علوم ورزشی قرص cla چیست؟ فواید و عوارض مکمل cla چیست؟


CLA (Cla) یک مکمل خوراکی است که به اختصار «لینولئیک اسید کونژوگه» خوانده می شود. این مکمل نوعی اسید چرب غیر اشباع است که در گروه اسیدهای چرب ضروری قرار می گیرد. این ماده به طور طبیعی در گوشت گاو و لبنیات یافت می شود و بسیاری از مطالعات نشان داده اند که باعث چربی سوزی می شود. در واقع مکمل Cla یکی از محبوب ترین مکمل های چربی سوز در جهان است، برخی افراد بر این باورند که این مکمل می تواند سایر خواص سالم چربی ها را نیز داشته باشد. این مقاله به جزئیات در مورد Cla و اثرات آن بر وزن و سلامت کلی شما می پردازد.

مکمل CLA چیست؟

در حال حاضر، Cla در صنعت ورزش و تناسب اندام مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا این مکمل کاهش وزن به همان اندازه که محبوب است کار می کند؟ آیا برای بدن خوب است؟ آیا می تواند مکمل خوبی برای کاهش وزن باشد؟ تاثیر مصرف مکمل های CLA بر کاهش وزن چیست؟ سایر عوارض آن چیست؟ در واقع پاسخ به این سوالات در این بیانیه نهفته است که بین Cla طبیعی موجود در غذا و Cla که به عنوان مکمل مصرف می شود تفاوت وجود دارد.

اسید لینولئیک رایج ترین امگا 6 است که در روغن های گیاهی یافت می شود و همچنین در غذاهای دیگر مانند گوشت گاو و بره یا محصولات لبنی یافت می شود. اما مکمل های Cla که به صورت صنعتی تولید می شوند از روغن های گیاهی ناسالم استفاده می کنند. با توجه به اینکه چربی ترانس (پیوند مضاعف در اسید چرب) در این ترکیب غیراشباع یافت می شود، مصرف روغن ترانس صنعتی که در غذاهای حیوانی یافت نمی شود اما در این مکمل ها وجود دارد می تواند مضر باشد.

منابع Cla (میلی گرم Cla در هر گرم چربی)

منابع حیوانی و فرآورده های آن/ مقدار Cla موجود (میلی گرم Cla در هر گرم چربی)

  • یک تکه گوشت گاو تازه / 4.2
  • گوشت ران گاو – 5.6
  • مرغ – 0.9
  • شیر – 5.5
  • پنیر – 4.5
  • پنیر چدار – 3.6

فواید مصرف cla

CLA چیست؟  فواید و عوارض مکمل cla چیست؟

دلیل محبوبیت کلا به عنوان مکمل غذایی ارتباط آن با کاهش وزن و لاغری است. مصرف این مکمل می تواند باعث کاهش وزن و چربی سوزی از طریق یک سری واکنش های بیوشیمیایی شود که در نهایت باعث افزایش سرعت متابولیسم پایه می شود. افزایش متابولیسم پایه به این معنی است که برای انجام یک فعالیت باید کالری بیشتری سوزانده شود.

متابولیسم پایه حداقل مقدار انرژی است که بدن برای انجام یک فعالیت به آن نیاز دارد. Cla در تغییر یک سری واکنش های متابولیکی که فعالیت سلول های چربی را در بدن تنظیم می کند، نقش دارد. تصور می شود که با افزایش CLA، BMR می تواند درصد چربی به عضله را کاهش دهد و مصرف انرژی را افزایش دهد.

طبق مطالعه ای که در سال 1998 بر روی موش ها انجام شد (این آزمایش به مدت 6 هفته انجام شد که Cla به گروهی از موش ها داده شد و این مکمل برای بقیه موش ها استفاده نشد) مشخص شد که پس از 6 هفته گروه موش هایی که مکمل مصرف کرده بودند افزایش قابل توجهی در مصرف انرژی داشتند. ، سرعت رشد و توده چربی بدن کاهش یافت. (صرف نظر از ترکیب مواد غذایی در رژیم غذایی آنها) این داده ها نشان می دهد که CLA باعث افزایش سرعت متابولیسم در موش ها و کاهش توده چربی در بدن آنها می شود.

از طرفی این مکمل لاغری باعث افزایش رشد عضلات می شود. از آنجایی که ماهیچه ها از نظر متابولیکی فعال هستند، افزایش توده بدون چربی (عضله) به این معنی است که بدن کالری بیشتری می سوزاند. مصرف مکمل Cla باعث کاهش کلسترول بد خون، مقاومت به انسولین و سطح قند خون می شود. این مکمل همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

لازم به ذکر است که مصرف مکمل «به طور کلی هر مکملی» همراه با ورزش و رژیم غذایی صحیح، کافی و منظم تأثیر بیشتری بر بدن دارد. اگرچه ورزش بیش از حد باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود، اما مطالعات نشان می دهد که با مصرف این مکمل و تغذیه کافی، نه تنها می توانید از سرکوب سیستم ایمنی جلوگیری کنید، بلکه آن را تقویت کنید.

عوارض قرص cla چیست؟

اگر بیش از حد از این مکمل مصرف می کنید، احتمالاً باید منتظر عوارض جانبی CLA (همانند سایر مکمل های غذایی) باشید. این عوارض شامل درد شکم، اسهال، حالت تهوع و نفخ و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت در افراد چاق است. Cla می تواند برای جنین و نوزاد خطرناک باشد، بنابراین مادران باردار باید از مصرف این مکمل خودداری کنند.

تاثیر CLA بر کبد

این مکمل همچنین می تواند باعث تجمع چربی در کبد (بیماری کبد چرب) شود. البته اگر کلا به مقدار کم با تغذیه مناسب و کافی مصرف شود و یا به طور طبیعی از منابع غذایی حیوانی استفاده شود، برای سلامت عمومی فرد مفید بوده و فواید ذکر شده را برای بدن خواهد داشت.

نحوه مصرف CLA و زمان مصرف قرص CLA

دوزهای مختلفی برای مصرف این مکمل پیشنهاد شده است. به عبارت دیگر برای کمک به کاهش توده چربی بدن، مصرف آن باید روزانه بین 1.8 تا 7 گرم CLA باشد. مکمل های اسید لینولئیک معمولاً به شکل کپسول های ژله ای جامد یا به صورت پودر در اشکال و غلظت های مختلف در دسترس هستند.

برای نتایج بهینه، توصیه می کنیم 2 کپسول ژله را با 1 تا 3 وعده غذایی در طول روز مصرف کنید. در بین محصولات مختلف Cla باید از محصولی استفاده کنید که حاوی 80 درصد کلا باشد. توجه داشته باشید که مصرف این مکمل همراه با غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند شیر باعث کاهش بروز اسهال و حالت تهوع می شود.

توصیه هایی برای شما برای مصرف خانگی

اگرچه استفاده از Cla با ترکیب آن با غذاهای غنی از پروتئین و رژیم غذایی صحیح و کافی و ورزش منظم تاثیر بیشتری بر وزن بدن دارد، اما به هیچ وجه کاهش وزن شما را تضمین نمی کند. اگرچه Cla تاثیر زیادی در کاهش توده چربی دارد، اما باعث رشد توده یا عضلات بدون چربی می شود.

اگر Cla را با چندین منبع غذایی مصرف کرده اید و هنوز مطمئن نیستید که چگونه یا چه مقدار از این مکمل را باید مطابق با بدن خود مصرف کنید، با یک مربی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. یا اگر تمرینات مقاومتی بسیار شدید انجام می دهید، مکمل CLA می تواند به شما در رسیدن به اهداف تناسب اندام و رسیدن به وزن دلخواهتان کمک کند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: Healthline + livestrong + myprotein