متخصص تغذیه دکتر انوشه فست فود در تهران


رژیم فوری در تهران این روزها زندگی ماشینی روزانه اکثر شهرنشینان، مشغله ها، درگیری های زندگی و … باعث کم تحرکی و وضعیت نامناسب تغذیه در اکثر افراد شده است. ورزش نکردن معمولا باعث افزایش وزن و نارضایتی از استایل و فرم بدن اکثریت می شود. این در صورتی است که در دنیای امروز داشتن اندامی ایده آل و ظاهری مناسب برای اکثریت مهم است. یافتن رژیم لاغری سریع تنها دغدغه زنان نیست و بسیاری از مردان و جوانان نیز درگیر این موضوع هستند. برای رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن سریع باید یک سری عوامل را به موازات هم دنبال کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

عوامل موثر بر کاهش وزن سریع:

1) رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید

۲) ورزش کنید و حرکات اصلاحی را انجام دهید

3) خواب کافی

4) از اضطراب و استرس دوری کنید

بهترین رژیم غذایی فست فود چه ویژگی هایی دارد؟

هر رژیم اصولی و صحیح بر اساس قوانین خاصی طراحی می شود. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی مناسب باید شامل همه گروه های غذایی باشد و فرد را محدود به خوردن برخی غذاها نکند. رژیم های غذایی معتبر همراه با کاهش وزن؛ آنها باید سبک زندگی شما را تغییر دهند و شما را به سمت تغذیه سالم تر هدایت کنند. در ادامه به بررسی قواعد و ویژگی های یک رژیم معتبر می پردازیم.

1) رژیم غذایی هیچ کس مانند رژیم های دیگر نیست.

در روش های غیر اصولی کاهش وزن، سن، وزن، جنسیت، قد و میزان فعالیت بدنی تاثیری بر رژیم غذایی ندارد. یعنی در آنها با هر سن و وزنی که باشد، رژیم غذایی شما هنوز تفاوتی ندارد. اما در بهترین رژیم غذایی اصولی و معتبر تمام خصوصیات یک فرد در نظر گرفته می شود. سپس، برنامه غذایی با توجه به آن ویژگی ها تنظیم می شود. به عنوان مثال، در یک رژیم غذایی پایه، زنان و مردان به کالری های متفاوتی نیاز دارند یا هر چه قد شما بلندتر باشد، به کالری بیشتری نیاز دارید.

2) شامل تمام گروه های غذایی است.

همانطور که قبلا ذکر شد، یک رژیم لاغری خوب شامل تمام گروه های غذایی است. اغلب رژیم های غذایی ناسالم، خوردن گروه های غذایی خاص را محدود می کند یا فقط اجازه می دهد که غذای خاصی خورده شود. به عنوان مثال، فقط در آنها می توانید گروه های پروتئینی بخورید و کربوهیدرات نخورید. بدن برای انجام کارها به متابولیسم نیاز دارد و سوخت بدن کربوهیدرات است. باید بهترین رژیم لاغری را انتخاب کنید تا سوخت اصلی بدن را از دست ندهید.

رژیم فوری در تهران

4) رژیم کاهش وزن اصولی هیچ وعده غذایی را حذف نمی کند.

بسیاری از رژیم ها برای کاهش وزن سریعتر یک یا دو وعده غذایی را حذف می کنند. به عنوان مثال، آنها مجاز به خوردن شام نیستند یا هیچ میان وعده ای در رژیم غذایی آنها گنجانده نشده است. یک رژیم کاهش وزن منظم باید شامل هر سه وعده غذایی اصلی باشد: صبحانه، ناهار، شام و همچنین سه تا چهار میان وعده. اگر یک وعده غذایی را حذف کنید به زودی از رژیم گرفتن خسته می شوید و مدام احساس گرسنگی می کنید. به همین دلیل است که با کوچکترین وسوسه ای رژیم خود را زیر پا می گذارید. در یک رژیم لاغری خوب، هرگز احساس گرسنگی نخواهید کرد. برخی از رژیم های غذایی بسیار کم کالری یا محدود هستند.

4) یک رژیم لاغری خوب مقرون به صرفه است.

رژیم غذایی اصلی است که برای خرید داروهای لاغری، چای، قرص و غذاهای خاص نیازی به هزینه اضافی ندارد. یعنی نباید محدود به برخی مواد غذایی باشد یا آنقدر گران نباشد که همه توان خرید آن را نداشته باشند.

5) یک رژیم غذایی خوب شما را تنها نمی گذارد.

بسیاری از رژیم ها پس از ثبت نام و دریافت برنامه غذایی بسته می شوند. شما باید آنقدر پیگیر باشید تا بتوانید تا انتها ادامه دهید. در چنین رژیم هایی فقدان حامی یا مربی بسیار محسوس است. کسی نیست که به شما بگوید اگر با مشکلی مواجه شدید چه کاری انجام دهید یا راه حلی به شما پیشنهاد دهد. ثبت نام در رژیم لاغری اولین قدم است. برای اینکه فرآیند کاهش وزن را به خوبی و سلامت کامل انجام دهید، به یک تیم پشتیبانی نیاز دارید که شما را راهنمایی کند و به سوالات یا مشکلات شما پاسخ دهد.

6) رژیم غذایی برای کاهش وزن عجله ندارد.

رژیم های غذایی زیادی برای درمان بیماری های خاص یا تناسب اندام ورزشکاران و مدل ها وجود دارد. این رژیم ها وعده کاهش وزن زیادی را در مدت زمان کوتاه می دهند. بسیاری از مردم، اگرچه نیازی به چنین رژیم هایی ندارند. اما هنوز وسوسه می شوند که سریع وزن کم کنند. به یاد داشته باشید که این وزن ها و چربی ها در طول سال ها در بدن ما جمع می شوند و یک شبه از بین نمی روند.

اکثر افرادی که چنین رژیم هایی را انتخاب می کنند ممکن است در یک هفته وزن زیادی از دست بدهند. اما این کاهش وزن دائمی نیست و پس از پایان دوره رژیم به وزن قبلی یا حتی بیشتر برمی گردد. زیرا در این مدت فقط آب و ماهیچه های بدن از بین رفته و چربی ها سر جای خود باقی می مانند. بسیاری از افرادی که به سرعت وزن کم می کنند دچار افتادگی و افتادگی پوست می شوند. ریزش مو، سوء هاضمه، تیرگی پوست، یبوست و کمبود ویتامین از دیگر عوارض کاهش وزن سریع است.

نکاتی در مورد کاهش وزن در رژیم غذایی فوری

۱) صبحانه پر پروتئین بخورید. خوردن یک صبحانه پر پروتئین می تواند میل به خوردن را کاهش دهد و در طول روز کالری بسوزاند.

2) از نوشیدن نوشیدنی ها و آب میوه های شیرین خودداری کنید. اینها برخی از غذاهای چرب تری هستند که می توانید بخورید.

3) قبل از غذا آب بنوشید. نوشیدن یک لیوان آب سی دقیقه قبل از غذا می تواند با پر کردن بخشی از معده اشتهای شما را کاهش دهد.

۴) غذاهای مناسب را برای کاهش وزن انتخاب کنید. برخی از غذاها برای کاهش وزن بهتر از سایرین هستند. در اینجا لیستی از غذاهای سالم برای کاهش وزن آورده شده است.

تخم مرغ کامل

اگرچه مصرف زیاد تخم مرغ می تواند کلسترول بد یا LDL را در برخی افراد افزایش دهد، اما در صورت نیاز به کاهش وزن، این یکی از بهترین غذاها برای خوردن است. آنها سرشار از پروتئین و چربی هستند.

سبزیجات برگ دار

این سبزیجات دارای خواص متعددی هستند که آن ها را برای رژیم کاهش وزن مناسب می کند، مانند کم کالری بودن و پر کربوهیدرات و سرشار از فیبر. این سبزیجات شامل کلم، کاهو، اسفناج و..

خوردن سبزیجات برگ دار یک راه عالی برای افزایش حجم وعده های غذایی بدون افزایش کالری است. سبزیجات برگ دار همچنین از نظر بسیاری از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی از جمله کلسیم بسیار مغذی هستند و به چربی سوزی کمک می کنند.

ماهی قزل آلا

ماهی سالمون غذایی بسیار سالم، کامل و کم کالری است. سرشار از پروتئین، حاوی چربی های سالم، مواد مغذی و سرشار از ید است. ماهی سالمون همچنین حاوی امگا 3 است که نشان داده شده است به کاهش التهاب کمک می کند و به نظر می رسد نقش مهمی در چاقی و بیماری های متابولیک ایفا می کند. پس حتما سعی کنید از این ماده مغذی در رژیم لاغری فوری خود استفاده کنید.

سبزیجات صدف

مانند سایر سبزیجات، فیبر بالایی دارند و احساس سیری عجیبی را به انسان القا می کنند. این سبزیجات شامل برکلی، کلم پیچ، کلم و کلم بروکسل است.

علاوه بر این، این سبزیجات معمولاً حاوی مقادیر کافی پروتئین هستند.

آنها همچنین بسیار مغذی هستند و حاوی مواد ضد سرطان هستند.

گوشت بدون چربی، سینه مرغ

مصرف گوشت قرمز و سینه مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می شود بدن روزانه حدود 80 تا 100 کالری بیشتر بسوزاند. اگر رژیم لاغری سریع دارید، حتماً گوشت قرمز بدون چربی و سینه مرغ را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

سیب زمینی آب پز

سیب زمینی سرشار از پتاسیم است که نقش موثری در کنترل فشار خون دارد. در مقایسه های انجام شده سیب زمینی آب پز بیشترین احساس سیری را در افراد ایجاد می کند.

اگر بعد از پختن مدتی اجازه دهید سیب زمینی ها خنک شوند، سیب زمینی ها مقدار زیادی نشاسته مقاوم می سازند که شبیه فیبر است.

ماهی تن

به ماهی تن ماهی لاغری گفته می شود که دلیل انتخاب این نام کم چرب بودن در این ماهی است.

این ماهی در بین بدنسازان و فعالان بدنسازی بسیار محبوب است.

لوبیا

حبوبات مانند عدس، لوبیا سفید و قرمز سرشار از فیبر و پروتئین هستند و به همین دلیل است که در اکثر رژیم های غذایی از آنها استفاده می شود.

البته حبوبات برای برخی افراد سخت هضم است، بنابراین توصیه می شود از روش های مناسب برای طبخ آن استفاده کنید.

سوپها

به یاد داشته باشید که سوپ ها و غذاهای مایع نسبت به غذاهای جامد احساس سیری بیشتری در شما ایجاد می کنند، اما نباید خامه یا شیر بدون چربی اضافه کنید.

پنیر کم چرب

به طور کلی لبنیات به دلیل داشتن پروتئین و کلسیم بالا در تمامی رژیم های لاغری توصیه می شود.

آووکادو

میوه ای بی نظیر است. آووکادو سرشار از چربی های سالم است، مانند چربی های موجود در روغن زیتون.

سرکه سیب

سرکه سیب مقدار زیادی چربی سوزی در بدن ایجاد می کند و مصرف آن با سبزیجات در وعده های غذایی باعث می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید.

البته مقداری سرکه سیب را در آب رقیق کرده و به عنوان نوشیدنی مصرف کنید که برای افرادی که مشکلات معده و گوارشی دارند توصیه نمی شود.

بنابراین سرکه سیب را در رژیم لاغری فوری خود فراموش نکنید.

آجیل و دانه ها

آجیل، علیرغم اینکه چربی بالایی دارد، می تواند به کاهش وزن کمک کند.

استفاده از آنها در رژیم های غذایی علاوه بر تامین ویتامین ها، پروتئین و چربی های سالم بدن، ضمن احساس سیری، باعث کاهش وزن می شود.

البته اگر رژیم لاغری فوری دارید، حتما از مقدار مشخصی آجیل استفاده کنید.

غلات کامل

غلات کامل مانند برنج قهوه ای و برنج سفید، نان جو و … حاوی مقادیر زیادی فیبر و پروتئین هستند. در صورت امکان فقط بعد از پخت اجازه دهید سرد شوند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز سرعت متابولیسم بدن را افزایش می دهد که به نوبه خود منجر به کاهش وزن می شود.

فلفل قرمز در مکمل های غذایی برای کاهش وزن نیز استفاده می شود. البته این بدان معنا نیست که شما به خوردن غذاهای تند عادت کرده اید. مصرف زیاد فلفل قرمز مشکل ساز خواهد شد.

تاثیر میوه ها در رژیم غذایی فوری

اکثر متخصصان سلامت و تغذیه از وجود میوه ها در رژیم غذایی رضایت دارند، اگرچه میوه ها حاوی مقدار قابل توجهی قند هستند، اما مصرف مقدار مشخصی از آنها در رژیم لاغری سریع برای دریافت ویتامین ها و مواد مغذی ضروری است. انتخاب اینکه کدام میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید باید بر اساس تجزیه و تحلیل وضعیت بدنی شما باشد.

5) سعی کنید از فیبر محلول در رژیم لاغری سریع خود استفاده کنید، تحقیقات نشان داده است که مصرف فیبر محلول در کاهش وزن بسیار موثر است.

۶) قهوه یا چای بنوشید. کافئین متابولیسم بدن را بین 3 تا 11 درصد افزایش می دهد.

۷) رژیم غذایی خود را بر اساس غذاهای کامل قرار دهید. آنها سالم تر هستند و نسبت به غذاهای فرآوری شده احساس سیری بیشتری می کنند.

۸) آهسته غذا بخورید. سریع غذا خوردن می تواند به مرور زمان منجر به افزایش وزن شود، در حالی که آهسته غذا خوردن می تواند باعث شود احساس سیری کنید و همزمان هورمون های کاهش وزن خود را تقویت کنید.

9) وزن خود را در فواصل زمانی کوتاه ثبت کنید. تحقیقات نشان داده است که ثبت وزن تاثیر مثبتی بر روند کاهش وزن شما خواهد داشت.

10) خواب با کیفیت، خوب و کافی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که خواب ناکافی و کیفیت پایین از عوامل بسیار موثر در افزایش وزن هستند.