فرم بدن خود را بشناسید! (شکل های مختلف بدن را بشناسید)


قبل از معرفی فرم های مختلف بدن، باید به یک نکته مهم توجه کنید: همه فرم های بدن زیبا هستند. بدن همه یک شکل نیست و این ما را منحصر به فرد می کند، اما اندام ها را می توان در دسته بندی های خاصی قرار داد. در این دسته بندی ها مهم ترین اصلی که باید رعایت شود تناسب اندام و سبک زندگی سالم است.

فرم بدن

انواع فرم بدن

طبق تحقیقات انجام شده این تقسیم بندی بر اساس اشکال مستطیل، مثلث، گلابی، الماس (لوزی)، بیضی و ساعت شنی است. برخی از اندام ها به دو دسته یا بین دسته های مختلف تقسیم می شوند.

مستطیلی شکل:

این فرم شرایطی را ایجاد می کند که اندازه کمر تفاوت چندانی با بالاتنه و پایین تنه ندارد. همچنین در این اندام ها، عرض شانه ها تقریباً به اندازه عرض باسن است. برای هر فرم بدن یک روش خصوصی برای لباس پوشیدن برای نشان دادن تناسب کلی و اندام ایده آل وجود دارد. چنین اندامی معمولا در ورزشکاران بیشتر دیده می شود. زیرا ممکن است حجم و شکل گیری ماهیچه ها بدن را شکل دهد. البته در ورزشکاران مرد شکل مستطیل به ذوزنقه تبدیل می شود. به این ترتیب شانه ها پهن تر و پایین تنه باریک تر به نظر می رسند.

شکل گلابی:

در اندام های گلابی شکل، عرض شانه و بالاتنه باریکتر از عرض پایین تنه و باسن است. معمولا افرادی که چنین اندامی دارند کمردرد زیادی دارند.

فرم ساعت شنی:

در شکل ساعت شنی، مشابه شکل مستطیلی، عرض شانه و باسن تقریباً یکسان است و تنها تفاوت در اندازه کمر است. افرادی که اندام های ساعت شنی دارند کمر باریک تری نسبت به بالاتنه و پایین تنه دارند. گاهی اوقات در این دسته، تفاوت عرض شانه، سینه و باسن ممکن است متفاوت باشد که به آن ساعت شنی بلند یا ساعت شنی پایین می گویند.

برش مثلثی:

اندام مثلثی حالتی است که در آن پهنای بالاتنه باریکتر از پایین تنه است یا برعکس. زمانی که عرض شانه و سینه کمتر از عرض باسن باشد، یک مثلث رو به بالا در ظاهر اندام فرد و بالعکس، مثلث رو به پایین ایجاد می شود.

بیضی شکل:

در این حالت مرکز بدن پهن تر از اندام ها است. این افراد سینه‌های پهن‌تر و پهن‌تری نسبت به شانه‌ها و باسن دارند.

شکل لوزی (الماس).

اندام های لوزی شکل پایین تنه پهن تری دارند. در این حالت، ران ها بیشتر از بازوها بزرگتر هستند.

با استفاده از اندازه گیری شکل بدن را تشخیص دهید

شاید بلافاصله پس از خواندن این دسته بندی ها فرم بدن خود را تشخیص داده باشید. ممکن است برای برخی افراد سخت باشد که فرم بدن خود را پیدا کنند و به دو دسته مختلف تقسیم شوند. در ادامه نحوه اندازه گیری دقیق را توضیح خواهیم داد. این روش شبیه اندازه گیری خیاطان است.

برای عرض شانه، متر را مستقیماً از پشت سر دقیقاً از یک شانه به شانه دیگر قرار دهید. دور سینه باید از زیر بازو و روی برآمدگی قفسه سینه اندازه گیری شود. کمر بالای ناف و زیر دنده ها قرار دارد. برای یافتن ناحیه کمر مناسب، بهتر است کمی به پهلو خم شوید. خط ایجاد شده در کنار ناحیه به این صورت است که برای اندازه گیری دور کمر باید متر را دور آن بپیچید. برای دور باسن، متر را روی برجستگی قرار دهید و دور آن را اندازه بگیرید.

چه عواملی بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

مهمترین عامل قد است. کوتاهی یا قد، شکل و فرم بدن را تغییر می دهد. عامل بعدی ژنتیک است. برخی افراد از نظر ژنتیکی در ناحیه ران و بازو بزرگتر هستند، حتی اگر لاغر باشند. در نهایت هورمون ها در شکل دادن به بدن و شکل آن نقش دارند. هورمون ها بر نحوه و منطقه ذخیره چربی تأثیر می گذارند.