علوم ورزشی پروبیوتیک چیست؟ آیا پروبیوتیک ها به بهبودی بعد از ورزش کمک می کنند؟


پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی هستند که برای سلامت بدن به ویژه برای دستگاه گوارش مفید هستند. معمولا باکتری ها ما را به یاد بیماری می اندازند، اما پروبیوتیک ها باکتری های خوب هستند زیرا برای سلامت اندام های شکمی بسیار مفید هستند.

پروبیوتیک ها به طور طبیعی در بدن ما یافت می شوند. برخی از غذاها و مکمل ها نیز حاوی پروبیوتیک هستند. برخلاف باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، پروبیوتیک ها به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می کنند. چگونه؟

این باکتری ها به جذب برخی مواد مغذی کمک می کنند و حتی ویتامین هایی مانند بیوتین و ویتامین K تولید می کنند. این باکتری های دوست داشتنی همچنین پاسخ ایمنی را تعدیل می کنند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک ها در صورتی که به تعداد کافی وجود داشته باشند، التهاب را کنترل می کنند.

علاوه بر این، این باکتری‌های خوب مواد شیمیایی تولید می‌کنند که از رشد باکتری‌های بیماری‌زا یا بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند، بنابراین این عوامل بد را از محیط گوارش شما دور نگه می‌دارند.

باکتری های پروبیوتیک و مزایای بالقوه آنها برای سال ها مورد توجه بسیاری از دانشمندان بوده است، زیرا آنها نقش مهمی در سلامت ما دارند. یکی از زمینه هایی که نشان داده شده است که پروبیوتیک ها فواید بالقوه ای دارند، ریکاوری ورزشی است.

پس از یک برنامه تمرینی چالش برانگیز و سنگین یا بعد از یک جلسه تمرین قدرتی، باید به بهبودی بدن خود کمک کنید. مهمتر از همه، شما باید بدن خود را هیدراته نگه دارید و غذاهای مناسب بخورید، اما آیا باید پروبیوتیک نیز مصرف کنید؟

پروبیوتیک برای ریکاوری ورزشی

مطالعه ای امکان مفید بودن پروبیوتیک ها در ریکاوری ورزشی را بررسی کرد. اگرچه این مطالعه کوچک بود، اما بالاترین کیفیت تحقیق را داشت. این یک مطالعه تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما است.

جزئیات این مطالعه این بود که 16 مرد روزانه یک مکمل پروبیوتیک مصرف کردند که حاوی دو نوع پروبیوتیک بود. Streptococcus thermophilus FP4 و Bifidobacterium breve BR03 یا دارونما. مقدار پروبیوتیک موجود در مکمل دارونما معادل 5 میلیارد سلول زنده بود. هیچ یک از گروه ها نمی دانستند که دارونما مصرف می کنند یا پروبیوتیک.

پس از مصرف دارونما یا مکمل به مدت 21 روز، هر دو گروه تمرینات خم شدن آرنج را با شدتی انجام دادند که باعث آسیب قابل توجه عضلانی شد. قبل و بعد از جلسه، نشانگرهای التهابی آنها اندازه گیری شد و نتیجه این بود که نشانگرهای التهابی در گروهی که پروبیوتیک مصرف می کردند کاهش یافت.

علاوه بر این، افرادی که مکمل‌های پروبیوتیک مصرف می‌کردند پس از تمرین سنگین، کاهش کمتری در عملکرد عضلانی داشتند. به عبارت دیگر، عضلات این افراد پس از تمرینی که به آنها آسیب رسانده بود، قدرت بیشتری نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، حفظ کردند.

این نتایج این احتمال را افزایش می دهد که برخی از پروبیوتیک ها می توانند التهاب عضلانی را پس از ورزش شدید کاهش دهند و بهبودی را بهبود بخشند. ما اکنون می دانیم که میکروبیوم ما (مجموعه ای از باکتری هایی که در روده ما زندگی می کنند) در التهاب نقش دارد، بنابراین جای تعجب نیست که آنها بر پاسخ التهابی به ورزش سخت تسلط دارند!

هنگامی که یک تمرین سخت انجام می دهید، به اندازه کافی به بدن خود فشار وارد می کنید تا به طور موقت سیستم ایمنی بدن خود را فعال کرده و باعث التهاب شود. اما به نظر می رسد فعالیت بدنی منظم التهاب را در مدت زمان طولانی تری کاهش می دهد.

مصرف مکمل پروبیوتیک

بر اساس این یافته ها، ممکن است وسوسه شوید که یک مکمل پروبیوتیک بخرید و هر روز آن را مصرف کنید تا بهبودی بهتری داشته باشید. اما متاسفانه هنوز برای این تصمیم کمی زود است. هنوز مشخص نیست که کدام نوع از پروبیوتیک ها برای کنترل التهاب بهترین هستند.

علاوه بر این، مکمل های پروبیوتیک موجود در بازار دارای مشکلات کنترل کیفیت هستند. برخی از آنها ممکن است حاوی باکتری های زنده کافی نباشند. علاوه بر این، آزمایش های مکمل های پروبیوتیک نشان داده است که برخی از آنها حاوی تعداد باکتری های ذکر شده در برچسب محصول نیستند. بنابراین شما به آنچه می خواهید نخواهید رسید.

پروبیوتیک ها چیست و آیا به بهبودی بعد از ورزش کمک می کند؟

اثرات منفی پروبیوتیک ها در ورزش

کاهش پاسخ التهابی به ورزش های آسیب رسان عضلانی ممکن است ایده ای هوشمندانه به نظر برسد، اما آیا واقعا این است؟ برخی از مطالعات می گویند که پاسخ التهابی ممکن است برای هیپرتروفی عضلانی مهم باشد.

التهاب ناشی از ورزش سیگنالی برای رشد عضلات است. به همین دلیل، مسدود کردن این واکنش ممکن است رشد عضلات را نیز متوقف کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می تواند با هیپرتروفی عضلانی تداخل داشته باشد زیرا واکنش التهابی را مهار می کند.

بنابراین، هنوز مشخص نیست که آیا سرکوب این پاسخ التهابی موقت پس از ورزش شدید که به عضله آسیب می زند، مطلوب است یا خیر. پس از همه، قصد شما این است که عضلات خود را رشد دهید! بنابراین مصرف مکمل های پروبیوتیک به طور خاص برای ریکاوری ورزشی ممکن است درست نباشد، حتی اگر پروبیوتیک ها فواید سلامتی بسیاری دارند.

سایر فواید پروبیوتیک ها برای تناسب اندام

برخی از باکتری‌های روده نه تنها جذب ریزمغذی‌ها، به‌ویژه کلسیم و آهن را افزایش می‌دهند، بلکه جذب اسیدهای آمینه پروتئین‌های غذایی را نیز افزایش می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که نوعی پروبیوتیک به نام GanedenBC30 جذب 23 اسید آمینه را از طریق روده افزایش می دهد که بدون شک برای رشد عضلات مفید است.

یکی دیگر از مزایای پروبیوتیک ها برای ورزشکاران محافظت در برابر ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا است.

در یک مطالعه، احتمال سرماخوردگی در ورزشکارانی که مکمل پروبیوتیک مصرف کردند، نصف بود، که می‌تواند برای ورزشکارانی که در دوره‌های طولانی تمرینات استقامتی انجام می‌دهند، مانند دوندگان مسافت طولانی، یک نکته مثبت باشد. ورزش طولانی مدت می تواند دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت را سرکوب کند.

اخرین حرف

ما می دانیم که میکروبیوم در حفظ سلامت ما نقش دارد و شواهدی وجود دارد که انواع خاصی از باکتری های پروبیوتیک می توانند پاسخ التهابی به ورزش را کاهش دهند. اگر هدف شما عضله سازی است، هنوز مشخص نیست که آیا این تاثیر مثبت است یا خیر.

در واقع، فقط کمی التهاب لازم است تا عضلات شما رشد کنند. ما همچنین نمی دانیم کدام پروبیوتیک ها برای این کار بهترین هستند. به همین دلیل بهتر است به جای مصرف مکمل های پروبیوتیک، با مصرف پروبیوتیک های طبیعی که حاصل تخمیر مواد غذایی مانند ماست، کفیر و سبزیجات تخمیری هستند، از فواید این باکتری ها بهره مند شوید.

همچنین می توانید از پری بیوتیک ها استفاده کنید که نوعی فیبر هستند که باکتری های پروبیوتیک را تغذیه می کنند (با مصرف سبزیجات تخمیر شده). اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، با دقت تحقیق کنید و آن را از یک برند معتبر خریداری کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: https://cathe.com/can-probiotics-help-exercise-recovery/