نقش کلسیم در بدن چیست؟ درباره این ماده حیاتی بیشتر بدانید


همه ما نام کلسیم را شنیده ایم. ما می دانیم که کلسیم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. اما آیا تنها وظیفه کلسیم حفظ سلامت استخوان است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد نقش کلسیم در بدن صحبت کنیم. پس برای درک بهتر نقش این ماده معدنی با ما همراه باشید.

نقش کلسیم در بدن چیست؟

  • تنظیم ضربان قلب بدن؛
  • کاهش بی خوابی؛
  • تأثیر مهم بر متابولیسم آهن در بدن؛
  • تنظیم سیستم عصبی بدن، به ویژه انتقال محرک های عصبی؛
  • استحکام استخوان؛
  • عملکرد بهتر عضلات؛
  • انتقال پیام های عصبی؛
  • کمک به لخته شدن خون؛
  • به سلامت دهان و دندان کمک کنید.
نقش کلسیم در بدن چیست؟

علائم کمبود کلسیم در بدن چیست؟

  • پوکی استخوان؛
  • پوکی استخوان؛
  • راشیتیسم؛
  • شکنندگی ناخن و دندان؛
  • در عضله؛
  • ضعف عضلانی؛
  • عفونت های مکرر؛
  • کاهش وزن.

بهترین منابع کلسیم کدامند؟

  • انواع لبنیات;
  • دانه ها؛
  • ساردین و ماهی؛
  • بادام;
  • ریواس؛
  • غلات؛
  • انجیر.

چرا کلسیم مصرف می کنیم و هنوز علائم کمبود کلسیم را داریم؟

جالب است بدانید که دریافت کلسیم کافی تنها به تامین کلسیم بدن شما کمک نمی کند. در واقع بدن شما باید بتواند کلسیم کافی را جذب کند. مهمترین عامل در جذب کلسیم در بدن ویتامین D است. در صورت عدم وجود ویتامین D، بدن شما تنها 10 تا 15 درصد کلسیم دریافتی شما را جذب می کند. به این ترتیب بقیه کلسیم دفع می شود. این دو مشکل اصلی را ایجاد می کند. در وهله اول، انتظار دارید سیستم بدن شما به خوبی کار کند و کلسیم کافی دریافت کند. اما اصلا اینطور نیست. دوم اینکه 85 تا 90 درصد کلسیم دفع می شود. دفع کلسیم در کلیه اتفاق می افتد. این همچنین باعث تجمع کلسیم در کلیه ها می شود. این بدان معناست که شما نیز مشکلات کلیوی شدیدی خواهید داشت. علاوه بر ویتامین D، برای جذب بهتر کلسیم باید منیزیم نیز مصرف کنید.

نقش کلسیم در بدن چیست؟

بهترین منبع کلسیم چیست؟

بسیاری از سبزیجات حاوی کلسیم هستند. به عنوان مثال، می توانید با خوردن کلم و اسفناج مقداری کلسیم دریافت کنید. اما لبنیات بدون شک بهترین منبع کلسیم است. طبق توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه، هر فرد بزرگسال باید روزانه بین 1 تا 2 لیوان شیر مصرف کند. مصرف 1 لیوان ماست نیز توصیه می شود. اگر رژیم لاغری دارید می توانید از انواع لبنیات کم چرب استفاده کنید. حتی اگر مشکلات گوارشی با محصولات لبنی دارید، می توانید لبنیات بدون لاکتوز را جایگزین کنید.

برای حتی سالم تر، می توانید از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید. این محصولات حاوی انواع باکتری های مفید هستند. بنابراین آنها می توانند میکروارگانیسم های بدن شما را متعادل کنند.

پس دوستان عزیز نظر شما در مورد نقش کلسیم در بدن چیست؟ آیا تا به حال در مورد نقش کلسیم در بدن می دانید؟ چگونه کلسیم خود را تامین می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و همراهان همراه ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که همه ما مشتاقانه منتظر نظرات و تجربیات شما دوستان عزیز هستیم.