مزایای ورزش پروتئین سویا در بدنسازی چیست؟


سویا، آب پنیر و کازئین معروف ترین منابع پروتئین هستند. پروتئین سویا نه تنها ارزان است، بلکه گیاهی نیز هست و ادعا می شود برای بیماری های قلبی عروقی مفید است. اما بسیاری از مردان به دلیل شایعه ای سویا را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.

شایعه ای ادعا می کند که پروتئین سویا دارای اثرات هورمون استروژن است و متهم به تخریب خصوصیات جنسی مردانه است. آیا این شایعه درست است یا دروغ؟ در این مقاله با مجله علوم ورزشی همراه باشید تا با بررسی مقالات مرتبط، نظرات مثبت و منفی در مورد تاثیر سویا بر تستوسترون و ویژگی های مردانه را مرور کنیم.

پروتئین سویا و هورمون های جنسی

استروژن و تستوسترون، دو هورمون جنسی در مردان و زنان، برای ظهور ویژگی های جنسی ثانویه در مردان و زنان و سلامت انسان حیاتی هستند. در حالی که این هورمون ها در زنان (استروژن) و مردان (تستوسترون) به صورت تخصصی عمل می کنند، اما شواهد پزشکی ادعا می کند که تعادل این دو هورمون در انسان ضروری است. این تعادل ظریف در درجه اول به تغییرات شیمیایی بستگی دارد، زیرا استروژن مستقیماً از تستوسترون و در درجه دوم توسط کبد، مغز، ماهیچه ها و سلول های چربی سنتز می شود.

تستوسترون حجم عضلات و تراکم استخوان را افزایش می دهد و اثرات مثبتی بر سیستم قلبی عروقی، عصبی و جنسی دارد. با افزایش سن مردان، میزان تستوسترون کاهش می یابد و میزان استروژن افزایش می یابد. این فرآیند بر ساختار عضلانی، شکنندگی بافت استخوانی، کاهش میل جنسی تأثیر منفی می گذارد و با تأیید مطالعات پزشکی، این فرآیند باعث ایجاد و بروز بیماری های مزمن در مردان مانند دیابت، افسردگی، بیماری های قلبی و … می شود. سرطان پروستات.

بنابراین چگونه آیا پروتئین سویا بر وجود یا عدم وجود تستوسترون و استروژن تأثیر می گذارد؟

سویا منبع ایزوفلاون است. ایزوفلاون ها ترکیباتی هستند که اثرات استروژن مانندی در بدن دارند (ایزوفلاون ها متعاقباً فیتواستروژن نامیده می شوند). این مواد مقصر اصلی کاهش تستوسترون به دلیل پروتئین سویا هستند. شواهد پزشکی و اپیدمیولوژیک اثرات کاهش کلسترول، کاهش چربی و اثرات ضد سرطانی این پروتئین را تایید کرده اند، اما نقش آن به عنوان یک مکمل عضله ساز به ویژه در مردان هنوز مورد بحث است.

اثر کاهش تستوسترون پروتئین سویا توسط تحقیقات و مطالعات پزشکی محدود ثبت شده است. نتیجه یک تحقیق ادعا می کند که مصرف دوز بالا (56 گرم) پروتئین سویا به مدت 28 روز به طور قابل توجهی سطح تستوسترون را در مردان سالم کاهش می دهد. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که مصرف متعادل روزانه آن بر عدم تعادل هورمون ها و ظاهر ویژگی های زنانه تأثیری ندارد. یافته های یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف روزانه 20 گرم به مدت 4 هفته هیچ تاثیری بر کاهش سطح تستوسترون در مردان ندارد.

خواص سویا در بدنسازی و عضله سازی چیست؟

نقش پروتئین سویا در بدنسازی و عضله سازی چیست؟

وجود اسیدهای آمینه در سویا آن را به یک ماده غذایی مغذی تبدیل کرده و با مصرف آن می توانید علاوه بر افزایش ارزش سایر مواد مغذی، سطح کلسترول خود را در حالت طبیعی نگه دارید. از طرفی مصرف سویا در بدنسازی بسیار مفید تلقی می شود و با افزودن آن به رژیم غذایی علاوه بر کاهش احتمال التهاب و کبودی عضلانی، به دلیل تامین آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن، عضلات بزرگتری نیز به دست خواهید آورد.

علاوه بر این اثرات، تاثیر مثبت پروتئین سویا بر عضله سازی را نیز نباید انکار کرد. مطالعه‌ای در سال 2007 تأثیر مکمل‌های پروتئین سویا را در مردانی که تمرینات مقاومتی (تمرین با وزنه، اسکات، کرانچ و غیره) انجام دادند، آزمایش کرد. در این مطالعه مردان به مدت 12 هفته روزانه 50 گرم پروتئین سویا مصرف کردند. نتایج تحقیق هیچ اثر منفی مکمل را بر کاهش سطح تستوسترون و کاهش نسبت تستوسترون به استروژن گزارش نکرد. داوطلبان مرد در این گروه به اندازه گروهی که از پروتئین آب پنیر به جای پروتئین سویا استفاده کردند، افزایش توده عضلانی را تجربه کردند.

پروتئین سویا بهتر است یا پروتئین آب پنیر و کازئین؟

در بحث “پروتئین های سریع و دیر جذب” پروتئین آب پنیر جزو پروتئین های سریع و پروتئین کازئین جزو پروتئین های دیر جذب است. پروتئین سویا به طور متوسط ​​جذب می شود. نکته منفی در مقابل آن هضم نسبتا ضعیف این پروتئین است. از نظر کارایی و ارزش بیولوژیکی، پروتئین سویا بعد از پروتئین تخم مرغ، آب پنیر و کازئین در رتبه آخر قرار دارد.

با این حال، منابع پزشکی متعددی وجود دارد که مصرف سویا را به دلیل تعادل پروتئین آن که منجر به عضله سازی و بهبود عملکرد ورزشی می شود، حمایت می کند. علاوه بر این، این پروتئین توسط FDA برای کاهش بیماری عروق کرونر قلب با مصرف روزانه 25 گرم تایید شده است. مطالعات متعدد ادعا می کنند که پروتئین سویا فواید بی شماری دارد که با انتخاب و مصرف آن نمی توان از آنها اجتناب کرد.

نتیجه

نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد پروتئین سویا منجر به کاهش نسبت تستوسترون به استروژن و بروز برخی عوارض جانبی در مردان می شود. دوز طبیعی مصرف پروتئین سویا 20 تا 25 گرم در روز است که نه تنها در مردان عوارض منفی ایجاد نمی کند، بلکه اثرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق خونی و پروستات دارد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com