فواید پروتئین برای بدن شرکت داروسازی پوراتب گستر


اثرات چربی و کربوهیدرات ها بر سلامت مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، تقریبا همه بر این باورند که مزایای پروتئین برای بدن بسیار زیاد است. اکثر مردم برای جلوگیری از کمبود پروتئین؛ آنها به اندازه کافی از این ماده غذایی استفاده می کنند، اما برخی افراد با مصرف پروتئین بیشتر عملکرد بهتری دارند. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با پروتئین بالا فواید عمده ای برای کاهش وزن و متابولیسم دارد.

فواید پروتئین برای بدن

پروتئین فواید زیادی دارد. در این مقاله به 10 دلیل علمی برای مصرف بیشتر پروتئین اشاره کرده ایم.

1. از دست دادن اشتها

این سه درشت مغذی – چربی، کربوهیدرات و پروتئین – به طرق مختلف بر بدن تأثیر می‌گذارند. مطالعات نشان می دهد که پروتئین بسیار سیر کننده است، زیرا سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش می دهد و سطح پپتید YY (هورمون سیری) را افزایش می دهد. در یک مطالعه، افزایش دریافت پروتئین از 15 به 30 درصد کالری باعث شد زنان دارای اضافه وزن 441 کالری کمتر در روز مصرف کنند. در نتیجه، اگر می خواهید وزن کم کنید، می توانید مقداری از کربوهیدرات ها و چربی ها را با پروتئین جایگزین کنید. به عنوان مثال، مقدار سیب زمینی یا برنج را کاهش دهید و چند تکه گوشت یا ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. افزایش توده عضلانی

پروتئین بلوک سازنده عضلات است. مطالعات نشان می دهد که مصرف مقادیر کافی پروتئین می تواند به حفظ توده عضلانی و رشد عضلات در طول تمرینات قدرتی کمک کند. اگر از نظر بدنی فعال هستید، وزنه می زنید یا سعی می کنید توده عضلانی به دست آورید، باید مطمئن شوید که پروتئین کافی دریافت می کنید. بالا نگه داشتن پروتئین مصرفی می تواند به جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات در طول کاهش وزن نیز کمک کند.

3 مفید برای استخوان ها

برخی معتقدند پروتئین، به ویژه پروتئین حیوانی، برای استخوان ها مضر است، زیرا بار اسیدی را در بدن افزایش می دهد و باعث می شود کلسیم از استخوان ها خارج شود تا اسید را خنثی کند. با این حال، بیشتر مطالعات نشان می دهد که پروتئین، از جمله پروتئین حیوانی، فواید عمده ای برای سلامت استخوان ها دارد. افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می کنند با افزایش سن توده استخوانی بهتری دارند و خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان در آنها کمتر است. این امر به ویژه برای زنانی که در معرض خطر بالای پوکی استخوان پس از یائسگی قرار دارند بسیار مهم است.

فواید پروتئین برای بدن

4. کاهش میل به خوردن تنقلات آخر شب

هوس با گرسنگی متفاوت است و کنترل آن دشوار است. یکی از بهترین راه های پیشگیری از آن افزایش مصرف پروتئین است. یک مطالعه بر روی مردان دارای اضافه وزن نشان داد که افزایش دریافت پروتئین تا 25 درصد کالری باعث کاهش اشتها تا 60 درصد و میان وعده های شبانه تا 50 درصد می شود. همچنین، مطالعه دیگری بر روی دختران نوجوان دارای اضافه وزن نشان داد که خوردن یک صبحانه با پروتئین بالا باعث کاهش هوس های شبانه می شود. این موضوع با بهبود عملکرد هورمون دوپامین که در فیزیولوژی ولع مصرف و اعتیاد نقش دارد امکان پذیر است. مرتبط بودن

5. افزایش متابولیسم و ​​چربی سوزی

خوردن می تواند متابولیسم را برای مدت کوتاهی افزایش دهد. زیرا بدن برای هضم و استفاده از مواد مغذی موجود در غذا از کالری استفاده می کند که به آن اثر حرارتی غذا (TEF) می گویند. با این حال، همه غذاها از این نظر یکسان نیستند. پروتئین اثر حرارتی بسیار بالاتری نسبت به چربی یا کربوهیدرات دارد. یکی از فواید پروتئین برای بدن افزایش متابولیسم و ​​تعداد کالری مصرفی (80 تا 100 کالری بیشتر در روز) است.

6. کاهش فشار خون

فشار خون بالا عامل اصلی حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری مزمن کلیوی است. مطالعات نشان داده است که یکی از فواید پروتئین برای بدن کاهش فشار خون است. همچنین نتایج یک مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی پر پروتئین علاوه بر کاهش فشار خون باعث کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید نیز می شود.

7. کمک به کاهش وزن

یکی از فواید پروتئین برای بدن افزایش متابولیسم و ​​کاهش هوس و کالری دریافتی است. بسیاری از افرادی که مصرف پروتئین خود را افزایش می دهند تقریباً بلافاصله کاهش وزن را مشاهده می کنند. یک مطالعه نشان داد که زنان دارای اضافه وزن که 30 درصد کالری خود را از پروتئین مصرف می کردند، در عرض 12 هفته 5 کیلوگرم از دست دادند. پروتئین همچنین دارای مزایای کاهش چربی در طول محدودیت کالری است. در یک مطالعه 12 ماهه بر روی 130 فرد دارای اضافه وزن که دارای رژیم غذایی با کالری محدود بودند، گروه پر پروتئین 53 درصد پروتئین بیشتری نسبت به گروه با پروتئین متوسط ​​داشتند. چربی بدن خود را از دست دادند. علاوه بر کاهش وزن، حفظ وزن یک چالش بزرگ برای اکثر افراد است. افزایش متوسط ​​در مصرف پروتئین نیز به حفظ وزن کمک می کند.

مکمل های پروتئینی را بشناسید: پودر پروتئین وی گلد ویوا پاور

8. عدم آسیب به کلیه های سالم

بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که مصرف بیش از حد پروتئین به کلیه ها آسیب می رساند. اگرچه محدود کردن مصرف پروتئین می تواند برای افرادی که از قبل بیماری کلیوی دارند مفید باشد و مصرف بیش از حد پروتئین ممکن است به افراد مبتلا به مشکلات کلیوی آسیب برساند، اما برای افرادی که کلیه های سالم دارند مشکلی ایجاد نمی کند. مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی با پروتئین بالا برای افراد بدون بیماری کلیوی مضر نیست.

9. کمک به ترمیم بدن

یکی از فواید پروتئین برای بدن کمک به ترمیم بدن پس از آسیب است. زیرا بلوک های اصلی ساختمان بافت ها و اندام ها از پروتئین ساخته شده اند. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر پروتئین پس از آسیب می تواند به سرعت بهبودی کمک کند.

10. با افزایش سن به حفظ تناسب اندام کمک کنید

یکی از پیامدهای پیری این است که عضلات به تدریج ضعیف می شوند. شدیدترین آن سارکوپنی وابسته به سن است که یکی از علل اصلی شکستگی استخوان و کاهش کیفیت زندگی در میان سالمندان است. یکی از فواید پروتئین برای بدن کاهش تحلیل عضلات مرتبط با افزایش سن و جلوگیری از سارکوپنی است. علاوه بر این مهم است که از نظر بدنی فعال بمانید و ورزش کنید.

آخرین کلمه
اگرچه خوردن پروتئین بیشتر می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد، اما برای همه ضروری نیست. اکثر مردم در حال حاضر حدود 15 درصد از کالری خود را از پروتئین دریافت می کنند که برای جلوگیری از کمبود کافی است. با این حال، در موارد خاص، افراد می توانند 25 تا 30 درصد کالری خود را از پروتئین دریافت کنند. اگر نیاز به کاهش وزن، بهبود متابولیسم یا افزایش حجم عضلانی دارید، می توانید از پروتئین بیشتری استفاده کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی (آقای متخصص تغذیه)
منبع: Healthline