نحوه ایجاد برنامه غذایی سالم

دوست داری شوهرت وزن کم کنه؟ یا می خواهید خانواده سبک زندگی بهتر و سالم تری را اتخاذ کنند؟ شما باید با ایجاد برخی برنامه های غذایی سالم شروع کنید. بهتر است حدود 4-5 برنامه غذایی تهیه کنید و سپس آنها را بچرخانید تا بتوانید تنوع زیادی در وعده های غذایی خود داشته باشید. در اینجا چند نکته برای برنامه غذایی سالم برای خانواده شما آورده شده است:

1. هنگامی که برنامه غذایی سالمی را تنظیم می کنید، از یک چیز مطمئن شوید: صبحانه. این مهم ترین وعده غذایی در روز است و همچنین نادیده گرفته شده ترین وعده غذایی است. مراقب باشید که خانواده شما صبحانه سالم بخورند. می توانید غلات، جوانه ها، میوه های تازه و آب میوه های سالم را در صبحانه بگنجانید. بهتر است سه وعده غذایی در روز و دو میان وعده بین آنها باشد. خوردن بیشتر ممکن است ناسالم به نظر برسد، اما خوردن وعده های کوچکتر در دفعات بیشتر در واقع سالم تر است. متابولیسم را افزایش می دهد و چربی بیشتری می سوزاند. به علاوه تمایل به غذا خوردن در بیرون از خانه را کاهش می دهد.

2. مطمئن شوید که مقداری کربوهیدرات را در برنامه غذایی سالم بگنجانید. اگرچه اکثر مردم فکر می کنند که کربوهیدرات ها مضر هستند، اما بدن شما برای عملکرد صحیح به برخی از آنها نیاز دارد. برای کار کردن به مقداری انرژی نیاز دارید و کربوهیدرات ها منبع این انرژی هستند. می توانید گزینه های گندم کامل مانند نان شیرینی، وافل یا نان تست را انتخاب کنید. همچنین، اگر بچه های در حال رشد دارید، حتماً کلسیم را در صبحانه خود بگنجانید. برای خانم ها هم خوبه یک لیوان کوچک شیر بدون چربی یا یک فنجان ماست میل کنید. تخم مرغ را در صبحانه بگنجانید زیرا منبع عالی پروتئین است.

3. برای اولین میان وعده، چیزی سبک و کوچک انتخاب کنید. اما باید رضایت بخش باشد تا خانواده شما را تا ناهار سیر نگه دارد. می توانید آجیل برای انرژی مصرف کنید، اما سعی کنید از آجیل های چاق کننده (مانند بادام هندی) اجتناب کنید. به جای آن می توانید بادام و گردو بچینید. همچنین، آب با طعم کم شکر افزودنی خوبی خواهد بود. سپس برای ناهار، از رژیم غذایی غنی از پروتئین، مانند توفو برگر، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. همچنین می توانید پنیر رنده شده را به همراه برگ های اسفناج و یک تکه گوجه فرنگی میل کنید.

4. برای دومین میان وعده روز، چند میوه بنوشید. همچنین می توانید به آنها چند برش چدار بدهید. و اگر هوس نمک دارند، کمی چوب شور بسته بندی کنید. شام را سبک برنامه ریزی کنید زیرا بعد از آن قرار است بخوابند. می توانید مقداری میوه، سالاد و یک غذای پروتئینی سبک میل کنید. بین خوردن و خوابیدن باید حداقل یک ساعت فاصله باشد. به این ترتیب بدن شما غذا را به راحتی هضم می کند و می توانید خواب بهتری داشته باشید.

هنگامی که برنامه غذایی سالمی تهیه می کنید، مطمئن شوید که وعده های غذایی کافی برای هر گروه غذایی تهیه می کنید. منوهای خود را بچرخانید تا خانواده تان از کمبود تنوع شکایت نکنند.