معرفی انواع شیر و خواص آنها


بررسی انواع شیر و خواص آنها

امروزه انواع شیرهای غیر لبنی تولید می شود و انتخاب بیشتری برای انتخاب شیر مورد نظرتان به شما می دهند. شیرهای گیاهی و غیر لبنی برای افرادی که به شیر حساسیت دارند یا از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند. آنها گزینه مناسبی در نظر گرفته می شوند. جدا از این، شیرهای گیاهی فوایدی دارند که شیرهای لبنی فاقد آن هستند. تا قبل از ظهور شیرهای غیر لبنی، هیچ کس تصور نمی کرد که مثلاً می توان از جو دوسر شیر تهیه کرد. آشنایی با انواع شیر و خواص آنها می تواند به او کمک کند تا بر اساس رژیم غذایی هر فرد مناسب ترین شیر را انتخاب کند. در این مقاله از سایت دکتر رضا زازاتی متخصص تغذیه در اصفهان به معرفی انواع شیر و خواص آن ها می پردازیم.

با این حال، بهتر است افراد غذای خود را بر اساس وضعیت متابولیک و ترجیح شخصی خود انتخاب کنند. دانستن خواص شیرهای مختلف و تاثیر آن بر بدن می تواند به شما در این کار کمک کند. برخی افراد برای بهبود کیفیت رژیم غذایی خود به دنبال گزینه هایی غیر از شیر گاو هستند، برخی نیز صرفاً از روی کنجکاوی می خواهند شیرهای جدید را امتحان کنند، در هر صورت دانستن مواد مغذی و ویژگی های انواع شیر خالی از لطف نخواهد بود.

شیر شاهدانه

شیر شاهدانه از دانه های خیسانده کنف تهیه می شود که حاوی مواد روانگردان گیاه شاهدانه نیست. دانه های شاهدانه سرشار از پروتئین و چربی های سالم امگا 3 و امگا 6 هستند. شیر شاهدانه نسبت به سایر شیرهای گیاهی دارای این چربی های مفید بیشتر است.

ادامه مطلب : دلایل نیاز به مصرف بیشتر فیبر

ارزش غذایی هر 240 میلی لیتر شیر شاهدانه به شرح زیر است:

کالری: 60
پروتئین: 3 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
چربی: 5 گرم
فسفر: 25 درصد
کلسیم: 20%
منیزیم: 15%
عبارتند از: 10%
شیر شاهدانه جایگزین مناسبی برای شیر گاو به خصوص اگر به دلیل آلرژی، مشکلات پزشکی یا سبک زندگی نتوانید لبنیات مصرف کنید.

شیری که دوم است

اگرچه نوشیدن شیر حاصل از خیساندن جو دوسر فواید سلامتی یک کاسه بلغور جو دوسر را ندارد، اما همچنان یک غذای بسیار مغذی است. شیر جو دوسر به طور طبیعی از جو شیرین و غنی از کربوهیدرات تولید می شود. این شیر حاوی مقداری فیبر محلول است که آن را کمی خامه ای می کند. یک مطالعه 5 هفته ای روی 52 مرد نشان داد که نوشیدن شیر جو دوسر به طور قابل توجهی کلسترول بد (LDL) آنها را کاهش می دهد.

علاوه بر این، فیبر محلول در شیر جو دوسر ممکن است سطح کلسترول شما را کاهش دهد. اگرچه ارزش غذایی این شیر بسته به نوع و نحوه غنی‌سازی آن می‌تواند متفاوت باشد، اما هر 240 میلی‌لیتر شیر جو دوسر مواد مغذی زیر را تامین می‌کند:

کالری: 120
پروتئین: 3 گرم
کربوهیدرات: 16 گرم
فیبر: 2 گرم
چربی: 5 گرم
ویتامین B12: 50٪
ریبوفلاوین: 46%
کلسیم: 27 درصد
فسفر: 22 درصد
ویتامین D: 18٪
ویتامین A: 18٪

شیر بادام

شیر بادام از خیساندن بادام در آب و ریختن آن در مخلوط کن و در نهایت جدا کردن شیر از کف از طریق صافی به دست می آید. اگرچه شیر بادام منبع طبیعی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است، اما از نظر پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر چندان غنی نیست.

بسیاری از مارک های شیر بادام با افزودن کلسیم و ویتامین های A و D به شیر بادام آن را غنی می کنند، اما میزان این ویتامین ها بر اساس برند شیر بادام متفاوت است. شیر بادام شیرین نشده کالری و کربوهیدرات بسیار کمتری نسبت به شیر گاو دارد. بنابراین، اگر از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کنید، می تواند گزینه خوبی باشد.

به طور متوسط ​​ارزش غذایی هر 240 میلی لیتر شیر بادام به شرح زیر است:

کالری: 41
پروتئین: 1 گرم
کربوهیدرات: 2 گرم
چربی: 3 گرم
ویتامین E: 50%

بهترین متخصص تغذیه در اصفهان بهترین متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان دکتر رضا زازاتی متخصص تغذیه در اصفهان متخصص تغذیه و رژیم درمانی

شیر نارگیل

شیر نارگیل با فشردن گوشت سفید نارگیل به دست می آید. این شیر طعم مطبوعی دارد و جایگزین خوبی برای شیر است. اکثر شیرهای نارگیل بسته بندی شده با آب مخلوط می شوند تا قوام شیر گاو شود. این شیر نسبت به شیر بادام پروتئین کمتری دارد، اما بسیاری از برندها آن را با مواد مغذی خاصی غنی می کنند.

ارزش غذایی هر 240 میلی لیتر شیر نارگیل به شرح زیر است:

کالری: 46
پروتئین: 0
کربوهیدرات: 1 گرم
چربی: 4 گرم

شیر نارگیل در مقایسه با سایر شیرهای گیاهی کمی چرب تر است. اما تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط ​​نارگیل (MCTs) به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می کند و برای سلامت قلب مفید است.

شیر گاو

این شیر رایج ترین شیری است که در سراسر جهان مصرف می شود و منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است. شیر گاو به طور طبیعی سرشار از کلسیم، ویتامین های گروه B و بسیاری از مواد معدنی است. برخی شیرها با ویتامین های A و D نیز غنی شده اند. این نوع شیر یک غذای بسیار مقوی برای کودکان و بزرگسالان است.

شیر گاو در هر 240 میلی لیتر ارزش غذایی زیر را دارد:

کالری: 149
پروتئین: 8 گرم
کربوهیدرات: 12 گرم
چربی: 8 گرم
ویتامین D: 24%
کلسیم: 28 درصد
ریبوفلاوین: 26%
فسفر: 22 درصد
ویتامین B12: 18٪
سلنیوم: سلنیوم 13 درصد
پتاسیم: 10%
تخمین زده می شود که 65 درصد از مردم در هضم لاکتوز، نوعی قند موجود در شیر گاو، مشکل دارند.

دکتر رضا زاتی را در اینستاگرام دنبال کنید

شیر سویا

از نظر تغذیه، شیر سویا به شیر گاو نزدیکتر است. این تا حدی به این دلیل است که سویا منبع عالی پروتئین کامل است. از طرفی کارخانه ها معمولا شیر سویا را غنی می کنند، به طوری که مشخصات غذایی آن بسیار شبیه شیر می شود. اگر به دلایلی از لبنیات اجتناب می کنید، اما به دنبال نوشیدنی نزدیک به شیر گاو هستید که پروتئین بالایی نیز داشته باشد، شیر سویا گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

ارزش غذایی هر 240 میلی لیتر شیر سویا به شرح زیر است:

کالری: 105
پروتئین: 6 گرم
کربوهیدرات: 12 گرم
چربی: 4 گرم
ویتامین B12: 34٪
کلسیم: 30%
ریبوفلاوین: 26%
ویتامین D: 26٪
فسفر: 10%

مصرف منظم غذاهای تهیه شده از سویا فواید زیادی برای بدن از جمله بهبود دارد کلسترول و فشار خون ذکر شده است. بر اساس برخی ادعاها، سویا با کاهش سطح استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، اما مطالعات علمی خلاف آن را ثابت کرده و نشان می‌دهد که سویا خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید:

رابطه بین کاهش وزن و بهبود افسردگی

قرص های افسردگی برای چاقی و لاغری

تاثیر مصرف فیبر بر سلامتی