مطالعه جدید، پیشگیری از بیماری قلبی با مراقبت از دندان

سلامت دهان شما چه ربطی به سلامت کلی شما دارد؟ در یک کلام، فراوان است. نگاهی به داخل بدن یا یک سواب بزاق می تواند به پزشک شما در مورد آنچه در داخل بدن شما می گذرد بگوید.

برخی از عادات غذایی می توانند بدن و دندان شما را خراب کنند. به عنوان مثال، خوردن میان وعده در طول روز می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. نوشیدن نوشابه و خوردن مکرر مواد غذایی میان وعده، میزان حملات اسیدی مضر به مینای دندان را افزایش می دهد. و پرخوری مکرر – پرخوری تکانشی یا خوردن مداوم – می تواند همین کار را انجام دهد.

تنقلات را محدود کنید، به ویژه آنهایی که قندهای ساده دارند و از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.
هر بار که غذا می‌خورید، ذرات غذا در داخل و اطراف دندان‌های شما جمع می‌شوند و سوخت برای باکتری‌ها فراهم می‌کنند. هر چه بیشتر غذا بخورید و غذا برای مدت طولانی تری در دهانتان بماند، باکتری ها زمان بیشتری برای تجزیه قندها و تولید اسیدهایی دارند که فرآیند پوسیدگی را آغاز می کند.

هر بار که غذای حاوی قند یا نشاسته (قندهای پیچیده) می خورید، دندان های شما به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در معرض اسیدهای باکتریایی قرار می گیرند. اگر مجبور به خوردن میان وعده هستید، دندان های خود را مسواک بزنید یا آدامس بدون قند بجوید.

یک رژیم غذایی متعادل نیز مهم است. کمبود مواد معدنی و ویتامین ها همچنین می تواند بر سلامت دهان و دندان شما و همچنین سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد.

به یک برنامه روزانه بهداشت دهان و دندان متعهد شوید
بر اساس گفتگو با دندانپزشک یا بهداشت دهان و دندان خود، یک روال بهداشت دهان و دندان موثر ایجاد کنید که رعایت آن آسان است و وضعیت شما را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، اگر دارویی مصرف می کنید که دهان شما را خشک می کند، ممکن است بخواهید هر روز از فلوراید استفاده کنید.

زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند نیز ممکن است نیاز به مراقبت روزانه ویژه داشته باشند.

همه می توانند از فلوراید بهره مند شوند، نه فقط کودکان. فلوراید دندان های در حال رشد را در کودکان تقویت می کند و به جلوگیری از پوسیدگی در بزرگسالان و کودکان کمک می کند. خمیردندان ها و دهانشویه ها منابع خوبی از فلوراید هستند. در صورت نیاز، دندانپزشک شما می‌تواند غلظت‌های قوی‌تری از فلوراید را از طریق ژل یا شستشو تجویز کند.

چرا درست غذا خوردن مهم است؟
رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود. غذاهای سرشار از کربوهیدرات، قند و نشاسته تا حد زیادی به تولید اسیدهای پلاکی کمک می کنند که به مینای دندان حمله می کنند. در نهایت، این اسیدها می توانند باعث شکسته شدن مینای دندان و تشکیل حفره شوند.

اگر باید غذاهای حاوی قند یا نشاسته زیاد بخورید، سعی کنید آنها را در طول وعده های غذایی مصرف کنید نه بین وعده های غذایی، و از خوردن غذاهایی که به دندان های شما می چسبند خودداری کنید زیرا این مواد می توانند پلاک بیشتری تولید کنند. بیشتر وعده های غذایی از قبل حاوی مواد تشکیل دهنده اسید هستند، بنابراین هرچه کمتر دندان های خود را در معرض این مواد قرار دهید، اسیدهای پلاک کمتری به مینای دندان شما حمله می کنند. همچنین تولید بزاق در طول وعده های غذایی افزایش می یابد و به شستشوی غذا از دهان کمک می کند.

دهان انسان یکی از راه های اصلی ورود میکروارگانیسم های خارجی به بدن است. به همین دلیل است که بیماری های منتقله از راه دهان در جمعیت های انسانی شایع و شایع است. به نظر می رسد آغوز همچنین محافظت با واسطه بزاق را در برابر بیماری های دندانی و همچنین سایر عفونت های منتقله از راه دهان افزایش می دهد. این فواید گسترده ای برای سلامتی ما دارد.

به عنوان مثال، بیماری قلبی در حال حاضر به عنوان مرتبط با سلامت دهان شناخته شده است. باکتری فورفیوموناس ژنژیویت، مسئول بیماری لثه، در حال حاضر به دلیل اثرات مخرب خود در پوشش عروق نیز شناخته شده است.

این را کار دکتر رائول گارسیا از کلینیک سرپایی بوستون VA ثابت کرد. به عنوان بخشی از مطالعه هنجاری پیری VA، حدود 1100 مرد در یک دوره 25 ساله مطالعه کردند. آن‌ها در ابتدا سالم بودند، اما مردانی که بدترین لثه‌ها را داشتند، دو برابر بیشتر از همتایان خود با لثه‌های سالم و پهنای بی‌بو، حمله قلبی داشتند. میزان سکته آنها سه برابر بیشتر بود. این باکتری همچنین در “محل جنایت” – در شریان های کاروتید بیمار – یافت شده است.

با مراقبت از سلامت دندان های خود با آغوز، از بسیاری از جنبه های دیگر سلامت خود نیز مراقبت می کنید. این می تواند از عفونت ها و شاید حتی بیماری ها در سراسر بدن شما جلوگیری کند.