های عملکرد مغز مانند زمان واکنش را حتی در هنگام احساس خستگی تقویت کند. شما انجام می دهید

اثرات ترکیب ورزش با نوشیدن آب چغندر

در یک مطالعه جدید، اثرات ترکیب ورزش با نوشیدن آب چغندر بررسی شده است. گروهی متشکل از 26 مرد که همگی پشت میز نشسته بودند، با میانگین سنی 65 سال، شش هفته ورزش همراه با نوشیدن مقدار معینی آب چغندر در روز تعیین کردند. همه مردان فشار خون بالا داشتند. نتیجه آزمایش بسیار خوشایند بود زیرا مشخص شد که آنها از تأثیرات آب چغندر بر رگ های خونی خود بهره مند شده اند.

بهترین و کاربردی ترین نوع

بهترین و مفیدترین شکل این نوشیدنی نوع ورزشی آن است به طوری که هر لیوان آب چغندر حاوی 560 میلی گرم در هر 70 میلی لیتر نیترات است. یعنی در هر بطری (2.4 اونس) Ntirate وجود داشت. همه محلول ها دقیقاً یکسان بودند با این تفاوت که نیترات از آنها حذف شد.

آنها هر روز یک لیوان از محلول ها را دقیقاً یک ساعت قبل از تمرین، در روزهایی که ورزش می کردند مصرف می کردند. برنامه آموزشی بسیار ساده بود. شرکت کنندگان سه بار در هفته به مدت شش هفته و هر بار به مدت 50 دقیقه ورزش کردند. در هر جلسه تمرینات با شدت تمرین با مقیاس بورگ 12 و 13 انجام شد (13 تا حدی سخت بود).

برای محققان علاقه مند به نوروپلاستیسیته، که به معنای توانایی مغز برای ایجاد ارتباطات و بازسازی خود در پاسخ به محرک های متنوع و جدید است، در واقع، نوروپلاستیسیته یکی از ویژگی های مغز است که به تغییرات ساختاری و عملکردی مغز مربوط می شود. از طریق آموزش و تجربه ایجاد شده است. . طبق قانون هب، سلول هایی که با هم فعال می شوند مسیر قوی تری ایجاد می کنند و هر چه بیشتر تکرار شوند، اتصالات پایدارتری ایجاد می کنند.

هر چه محرک های اولیه از نظر غنای حسی قوی تر و تجربیات متنوع تر باشد، فرآیند شکل پذیری مغز بیشتر می شود و در صورت تکرار این فرآیند حتی می تواند ساختار شیمیایی ژن را تغییر دهد و به شکل تجارب اجتماعی با سطح بالاتر و از طریق بیان ژن خود. نمایش دادن

مشاهده این نظریه جالب بود که برخی از مشکلات جسمی مرتبط با افزایش سن نه تنها به مشکلات قابل مشاهده مانند تحلیل عضلات یا اختلالات تناسب اندام مربوط می شود، بلکه ممکن است مشکلات “نهفته” در سیستم عصبی مرکزی نیز ایجاد شود. برای بررسی این احتمال، دانشمندان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) قبل و بعد از مطالعه استفاده کردند و به دنبال ارتباط بین مناطق مختلف مغز بودند.

نوشیدن مقدار معینی از این نوشیدنی تقویت‌کننده در روز، همراه با ورزش، انعطاف‌پذیری مغز را افزایش می‌دهد (به عبارت دیگر باعث شادابی ذهن و افزایش توانایی و سرعت پردازش اطلاعات می‌شود).

نتایج تحقیق چه می گوید؟

بر اساس همین مطالعات، یعنی مطالعات Wake Forest، تفاوت های قابل مشاهده ای در “شبکه های مغزی عملکردی” بین افراد مسن با توجه به سطح فعالیت آنها وجود دارد. آن دسته از افرادی که توانستند از مطالعات به خوبی بیرون بیایند، «انطباق اجتماعی» بهتری داشتند.

فواید آب چغندر چیست و چگونه مغز را جوان می کند؟

به عنوان مثال، هنگامی که یک فرد یک حرکت جدید مانند حفظ تعادل را یاد می گیرد، این نشان دهنده تغییر در مغز او است. دستور می دهد و همچنین یک حرکت یا حرف را فراموش می کند که نشان دهنده قطع شدن آن مسیرهای عصبی است. بنابراین، هر چه تجربه و تعامل اجتماعی به هر نحوی بیشتر باشد، ارتباطات بیشتری به خصوص بین نواحی مختلف عملکردی مغز وجود دارد. این ربطی به سن ندارد.

از سوی دیگر، افرادی که دارای اختلالات رفتاری بودند، نورون‌های بخش عملکردی مغزشان تمایل بیشتری به ایجاد «ارتباطات ثانویه» داشتند. یعنی نواحی عملکردی مغز فقط با نواحی تعادلی و خود نظارتی مغز در ارتباط هستند و در مرحله بعد با ناحیه عملکردی دیگری از مغز ارتباط برقرار می کنند.

شاید درک معنای این موضوع در این شرایط کمی دشوار به نظر برسد، اما مهم این است که با بررسی مغز افراد بتوانید دقیقاً تفاوت بین بزرگسالان فعال اجتماعی و بزرگسالانی که دارای اختلالات عملکردی هستند، تشخیص دهید.

انجام شش هفته تمرین و نوشیدن آب چغندر چه تاثیری دارد؟

این اقدام سازگاری اجتماعی افراد هر دو گروه مورد مطالعه را بهبود بخشید، با این تفاوت که سازگاری اجتماعی گروهی که هر دو عمل را با هم انجام می‌دادند به طور قابل توجهی بهبود یافت.

نظر دانشمندان بر اساس تحقیقات این است که نوشیدن آب چغندر به این معنی است که نیترات زیادی وارد بدن شما شده، سپس به نیترات تبدیل شده و در سیستم گردش خون جریان می یابد. مرحله نهایی تبدیل نیتریت به اکسید نیتریک است که به نظر می رسد در شرایط کاهش اکسیژن در طول ورزش (مانند کمبود اکسیژن در طول تمرینات استقامتی شدید) رخ می دهد.

فواید آب چغندر چیست و چگونه مغز را جوان می کند؟

بنابراین در حین ورزش، قسمت‌های مختلف مغز (در میان سایر نواحی) دچار کمبود اکسیژن می‌شوند، اینجاست که مقداری از نیتریت وارد شده به بدن توسط آب چغندر به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود که به نوبه خود به آرامش و گشاد شدن کمک می‌کند. رگ های خونی شما خون غنی از اکسیژن برای آن قسمت ها فراهم شود.

بنابراین، آیا باید عجله کرد و به فروشگاه رفت و آب چغندر تهیه کرد؟

اینکه چه بخوریم بستگی به شرایط خودمان دارد و ممکن است برخی از ما اصلاً با این غذای خوشمزه سازگار نباشیم و حتی به آن حساسیت داشته باشیم. اما اینکه آب چغندر به بهبود سلامت قلب و استقامت تنفسی ما کمک می کند و همچنین اثرات مفیدی نیز دارد می تواند نکته قابل توجهی برای گنجاندن این ماده غذایی حاوی نیترات و سایر مواد غذایی حاوی نیترات یعنی سبزیجاتی مانند اسفناج در برنامه غذایی ما باشد.

ممکن است بپرسید آیا این تأثیری دارد؟ باید بگوییم که نوشیدن حتی نصف لیوان از این نوشیدنی قبل از یک فعالیت ورزشی استقامتی مانند دو لیوان می تواند استقامت و قدرت شما را تقویت کند، جمله چندان معتبری نیست که بخواهید روی آن حساب کنید. اما اگر اهدافی مانند تضمین سلامت خود دارید، یک رژیم غذایی مناسب و متعادل شامل غذاهای غنی از نیترات می تواند به شما کمک کند. این جمله منطقی تر به نظر می رسد.

در نهایت پس از مطالعه و دانستن تمامی این تحقیقات تنها یک نتیجه را می توان با اطمینان 100% پذیرفت. همچنین این است که غذا یا غذایی که به دلخواه شما باشد و به روشی که دوست دارید پخته و آماده شود، مانند کسانی که چغندر آب پز دوست دارند، می تواند فواید بیشتری برای بدن شما داشته باشد. صرف نظر از آنچه که تحقیقات می گوید، غذا را همانطور که دوست دارید بخورید. هم خوشمزه است و هم مفید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com