متخصص تغذیه دکتر انوشه رژیم مناسب برای میگرن در تهران


رژیم غذایی مناسب برای میگرن در تهران : میگرن یک سردرد عروقی عودکننده است و علائم آن شامل سردرد شدید، تهوع، استفراغ، تاری دید و سرگیجه است. عوامل موثر در بروز میگرن رژیم غذایی، برخی غذاها، الکل، تغییرات هورمونی، استرس، سبک زندگی، روشنایی و نور، بوهای نامطبوع و شدید، تغییرات آب و هوایی، کم خوابی یا خواب زیاد، مسائل عاطفی، ورزش شدید برای شما.

رژیم غذایی مناسب برای میگرن، رژیمی است که متعادل باشد و شامل تمام گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات فراوان و عاری از غذاهای محرک باشد. برای شناسایی غذاهای محرک علاوه بر غذاهای شناخته شده، باید از غذاهایی که با آزمون و خطا باعث میگرن می شوند اجتناب کرد. معمولا آلرژن های غذایی، الکل، تیرامین، هیستامین، فنیلامین، نیتریت ها، گلوتامات سدیم و کافئین با میگرن مرتبط هستند.

یکی از محرک های میگرن، غذاهای حاوی آمین های مختلف مانند فنیل اتیلامین موجود در شکلات، اکتوپامین در مرکبات و از همه مهمتر تیرامین است که در انواع نوشیدنی های الکلی به ویژه شراب، پنیرهای سفت، ماست و خامه ترش یافت می شود. ماهی دودی، گوشت دودی و غذاهای تخمیر شده مانند نان تخمیر شده، آبجو و غیره وجود دارد.

غذاهای حاوی نیتریت یا نیترات سدیم نقش عمده ای در سردردهای میگرنی ایفا می کنند، از جمله سوسیس و کالباس و سایر غذاهای آماده و نیمه آماده.

رژیم غذایی مناسب برای میگرن در تهران

رژیم غذایی برای درمان میگرن در تهران

مونوسدیم گلوتامات که طعم مهمی در صنایع غذایی است و در بسیاری از غذاها و چاشنی ها مانند سس ها یافت می شود، محرک میگرن است. بنابراین توجه به برچسب مواد غذایی و مواد غذایی روی بسته بندی مواد غذایی برای تشخیص وجود این ماده ضروری است. کافئین موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های کولا محرک سردردهای میگرنی هستند. البته مصرف کافئین ممکن است در کوتاه مدت موثر نباشد، اما در بلندمدت موثر است.

آسپارتام موجود در شیرین کننده های رژیمی یا نوشیدنی های رژیمی باعث سردرد در افراد مستعد می شود. یکی از کارهایی که باید در رژیم غذایی ضد میگرن انجام شود، جلوگیری از نوسانات قند خون و افت قند خون است. بنابراین استفاده از نان ها و غلات سبوس دار در وعده های غذایی که قدرت سیری بالایی دارند و قند خون را در طول روز ثابت نگه می دارند و همچنین داشتن میان وعده های سالم بسیار مهم است. اجتناب از گرسنگی و حذف وعده های غذایی ضروری است.

استفاده منظم از غذاهای ضد التهاب مانند امگا 3، زنجبیل، زردچوبه سیر و ویتامین ها

اسیدهای چرب امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن و ساردین، زیتون و گردو وجود دارد.

همچنین زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی که دارد از دیرباز برای درمان میگرن توصیه شده است.

مصرف آب فراوان توصیه می شود و لازم است با نوشیدن آب فراوان از کم آبی بدن جلوگیری شود. قبل از تشنگی آب بنوشید.

غذاهای غنی از منیزیم مانند بادام، تخمه کدو تنبل، جو، نخود فرنگی یا مکمل های منیزیم نیز توصیه می شود.