علوم ورزشی آیا نوشیدنی ورزشی ارگانیک برای ریکاوری بعد از ورزش مفید است؟


نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند بخش مهمی از مدیریت هیدراتاسیون برای بزرگسالان و ورزشکاران فعال باشند. تحقیقات نشان داده است که بسته به شدت و مدت فعالیت بدنی، نوشیدنی های ورزشی ارگانیک یا غیر ارگانیک می توانند مکمل تغذیه ورزشی باشند. هدف آنها پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر ورزشکاران با ارائه یک محصول سالم تر است، با این حال، سوال این است که آیا نوشیدنی های ورزشی، ارگانیک یا غیر ارگانیک، ضروری هستند؟

نوشیدنی ورزشی ارگانیک در مقابل نوشیدنی های ورزشی سنتی

بهبود سلامت دلیل اصلی مصرف نوشیدنی های ورزشی ارگانیک توسط مصرف کنندگان است. غذاهای ارگانیک بدون استفاده از کودهای شیمیایی، استروئیدها، آنتی بیوتیک ها یا آفت کش ها تولید می شوند. سازندگان Gatorade شروع به بهبود محصول خود با حذف روغن نباتی برومه کرده اند که نشان داده شده است که اثرات نامطلوبی بر سلامتی دارد.

نسخه نوشیدنی ورزشی ارگانیک بیشتر تصفیه شده و حاوی تنها هفت ماده است: آب، شکر نیشکر ارگانیک، اسید سیتریک، طعم طبیعی ارگانیک، نمک دریا، سیترات سدیم و کلرید پتاسیم.

نوشیدنی های ورزشی سنتی، نوشیدنی های شیرین شده با شکر هستند و در گروه غذایی نوشابه ها یا نوشابه ها قرار می گیرند. لیست مواد تشکیل دهنده رایج شامل آب، الکترولیت ها (سدیم و پتاسیم)، شکر، رنگ های مصنوعی و طعم دهنده ها است.

یک نوشیدنی ورزشی ارگانیک با حداقل مواد تشکیل دهنده ممکن است انتخاب بهتری باشد، اما تولیدکنندگان هنوز به مقادیر بالای قند و سدیم غیر ضروری در محصول رسیدگی نکرده اند. آنها نشان نداده اند که آیا نوشیدنی های ورزشی بی خطر هستند (خواه ارگانیک هستند یا نه) و چه زمانی باید مصرف شوند.

تاریخ

آیا نوشیدنی های ورزشی ارگانیک برای ریکاوری بعد از تمرین بهتر است؟

نوشیدنی های ورزشی در سال 1965 توسط محققان دانشگاه فلوریدا برای تیم فوتبال خود به نام Gators اختراع شد. برای بهبود روحیه تیمی، نوشیدنی ورزشی جدید Gatorade نام گرفت. هدف Gatorade تامین آب و حفظ تعادل الکترولیت در ورزشکاران در طول فعالیت های ورزشی شدید برای چندین ساعت بود.

سال بعد، فلوریدا گیتورز اولین پیروزی خود در اورنج بول را به دست آورد. چیزی که گیتورها را از سایر تیم‌های فوتبال متمایز می‌کرد، نوشیدنی ورزشی جدیدی بود که برای آنها طراحی شد که ظاهراً عملکرد ورزشی آنها را بهبود بخشید.

فرنچایز Gatorade شروع شد و صاحبان محصول در آن زمان موسسه علوم ورزشی Gatorade را تأسیس کردند. Gatorade تا به امروز بیشترین درصد فروش و بازاریابی نوشیدنی های ورزشی را در اختیار دارد.

Gatorade، یک نوشیدنی ورزشی ارگانیک، حول تقاضای مصرف‌کنندگان برای گزینه‌های سالم‌تر تکامل می‌یابد، و سایر تولیدکنندگان نوشیدنی‌های ورزشی مطمئناً از آن پیروی می‌کنند. صنعت محصولات ارگانیک یک بازار چند میلیارد دلاری و انگیزه ای برای تولیدکنندگان مواد غذایی است. ورزشکاران و بزرگسالان فعال در تلاش هستند تا سالم تر باشند و این به معنای بهبود تغذیه ورزشی است.

تحقیق متضاد

موسسه علوم ورزشی Gatorade حامی اصلی تحقیقات نوشیدنی های ورزشی است. این منجر به تضاد منافع می شود زیرا محققان به طور قابل توجهی به بودجه صنعت وابسته هستند. بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در PLOS Medicine، تأمین مالی صنعت ممکن است بدون توجه به عواقب بالقوه برای سلامت عمومی منجر به حمایت از محصولات حامیان مالی شود.

به نظر می رسد که به طور کلی یافته های مبتنی بر شواهد روشن برای نوشیدنی های ورزشی کم است. ظاهراً بسیاری از مطالعات بالینی مبتنی بر فرضیات بوده و یافته های متناقضی گزارش شده است.

تحقیقات نشان می دهد که تصمیم در مورد نوشیدنی های ورزشی یا عملکرد ورزشی را افزایش می دهد یا تفاوتی ایجاد نمی کند. شواهد غیرقطعی می تواند برای ورزشکاران، مربیان و متخصصان تغذیه مشکل ساز باشد که برای انتخاب های سالم تر و بهتر به تحقیقات وابسته هستند.

نقش نوشیدنی های ورزشی

آیا نوشیدنی های ورزشی ارگانیک برای ریکاوری بعد از تمرین بهتر است؟

نوشیدنی های ورزشی برای ورزشکاران و بزرگسالان فعال برای جایگزینی مایعات و الکترولیت ها (سدیم و پتاسیم) از دست رفته در حین فعالیت بدنی شدید طراحی شده اند. طبق مقاله ای که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شده است، در ورزشکارانی که بیش از دو ساعت ورزش می کنند، ممکن است به دلیل مصرف کربوهیدرات ها و مایعات موجود در نوشیدنی های ورزشی، عملکرد آنها افزایش یابد.

ورزشکاران و بزرگسالان فعالی که در فعالیت بدنی پایدار شرکت می کنند، آب و الکترولیت های خود را از طریق عرق از دست می دهند. تحقیقات نشان داده است که مدیریت هیدراتاسیون، از جمله آب و نوشیدنی های ورزشی، می تواند به هیدراته نگه داشتن افراد کمک کند.

هدف جلوگیری از کم آبی و تغییرات بیش از حد در تعادل الکترولیت است که می تواند تأثیر منفی بر عملکرد ورزشی داشته باشد. میزان تعریق در هر ورزشکار متفاوت است و به همین دلیل اجرای برنامه های جایگزینی مایعات توصیه می شود. طبق گفته کالج آمریکایی پزشکی ورزشی، نوشیدنی های ورزشی برای ورزشکارانی که بیش از 60 دقیقه ورزش شدید انجام می دهند، مفید است.

مشکل قند

نوشیدنی های ورزشی ارگانیک یا غیر ارگانیک مملو از قند هستند. بر اساس تحقیقات مرکز تغذیه سالم، برخی از نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانند حاوی 19 گرم شکر، 200 میلی‌گرم سدیم و 80 کالری در هر وعده 8 اونس باشند. محتوای قند یک نوشیدنی ورزشی حاوی 19 گرم شکر است که تقریباً معادل 5 قاشق چایخوری است.

مشکل این است که بزرگسالان، نوجوانان و کودکان غیرورزشکار آنها را با نرخ هشدار مصرف می کنند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین شده با قند (SSBs) مانند نوشیدنی های ورزشی “منبع اصلی قند افزوده شده در رژیم غذایی آمریکایی” هستند. نشان داده شده است که مصرف زیاد قند به اضافه وزن، چاقی و سلامت ضعیف دندان کمک می کند.

دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می کند که بزرگسالان بیش از 6 قاشق چای خوری شکر در روز مصرف نکنند. این مقدار برای کودکان حداکثر باید 3 قاشق چایخوری در روز باشد. یک نوشیدنی ورزشی تقریبا نیاز روزانه به قند را برای بزرگسالان برآورده می کند و برای کودکان مناسب نیست.

با توجه به ائتلاف اقدام چاقی (OAC)، نوشیدنی‌های ورزشی وقتی خارج از محیط ورزشی مصرف می‌شوند، مقدار زیادی قند، سدیم و کالری غیرضروری دارند. مصرف بیش از حد قند از نوشیدنی های شیرین شده با قند (SSB) “یکی از علل اصلی پوسیدگی، چاقی و دیابت نوع 2 است.”

مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا مقاله ای منتشر کرد که نشان می دهد نوشیدنی های شیرین شده با قند (SSBs) مانند نوشیدنی های ورزشی نه تنها عامل اصلی پوسیدگی هستند، بلکه جایگزین گزینه های مایع سالم تر می شوند.

به نظر می رسد SSB ها شیوع مشکلات بهداشت دهان و دندان را به ویژه در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهند. تحقیقات نشان داده است که علت اصلی و منشا پوسیدگی، نوشیدنی های شیرین است.

مقایسه نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی‌های ورزشی در اندازه‌ها، طعم‌ها و مواد تشکیل‌دهنده مختلفی وجود دارند. نوشیدنی های ورزشی ارگانیک مانند Gatorade هنوز نیاز به بررسی دقیق محتویات آنها دارند. خط جدید Gatorade ارگانیک حاوی هفت قاشق چایخوری شکر اضافه شده در هر وعده 16.9 اونس است.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا (AMA)، این مقدار بیش از حد مجاز 6 قاشق چایخوری شکر برای بزرگسالان است. مشکل دیگر نوشیدنی های ورزشی این است که به عنوان یک گزینه سالم برای ورزشکاران و عموم مردم به بازار عرضه می شوند. ائتلاف اقدام چاقی (OAC) نموداری برای تجزیه مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های ورزشی محبوب ارائه کرده است:

آیا نوشیدنی های ورزشی ارگانیک برای ریکاوری بعد از تمرین بهتر است؟

حقایق و توصیه هایی در مورد نوشیدنی های ورزشی

انتظار می رود بازاریابی و فروش نوشیدنی های ورزشی ارگانیک رشد قابل توجهی داشته باشد. این نوشیدنی ها برای بهبود سلامت و تناسب اندام ما تبلیغ می شوند، اما طبق تحقیقات انجام شده برای افراد غیر ورزشکار توصیه نمی شود. حقایق و توصیه های زیر از تحقیقات روی نوشیدنی های ورزشی به دست آمده است:

  • فواید نوشیدنی های ورزشی برای سلامتی فقط برای ورزشکارانی است که فعالیت بدنی مداوم دارند.
  • متوسط ​​​​کودک یا نوجوان آمریکایی فعالیت بدنی کافی برای مصرف نوشیدنی های ورزشی ندارد.
  • آب و رژیم غذایی متعادل برای بزرگسالان فعال، نوجوانان یا کودکانی که کمتر از یک ساعت ورزش می کنند توصیه و بهینه است.
  • نوشیدنی های ورزشی منبع قند و کالری اضافی در رژیم غذایی ما هستند.
  • نوشیدنی های ورزشی ممکن است خطر کاهش سلامت دندان را افزایش دهند.
  • نوشیدن نوشیدنی های ورزشی به افزایش مصرف سدیم کمک می کند.
  • نوشیدنی های ورزشی عامل مهمی در چاقی در بزرگسالان، نوجوانان و کودکان هستند.

نوشیدنی‌های ورزشی، همراه با سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر (SSBs)، تقریباً 50 درصد از قند اضافه شده در رژیم غذایی آمریکایی را تشکیل می‌دهند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com