میزان آب مورد نیاز بدن در طول روز را بررسی کنید


بدن در طول روز به چه میزان آب نیاز دارد؟

مقاله امروز دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه در اصفهان به بررسی میزان آب مورد نیاز بدن در طول روز می پردازد. در مورد میزان آب مورد نیاز در روز نظرات مختلفی وجود دارد. پزشکان معمولاً هشت لیوان آب را توصیه می کنند که معادل حدود 2 لیتر است. با این حال، برخی از پزشکان معتقدند که حتی اگر تشنه نیستید، باید در طول روز به طور مداوم آب بنوشید. مانند بسیاری از چیزها، بستگی به فرد دارد. عوامل زیادی (داخلی و خارجی) بر نیاز شما به آب تأثیر می گذارد.

تأثیر مصرف آب بر سطوح انرژی و عملکرد مغز

بسیاری از مردم ادعا می کنند که اگر در طول روز آب کافی ننوشند، سطح انرژی و عملکرد مغز آنها کاهش می یابد. یک مطالعه روی زنان نشان داد که از دست دادن مایعات به میزان 1.36 درصد پس از ورزش باعث اختلال در خلق و خو و تمرکز و افزایش سردرد می شود. مطالعات دیگر نشان می دهد که کم آبی بدن (1 تا 3 درصد وزن بدن) ناشی از ورزش یا گرما می تواند به بسیاری از جنبه های دیگر عملکرد مغز آسیب برساند. کم آبی می تواند بر عملکرد بدن تأثیر منفی بگذارد و منجر به کاهش استقامت شود.

مقاله پیشنهادی: جایگزین های غذایی برای گوشت

با نوشیدن آب زیاد وزن کم کنید

ادعاهای زیادی وجود دارد که با افزایش متابولیسم و ​​کاهش اشتها، مصرف آب را افزایش می دهد کاهش وزن تبدیل می شود. طبق دو مطالعه، نوشیدن 500 میلی لیتر آب می تواند به طور موقت متابولیسم را بین 24 تا 30 درصد افزایش دهد. علاوه بر این، نوشیدن آب سرد ممکن است مفید باشد زیرا بدن شما نیاز به سوزاندن کالری بیشتری برای گرم کردن آب در دمای بدن دارد.

یک مطالعه نشان داد کسانی که قبل از هر وعده غذایی 500 میلی لیتر آب می خورند، در 12 هفته 44 درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی کنند، وزن کم می کنند. به طور کلی، به نظر می رسد که نوشیدن مقادیر کافی آب، به ویژه قبل از غذا، می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود، به خصوص زمانی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشد. علاوه بر این، مصرف آب کافی یکی دیگر از مزایای سلامتی است.

با مصرف بیشتر آب از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید

چندین مشکل بهداشتی را می توان با افزایش مصرف آب حل کرد:

  • یبوست: افزایش مصرف آب می تواند منجر به یبوست شود که یک مشکل بسیار رایج است.
  • سرطان: برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که آب بیشتری می نوشند کمتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ هستند.
  • سنگ کلیه: افزایش مصرف آب ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

میزان آب مورد نیاز بدن در طول روز متخصص تغذیه اصفهان

مایعات دیگر را با آب جایگزین کنید

آب ساده تنها نوشیدنی نیست که به تعادل مایعات شما کمک می کند. سایر نوشیدنی ها و غذاها می توانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند. این یک باور غیرعلمی است که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای به هیدراته شدن شما کمک نمی کند زیرا کافئین ادرار آور است. در واقع مطالعات نشان می دهد که اثر ادرارآوری این نوشیدنی ها بسیار ضعیف است.

بیشتر غذاها حاوی آب نیز هستند. گوشت، ماهی، تخم مرغ و به ویژه میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند. سایر نوشیدنی ها می توانند به تعادل مایعات از جمله قهوه و چای کمک کنند. حفظ تعادل آب برای بقای شما ضروری است. به همین دلیل است که بدن شما دارای سیستم پیچیده ای برای تنظیم زمان و مقدار آبی است که می نوشید. هنگامی که کل آب بدن شما به زیر سطح معینی می رسد، تشنگی شروع می شود.

دکتر رضا اطمینانی را در اینستاگرام دنبال کنید

با مکانیسم های تنفس مانند کنترل می شود، نیازی نیست به آن فکر کنید. برای اکثر مردم، احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد مصرف آب نیست. اعتماد به غریزه تشنگی کافی است. در برخی موارد ممکن است مصرف آب افزایش یابد. مهمترین مورد ممکن است در موارد افزایش تعریق باشد. این شامل ورزش و هوای گرم، به ویژه در آب و هوای خشک است. اگر زیاد عرق می کنید، حتما مایعات از دست رفته را با آب پر کنید. ورزشکارانی که تمرینات بسیار طولانی و شدید انجام می دهند ممکن است نیاز به پر کردن مجدد داشته باشند الکترولیت ها با آب داشته باشید.

نیاز شما به آب در دوران شیردهی و همچنین چندین بیماری مانند استفراغ و اسهال افزایش می یابد. علاوه بر این، افراد مسن ممکن است نیاز به آگاهی از مصرف آب خود داشته باشند زیرا مکانیسم تشنگی در پیری می تواند مشکل ساز باشد.

بهترین مقدار آب برای نوشیدن چیست؟

در پایان روز، هیچ کس نمی تواند به شما بگوید دقیقا چه مقدار آب نیاز دارید. این موضوع به فرد بستگی دارد. آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. برخی از افراد ممکن است با آب بیشتر واکنش بهتری نشان دهند، در حالی که برای برخی دیگر فقط تعداد دفعات ادرار را افزایش می دهد.

این دستورالعمل ها باید برای اکثر افراد اعمال شود:

  • وقتی تشنه هستید، آب بنوشید.
  • وقتی دیگر تشنه نیستید، نوشیدن آب را متوقف کنید.
  • هنگام ورزش بیش از حد، حتماً مایعات زیادی بنوشید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید.

بیشتر بخوانید:

کاهش وزن با ویتامین های موثر

تغذیه مناسب برای التهاب عصب کمر

جایگزین های گوشت قسمت اول