غذای مناسب برای کودکان یک ساله چیست؟


انتخاب غذای مناسب برای کودکان یک ساله این به آنها کمک می کند تا طعم های مختلف را تجربه کنند. هیچ برنامه غذایی واحدی وجود ندارد که برای همه کودکان مناسب باشد، اما می توانید از مطالب این مقاله به عنوان راهنمای تغذیه کودک نوپا خود استفاده کنید.

فهرست مطالب

فهرست عناوین:

  • غذای مناسب برای کودکان یک ساله
  • منوی نمونه برای کودک یک ساله
  • خلاصه

غذای مناسب برای کودکان یک ساله

غذای کودک یک ساله با غذای سایر افراد یکی است با این تفاوت که باید تعدادی غذا به روش های جدید برای کودک تهیه کرد. اکثر کودکان قبل از خوردن غذا را بارها امتحان می کنند تا بفهمند آیا غذا را دوست دارند یا نه. هرگز کودک را تنبیه یا مجبور نکنید که غذا بخورد، در عوض انواع غذاهای مغذی تهیه کنید.

برخی از غذاهای مناسب برای کودکان نوپا عبارتند از:

  • میوه ها، به ویژه آووکادو، موز، پرتقال، انواع توت ها و انبه انتخاب های خوبی هستند. حتما توت ها، انگورها یا میوه های سفت را به قطعات کوچک برش دهید.
  • کودک شما می تواند از انواع سبزیجات لذت ببرد. لازم است والدین یا پرستار کودک به طور مرتب سبزیجات جدید را به کودک معرفی کنند. ترکیب سبزیجات و میوه ها به شکل پوره معمولا مورد استقبال کودکان قرار می گیرد.
  • پروتئین بدن کودک را با تکه های کوچک گوشت و موادی مانند عدس و لوبیا تامین کنید.
  • غلات سرشار از فیبر مانند بلغور جو دوسر از یبوست و سوزش سر دل در کودکان جلوگیری می کند.

بدون نیاز به افزودن شکر یا ایجاد طعم بهتر، کودکان یاد می گیرند آنچه را که به آنها می دهید بخورند. بچه ها نسبت به شکل غذاها واکنش نشان می دهند، اگر غذا را دوست ندارند، می توانید با کمی خلاقیت آن را به شکل دیگری به آنها بدهید. غذای دریافتی کودک را کنترل نکنید و وعده های غذایی کودک را با سایر اعضای خانواده تنظیم کنید.

در صورت امکان، یک برنامه غذایی برای کودک تهیه کنید و به آن پایبند باشید. تنقلات ناسالم و بدون ارزش غذایی مانند کلوچه ها گاهی برای رشد کودک مفید هستند. مهم است که هر زمان که کودک شما درخواست کرد مقداری آب بدهید.

غذای مناسب برای کودکان یک ساله

غذای مناسب برای کودکان یک ساله

منوی نمونه برای کودک یک ساله

یک کودک یک ساله باید پنج تا شش وعده غذایی در روز بخورد. یعنی باید هر دو تا سه ساعت یک بار به او غذا بدهید. نمونه برنامه روزانه غذای مناسب برای کودکان یک ساله می تواند به صورت زیر باشد:

گزینه های صبحانه

  • نصف فنجان بلغور جو دوسر یا میوه هایی مانند موز و زغال اخته
  • اسموتی میوه ای ساخته شده از آووکادو، توت های یخ زده و موز
  • تخم مرغ همزده
  • پنیر کوتیج یا پنیر تازه

گزینه های میان وعده بین صبحانه و ناهار

  • اسموتی میوه و سبزیجات از کلم، سیب، انبه، موز و هویج تهیه شده است
  • ماست
  • کره های هوموس
  • آجیل
  • کراکر یا ویفر

گزینه های ناهار

  • سالاد میوه
  • مرغ
  • پنیر ورقه شده
  • ماهی تن
  • کراکر
  • سوپ عدس
  • ساندویچ کره بادام زمینی
  • ماست
  • میوه

گزینه های میان وعده بین ناهار و شام

  • اسموتی میوه ای متشکل از سیب، انبه، موز و پرتقال
  • آووکادو ورقه شده
  • چند تکه پنیر
  • سالسا تند ملایم با نان پیتا
  • پنیر کوتاژ

گزینه های شام

  • کینوا، عدس یا لوبیا پخته شده
  • سوپ سبزیجات
  • املت تخم مرغ
  • سبزیجات پخته شده
  • گوشت چرخ کرده
  • سوپ گوجه
  • پاستا
  • لوبیا

اگر بین وعده شام ​​و زمان خواب کودک بیش از دو یا سه ساعت فاصله باشد، قبل از خواب به یک وعده غذایی دیگر نیاز دارد. اگر کودک هنوز شیر می دهد، به وعده های غذایی دیگر کمتری نیاز دارد. هنگام از شیر گرفتن نوزاد، بهتر است شیر ​​مادر را با شیر گاو جایگزین کنید.

خلاصه

هرگز هنگام بازی، دویدن، راه رفتن یا دراز کشیدن به نوزاد خود غذا ندهید، کودک باید بیاموزد که برای غذا خوردن بنشیند. بیش از حد به کودک غذا ندهید زیرا منجر به اضافه وزن و چاقی در سنین بالاتر می شود. در مورد تغذیه کودک و میزان غذای مورد نیاز او با پزشک مشورت کنید.

برخی از کودکان شروع به خوردن غذاهای جامد جدید به سختی می کنند، در حالی که برخی دیگر غذاهای متنوعی را امتحان می کنند. وظیفه والدین یا پرستار در خانه این است که انواع غذاها را به کودک معرفی کنند تا هم نیازهای کودک برآورده شود و هم کودک تجربه خوشایندی داشته باشد.

اگر می خواهید در مورد غذای مناسب برای کودکان یک ساله با یک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه صحبت کنید، در این صورت کافی است با پشتیبانی ما در سایت سلامت اول تماس بگیرید.