مهمترین فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

طعم و تغذیه و همچنین فواید سلامتی گوجه فرنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آنها که در سراسر جهان از آن ها لذت می برند، مواد ضروری در رژیم غذایی بسیاری از فرهنگ ها هستند. با این حال، این گیاه دارای گذشته‌ای نامرغوب، از جمله افسانه‌ها، باورهای غلط و جنجال‌ها است، و چالش‌های تولید انبوه گوجه‌فرنگی مدرن همچنان باعث ایجاد بحث می‌شود. با این حال، هیچ بحثی در مورد فواید سلامتی ذاتی گوجه فرنگی وجود ندارد. گوجه فرنگی به خاطر ارزش غذایی و طعم لذیذش مورد توجه است.

تاریخچه گوجه فرنگی

پرو به طور کلی اولین کشت میوه ای است که امروزه به نام گوجه فرنگی شناخته می شود. گوجه‌فرنگی‌های آن روز در مقایسه با گوجه‌فرنگی‌های امروزی کوچک بودند، اما قبلاً یک غذای ارزشمند بودند که برای طعم و مزه تولید می‌شدند. از پرو، گوجه فرنگی در آمریکای جنوبی و مرکزی پخش شد. آزتک های مکزیک به آنها قدردانی می کردند و از آنها در آشپزی خود از جمله سالسا به طور گسترده استفاده می کردند. هنگامی که اسپانیایی ها در اوایل قرن 15 به مکزیک حمله کردند، آزتک ها دستور العمل جدید و وحشتناکی از گوجه فرنگی را توسعه دادند. این میوه با گوشت مهاجمان اسپانیایی سرو می شد.

برخی معتقدند این فاتح اسپانیایی هرناندو کورتس بود که گوجه فرنگی را پس از فتح پایتخت آزتک ها، Tenochtítlan، مکزیکوسیتی کنونی، به اروپا آورد. برخی دیگر بر این باورند که کریستف کلمب در اوایل سال 1493 گیاهانی را با خود به اروپا آورد. یک سند گیاهی ایتالیایی در سال 1544 گوجه فرنگی را به عنوان pomo d’oro یا سیب طلایی ذکر می کند. در سال 1597، جان جرارد، جراح انگلیسی، گیاهی را منتشر کرد که در آن اعلام کرد گوجه‌فرنگی سمی است و نباید مصرف شود، که باعث شد یک یا دو قرن این میوه از رژیم غذایی بریتانیا و استعمار حذف شود.

چندین نظریه وجود دارد که چرا بسیاری معتقد بودند گوجه فرنگی سمی است. یک نظریه تقصیر را به گردن صفحات پیوتر می‌اندازد که محتوای سرب بالایی داشتند. مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی باعث می شود مقداری از سرب به داخل غذا نفوذ کند و منجر به مسمومیت با سرب شود. با این حال، مسمومیت با سرب به قدری تدریجی و در طول مدت زمانی طولانی اتفاق می افتد که بسیاری بعید می دانند که گوجه فرنگی به عنوان عامل آن شناسایی شده باشد. یک نظریه محتمل تر این است که گوجه فرنگی عضوی از خانواده گیاهان شب بو در نظر گرفته می شود. در واقع، برگ گوجه فرنگی برای خوردن بی خطر نیست. خوردن برگ گوجه فرنگی باعث استفراغ، اسهال و سرگیجه می شود و در موارد شدید منجر به مرگ می شود.

همچنین مدتی در مورد میوه یا سبزی بودن گوجه فرنگی اختلاف نظر وجود داشت. از نظر گیاه شناسی، گوجه فرنگی یک توت، زیر مجموعه ای از میوه است، اما محتوای آن بیشتر شبیه یک سبزی است. شاید بهترین راه برای توصیف گوجه فرنگی این باشد که “میوه ای که مانند سبزیجات رفتار می کند.”

گوجه فرنگی تولید انبوه

امروزه گوجه فرنگی در سراسر جهان رشد می کند که با شرایط مختلف رشد با هزاران رقم سازگار است. گوجه‌فرنگی‌ها از نظر اندازه، رنگ و طعم متفاوت هستند، از استیک‌های زیبای بیفت با قطر چهار اینچ گرفته تا گوجه‌فرنگی‌های آلویی دراز که در سس‌ها ارزشمند هستند. گوجه‌فرنگی به درستی جای خود را در کنار غذاهای فوق‌العاده مغذی می‌گیرد، اما در برخی مناطق جهان، تلاش‌ها برای تولید انبوه این میوه باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی شده است.

در فلوریدا، بسیاری از زمین‌های مورد استفاده برای کشاورزی از جنگل‌های سبز حک شده بود. خاک شنی و هوای مرطوب با مزاج گوجه فرنگی مناسب نیست، بنابراین کشاورزان مقادیری کود شیمیایی برای رشد سریع اضافه می کنند. میوه ها در حالی که هنوز سبز هستند به بازار فرستاده می شود، قبل از اینکه آفتاب طعم و رنگ آنها را به دست بیاورد – گوجه فرنگی ها با گاز تصفیه می شوند تا قرمز به نظر برسند. در مقایسه با گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک، سدیم بیشتری دارند، در حالی که ویتامین‌ها و مواد معدنی کمتری دارند. بسیاری از این گوجه فرنگی ها در رستوران های فست فود و فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی جمع می شوند. توصیه می شود مصرف کنندگان در صورت امکان، گوجه فرنگی های محلی را خریداری کنند. هنگامی که امکان پذیر نیست، کنسرو گوجه فرنگی سالم تر است – گوجه فرنگی های موجود در کنسرو گوجه فرنگی معمولاً قبل از فرآوری رسیده می شوند.

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

گوجه فرنگی طبیعی حاوی بسیاری از مواد مغذی ارزشمند از جمله لیکوپن است که با پیشگیری از سرطان مرتبط است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که می‌توانند آسیب‌های ناشی از متابولیسم اکسیژن توسط سلول‌های بدن را کند یا ترمیم کنند. همانطور که سلول‌ها اکسیژن دریافت می‌کنند، پیوندهای مولکولی می‌توانند شکسته شوند، که توسط محصولاتی به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. رادیکال های آزاد بلافاصله سعی می کنند با چسباندن به نزدیک ترین مولکول، خود را تثبیت کنند. این فرآیند می تواند به سلول های سالم آسیب برساند. رادیکال های آزاد بیش از حد – یا آنتی اکسیدان کافی – می تواند بدن را مستعد ابتلا به سرطان کند. آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کنند و موارد شرایط و بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی ضعیف را کاهش دهند. قابل ذکر است که پوست گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان های قوی نیز می باشد.

گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی مفید دیگری از جمله بتاکاروتن و لوتئین و همچنین ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است. گوجه فرنگی نیز سرشار از پتاسیم است. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در گوجه‌فرنگی زمانی که با برخی مواد غذایی دیگر ترکیب می‌شوند، قوی‌تر یا کارآمدتر می‌شوند. مطالعه ای در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که مصرف گوجه فرنگی با چربی های سالم، مانند روغن زیتون یا آووکادو، توانایی بدن در جذب آنتی اکسیدان ها را تا 2 تا 15 برابر تشدید می کند. مطالعه‌ای که در تحقیقات سرطان منتشر شد، اثرات مثبت بیشتری را در درمان تومورهای پروستات در موش‌ها مشاهده کرد که گوجه‌فرنگی با کلم بروکلی ترکیب شد. هیچ آلرژی یا عوارض جانبی به طور قطعی با گوجه فرنگی همراه نشده است.

لذت بردن از گوجه فرنگی

سالم‌ترین راه برای لذت بردن از گوجه‌فرنگی این است که آن‌ها را در باغچه خانه بکارید یا گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک و محلی را از بازار کشاورز یا فروشگاه مواد غذایی سالم خریداری کنید. هنگامی که این امکان پذیر نیست، کنسرو گوجه فرنگی جایگزین قابل قبولی است. یک گوجه فرنگی متوسط، یک فنجان آب گوجه فرنگی یا سوپ، یک سهم از مصرف روزانه توصیه شده سبزیجات را تشکیل می دهد. برای دریافت مزایای اضافی از ترکیب گوجه فرنگی با سایر مواد غذایی غنی از مواد مغذی، سعی کنید چند گل کلم بروکلی را به سوپ گوجه فرنگی اضافه کنید. هم گوجه فرنگی و هم گلچه های کلم بروکلی را به سالاد اضافه کنید. مقدار پنیر روی پیتزا را کم کنید و روی آن روغن زیتون بپاشید تا طعمی عالی پیدا کند. آووکادو را به سالسای مورد علاقه خود خرد کنید یا گوجه فرنگی را به گواکاموله مورد علاقه خود خرد کنید. به هر حال از فواید گوجه فرنگی برای سلامتی لذت می برید، سیستم خود را تقویت کرده و یکی از لذت های آشپزی زندگی را امتحان خواهید کرد.