عوارض جانبی کاهش وزن با رژیم HCG


کاهش وزن با رژیم HCG چه عوارضی دارد؟

رژیم hCG یک رژیم غذایی افراطی است که باعث کاهش وزن زیادی می شود اما عوارض جانبی شدیدی دارد. این رژیم ترکیبی از هورمون HCG و رژیم غذایی بسیار کم کالری است. در این رژیم می توانید روزانه تا 1 کیلوگرم وزن کم کنید. در ادامه مطلب امروز در سایت دکتر رضا زاتی متخصص تغذیه در اصفهان به عوارض کاهش وزن با رژیم HCG می پردازیم.

تعریف رژیم HCG

اگرچه HCG ما را به یاد بارداری می اندازد، رژیم غذایی hcg ارتباط بسیار کمی با بارداری دارد. این رژیم غذایی عجیب که حالا به یکی از معروف ترین رژیم های غذایی دنیا تبدیل شده است، شما را به سرعت به وزن دلخواهتان می رساند. نکته مهم و قابل تامل این است که رژیم HCG ترکیبی از تزریق هورمون و یک رژیم غذایی بسیار کم کالری است. در دهه 1950، پس از اینکه پزشکان و دانشمندان متوجه شدند که زنان باردار دارای سوء تغذیه می توانند نوزادان سالمی به دنیا بیاورند، رژیم HCG ابداع شد. هورمون HCG چربی ذخیره شده در بدن مادر را به انرژی مورد نیاز جنین تبدیل می کند. به همین دلیل از هورمون hcg به عنوان یک عنصر کمکی برای کاهش وزن استفاده شد.

رژیم HCG یک برنامه رژیم غذایی بسیار قوی و فشرده است که به سه مرحله تقسیم می شود. با رژیم HCG، می توانید وزن قابل توجهی را در سه تا شش هفته کاهش دهید. افرادی که این رژیم را تجربه کرده اند ادعا می کنند که روزانه حدود 0.9 کیلوگرم وزن کم کرده اند.

ادامه مطلب : معرفی انواع شیر و خواص آنها

رژیم HCG دو جزء اصلی دارد:
  • دریافت حداکثر 500 کالری در روز و مصرف نامحدود آب، قهوه و چای
  • تزریق روزانه 125 IU هورمون HCG.

تعریف HCG

HCG مخفف گنادوتروپین جفتی انسان است و به عنوان هورمون بارداری شناخته می شود. در واقع این هورمون در دوران بارداری توسط جفت تولید می شود. هورمون HCG همان هورمونی است که شما را از بارداری مطلع می کند.

نقش و عملکرد هورمون hcg در بدن

در دوران بارداری، هورمون hCG چربی ها را به عنوان انرژی به جنین منتقل می کند. همین موضوع ایده کاهش وزن با HCG را مطرح کرد.

به طور کلی HCG باعث ضخیم شدن دیواره رحم برای حمایت و حفظ جنین می شود. دلیل قطع قاعدگی در دوران بارداری وجود هورمون HCG در بدن است.

اثرات hcg بر بدن

بسیاری از افرادی که رژیم غذایی hcg را امتحان کرده اند معتقدند که این رژیم بیشتر باعث کاهش چربی بدن می شود و هیچ تاثیری روی عضلات ندارد. البته در برخی موارد HCG بدن شما را به عضله سازی دعوت می کند. به طوری که احساس می کنید در باشگاه در حال چربی سوزی و عضله سازی هستید.

اثربخشی رژیم HCG

کاهش وزن با رژیم HCG خیلی سریع اتفاق می افتد. اگر می خواهید در کمترین زمان ممکن وزن کم کنید، می توانید HCG را امتحان کنید. اما باید عوارض این رژیم را جدی بگیرید.

مراحل رژیم HCG

رژیم HCG شامل سه مرحله است:

  1. مرحله آماده سازی
  2. مرحله کاهش وزن
  3. مرحله تعمیر و نگهداری

مرحله آماده سازی برای رژیم

برای شروع رژیم HCG ابتدا باید بدن خود را آماده کنید. این مرحله برای دو روز اول رژیم است. زیرا آماده سازی بدن برای دریافت کالری مجاز و دریافت HCG بسیار مهم است. در این مرحله باید روزانه 250 گرم چربی بخورید و کالری بسیار بالایی دریافت کنید. در مرحله آماده سازی رژیم غذایی می توانید یک عدد تخم مرغ، یک لیوان شیر و چهار عدد بادام را به عنوان صبحانه میل کنید. در مرحله آماده سازی، چربی هایی دریافت می کنید که بعداً به انرژی تبدیل می شوند و بدن برای سوزاندن چربی به طور غیر طبیعی آماده می شود. در این دو روز باید هورمون HCG را به صورت تزریقی، قطره خوراکی یا اسپری مصرف کنید.

برای آماده شدن برای این رژیم ابتدا باید به مدت دو روز مقدار زیادی چربی دریافت کنید، سپس کالری دریافتی روزانه به 500-800 کالری در دو وعده می رسد. پس از رسیدن به وزن مورد نظر باید با مصرف 1200-1500 کالری در روز وزن را تثبیت کرد.

مرحله کاهش وزن

در مرحله کاهش وزن، باید بین 500 تا 800 کالری در دو وعده غذایی در روز دریافت کنید. همچنین مصرف مکمل های HCG ضروری است. این مرحله بین سه تا شش هفته طول می کشد و بستگی به میزان وزنی دارد که می خواهید کاهش دهید. توجه داشته باشید که زمان دریافت کالری مهم نیست. اما به طور کلی، کالری باید به طور مساوی بین ناهار و شام تقسیم شود. لازم به ذکر است که مصرف 800 کالری در روز بسیار کم است و ممکن است عوارض و خطراتی به همراه داشته باشد. به همین دلیل تمام اقدامات باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

مرحله تعمیر و نگهداری

در مرحله نگهداری به وزن ایده آل خود رسیده اید و باید در حالت ثابتی باشید تا بتوانید مصرف تدریجی یا تزریق HCG را متوقف کنید و به تدریج غذاهای چرب را به برنامه خود اضافه کنید. در این مرحله شما مجاز به مصرف حدود 1200 تا 1500 کالری در روز هستید. بهتر است از مصرف مواد قندی و نشاسته ای خودداری کنید.

یادداشت مهم

هیچ محدودیتی در مورد اینکه چه چیزی یا چه مقدار می توانید در طول “مرحله آماده سازی رژیم غذایی” بخورید وجود ندارد. اما زمانی که مرحله کاهش وزن شروع می شود، باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنید.

رابطه رژیم کتوژنیک با افسردگی متخصص تغذیه اصفهان

نمونه برنامه رژیم غذایی hcg

صبحانه، ناهار و شام در رژیم HCG به شرح زیر است:

صبحانه

صبحانه در رژیم HCG بسیار ساده است. کافی است برای صبحانه یک فنجان چای یا قهوه میل کنید که می توانید آن را با کمی عسل یا ساخارین (قند مصنوعی) شیرین کنید. در این رژیم مجاز به استفاده روزانه یک قاشق غذاخوری شیر هستید. بسیاری از افراد می خواهند این مقدار شیر را در صبحانه خود بگنجانند.

ناهار

اگر مبنای کالری دریافتی روزانه را حدود 800 در نظر بگیرید، می توانید در مجموع 500 تا 600 کالری برای ناهار و شام دریافت کنید (300 کالری برای ناهار و 250 کالری برای شام). مثلاً برای ناهار گوشت قرمز را با سبزیجات دلخواه بخورید. البته توجه داشته باشید که حتما غذاها را وزن کرده و کالری آنها را یادداشت کنید.

عصر

برای شام، مجاز به استفاده از سیب زمینی آب پز، هویج، نخود و کمی مرغ هستید. رژیم hCG رژیمی نیست که بتوانید خودتان آن را بگیرید. تزریق هورمون و همچنین کاهش کالری دریافتی روزانه به کمتر از 800 کالری باید تحت نظر پزشک انجام شود.

غذاهایی که می توان در رژیم غذایی HCG مصرف کرد

در این رژیم به دلیل محدودیت کالری دریافتی، باید از غذاهای خاصی استفاده کنید، یعنی غذاهایی که کالری کمی دارند، اما سیرکننده هستند. برخی از این غذاها عبارتند از:

  • پروتئین بدون چربی
  • سبزیجات مورد تایید
  • میوه های تایید شده
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات
  • قهوه، چای و آب.
نوشیدنی های مجاز در رژیم HCG

نوشیدن نامحدود آب در تمامی مراحل ذکر شده مجاز است. در مرحله دوم رژیم که از روز سوم شروع می شود، می توانید آبلیمو، نوشیدنی های غیر الکلی، چای و قهوه مصرف کنید.

پروتئین بدون چربی

پروتئین های بدون چربی که مجاز به مصرف آنها در مرحله دوم رژیم غذایی هستید شامل مواردی مانند: مرغ، سفیده تخم مرغ، ماهی سفید، خرچنگ، گوشت گاو و گوشت شتر است.

در این رژیم می توانید پروتئین بدون چربی، سبزیجات و میوه های کم کربوهیدرات، آب، چای و قهوه را بدون قند مصرف کنید.

سبزیجات مجاز در رژیم HCG

همچنین می توانید در هنگام ناهار یا شام مقداری سبزیجات بخورید. سبزیجات مجاز در رژیم hcg عبارتند از: اسفناج، چغندر، کلم، کاهو، کرفس، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، گوجه فرنگی، پیاز، موسیر یا تربچه.

میوه هایی که می توان در رژیم غذایی HCG مصرف کرد

تعداد محدودی میوه برای میان وعده یا همراه با وعده غذایی اصلی توسط این رژیم تایید شده است که شامل انواع توت ها، مرکبات و سیب است. این اقلام را می توانید یک بار در ناهار و یک بار در شام مصرف کنید.

دکتر رضا زاتی را در اینستاگرام دنبال کنید

در رژیم غذایی hcg نخورید

باز هم به دلیل محدودیت دریافت کالری، باید از بسیاری از غذاهای پرکالری مانند:

  • لبنیات
  • غذاهای پر کربوهیدرات
  • چربی ها و روغن ها
  • نوشیدنی های شیرین و الکل
  • شیرینی و دسر
مصرف لبنیات در رژیم غذایی HCG

شما مجاز به مصرف یک قاشق غذاخوری شیر در این رژیم هستید. در طول مرحله کاهش وزن رژیم HCG، نمی‌توانید لبنیات دیگری مانند ماست، پنیر، بستنی و شیر اضافی مصرف کنید.

غذاهای پر کربوهیدرات ممنوع است

رژیم HCG مصرف کربوهیدرات بسیار محدودی دارد. به عنوان مثال، می توانید مقدار مشخصی از کالری را در یک تکه نان تست بخورید. با این حال، مصرف غذاهای پر کربوهیدرات مانند کلوچه و ماکارونی ممنوع است.

لبنیات، غذاهای پر کربوهیدرات و چرب، نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های الکلی، شیرینی ها و دسرها در این رژیم ممنوع است.

نوشیدنی های شیرین و الکل

قهوه، چای و آب تنها نوشیدنی های قابل قبول در این برنامه غذایی هستند و شراب، الکل و غیره مجاز نیستند.

شیرینی و دسر

شیرینی ها و دسرها در رژیم HCG گنجانده نشده اند و از اقلام پرکالری هستند. خوردن کلوچه، آب نبات یا کیک به راحتی می تواند به اندازه یک وعده غذایی hCG کالری داشته باشد. بنابراین، آنها به طور کامل حذف می شوند.


بیشتر بخوانید:

قرص های افسردگی برای چاقی و لاغری

تاثیر مصرف فیبر بر سلامتی

دلایل نیاز به مصرف بیشتر فیبر